رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۷

احتمال تخریب ساختمان ۸۵ ساله تئاتر پارس

«ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی» امروز یکشنبه اعلام کرد که مرمت و بازسازی ساختمان تئاتر پارس که حکم تخلیه آن از سوی مراجع قضائی صادر شده، «در حال حاضر امکان‌پذیر» نیست.

حکم تخلیه اموال تئاتر پارس با شکایت این ستاد، هفته گذشته به مدیران این نمایش‌خانه قدیمی ابلاغ شده است.

عبدالحامد رضايي، مدير روابط عمومي ستاد مذکور امروز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: «در حال حاضر هيچ اقدامي براي مرمت اين بنا نمي‌توان كرد و بايد بر اساس حكم صادر شده، عمل كرد.»

آقای رضایی در عین حال علت صدور حکم تخلیه تئاتر پارس را فرسودگی و امکان ریزش ساختمان عنوان کرد و افزود: «اگر قرار است تئاتر پارس فعاليت داشته باشد بايد ابتدا مرمت شود.»

ساختمان تئاتر پارس بر اساس دست‌نويس فضل‌الله‌ خان بايگان،در سال ۱۳۰۲ و با گشایش هنرستان موسيقي توسط كلنل وزيري در طبقه همكف آن در خيابان لاله‌زار راه‌اندازي شد و در حدود ۸۵ سال قدمت دارد.

مدیر روابط عمومی ستاد مذکور که ادامه فعالیت‌های تئاتر پارس را مشروط به مرمت ساختمان آن می‌کند، در برابر این سئوال که آیا مسئولان این ستاد حاضر به بازسازی آن هستند، حاضر نشد پاسخ صریحی بدهد.

وی گفت: «بعد از تخليه، حكم صادره هرچه باشد ما آن را عمل خواهيم كرد. مسلما حكم مراجع قضايي نيز شفاف و درست خواهد بود.»

در پیوند با تحولات مربوط به تئاتر پارس و در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر احتمال تخریب ساختمان قدیمی این نمایش‌خانه، یک ناظر فنی سازمان میراث فرهنگی تهران گفت که «هيچ نهادي نمي‌تواند تئاتر پارس را تغيير كاربري دهد.»

خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از مهدي معمارزاده، ناظر فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران اعلام کرد: «از آنجا كه بنا ثبت ملي شده، بر اساس ضوابط ثبتي ميراث فرهنگي نمي‌توان كاربري كنوني بنا را تغيير داد.»

این ساختمان در سال ۱۳۸۲ با كشمكش‌هاي فراوان از سوی سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران با شماره ۱۰۴۰۲به عنوان بنای ملی به ثبت رسیده است.

تئاتر پارس پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، مصادره و به حوزه هنری اجاره داده شد.
بازیگران بزرگی همچون عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان و مرتضی احمدی کار خود را از این نمایش‌خانه قدیمی آغاز کرده‌اند.

تئاتر پارس یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های نمایش در خیابان لاله‌زار تهران است که همه ساله صدها گردشگر از جهان از آن بازدید می‌کنند.


در همین رابطه:
حکم تخلیه تئاتر پارس صادر شد

نظرهای خوانندگان

مردمي كه همچنان دارند گذشته خودشون رو تخريب مي كنند...

-- J.O. ، Sep 7, 2008 در ساعت 11:46 AM