رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۷

گزارش‌های متناقض درباره سلامتی رهبر کره‌شمالی

در حالی که یکی از روزنامه‌های چاپ سئول، از احتمال بیماری کیم جونگ ایل رهبر کره‌شمالی پس از غیبت چند هفته‌ای وی در محافل عمومی خبر داد، سرویس جاسوسی کره‌جنوبی این خبر را تکذیب کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت که با وجود تقویت گمانه‌ها در خصوص وخیم شدن اوضاع جسمی رهبر 66 ساله کره‌شمالی، مقامات اطلاعاتی کره جنوبی این گزارش‌ها را رد کردند.

آخرین حضور کیم جونگ ایل در محافل عمومی، 14 اوت هنگام بازدید از یک یگان نظامی گزارش شده است.


رهبر کره‌شمالی

آسوشیتدپرس نیز به نقل از روزنامه نه چندان مشهور آسیا اکونومی چاپ کره جنوبی گزارش داد که احتمال دارد حضور بیش از یک هفته‌ای پنج پزشک چینی در کره ‌شمالی به خاطر بیماری جدی رهبر این کشور باشد.

سال گذشته نیز رسانه‌ها از سفر یک تیم پزشکی آلمانی به این کشور و احتمال انجام جراحی قلب بر روی رهبر کره‌شمالی خبر داده بودند.

با این حال، سرویس اطلاعاتی کره جنوبی اعلام کرده است با این که کیم جونگ ایل دچار بیماری قلبی و دیابت است، اما گزارش تائیدشده‌ای در خصوص وخامت حال وی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری‌ها رهبر کره‌شمالی پیش‌تر در نشست بین دو کره در اکتبر سال گذشته، برخی گزارش‌ها در خصوص ابتلای وی به دیابت حاد و حملات قلبی را رد کرد و آنها را داستان‌هایی ساختگی نامید.

این در حالی است که اخیرا شایعاتی مبنی بر مرگ کیم جونگ ایل و تعیین بدل برای جلوگیری از افشای مرگ وی از سوی یک تحلیلگر ژاپنی مطرح شده است.

رهبر کره شمالی هنگام عبور مشعل المپیک از پیونگ یانگ حضور نداشت.

صحبت از وضعیت جسمی و سلامتی کیم جونگ ایل که از سال 1994 قدرت را در کره‌شمالی در دست گرفته، در این کشور ممنوع است.