رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۷

لغو حکم اعدام عدنان حسن‌پور

وکیل مدافع عدنان حسن‌پور اعلام کرد حکم اعدام موکل او لغو و پرونده وی، برای دادرسی مجدد به شعبه دیگری از دادگاه انقلاب کردستان اعاده شده است.

صالح نیکبخت در همین ارتباط به رادیو زمانه گفت که لغو حکم اعدام شامل لغو همه مراحل رسیدگی تا کنونی این پرونده است و آقای حسن پور از ابتدا و مانند این‌که تازه بازداشت شده باشد، محاکمه خواهد شد.

او افزود که دیگر حکم اعدام وجود ندارد؛ یعنی اتهام او دیگر محاربه نخواهد بود و شاید با اتهام دیگری به زندان محکوم شود.

صالح نیکبخت هم‌چنین گفت که وکالت پرونده موکلش را در مرحله جدید نیز بر عهده خواهد داشت.

عدنان حسن‌پور پیش از دستگیری در نشریات محلی کردستان از جمله هفته‌نامه توقیف شده «آسوـ به روزنامه‌نگاری نیز پرداخته است؛ اما به گفته وکیل مدافع او، اتهام و بازداشت و محاکمه او به مسائل مطبوعاتی ربطی نداشته است.

عدنان حسن‌پور در خرداد ماه 1386 در دادگاه انقلاب مریوان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، جاسوسی و محاربه محاکمه و در تیرماه همان سال حکم اعدام او صادر شد.

این حکم و نیز روند تشکیل پرونده و دادرسی آن با اعتراض فعالان و نهادهای حقوق بشر مواجه شد.

هم‌چنین عدنان حسن‌پور و هم‌پرونده او هیوا بوتیمار، به احکام اعدام اعتراض کردند و آن‌چه را توسط دادگاه به عنوان اعترافات آن‌ها مطرح شده بود، اظهاراتی تحت فشار و بی‌اعتبار دانستند.

این دو زندانی هم‌چنین برای مدتی دست به اعتصاب غذا زدند.

در همان زمان صالح نیکبخت با تأکید بر این‌که اتهامات مطرح‌شده، ارتباطی با کار روزنامه‌نگاری این دو نداشته است، اتهامات وارده و صدور حکم اعدام را «بسیار شدید و بی‌پایه و اساس» دانست و گفت «به نظر می‌رسد که قاضی صادرکننده، توجهی به مصادیق محاربه نداشته است.»

امروز سه شنبه نیز صالح نیکبخت در مورد نحوه لغو حکم اعدام موکلش به خبرگزاری ایسنا گفت: «ما ضمن رعایت همه مقررات، از مکانیزم قانونی کشور استفاده کرده و درخواست اعاده دادرسی کردیم.»

به گفته وکیل مدافع عدنان حسن‌پور، اکنون پرونده او کان لم یکن شده و قضات سابق رسیدگی‌کننده در دیوان عالی کشور و دادگاه انقلاب مریوان به جای دیگری انتقال یافته یا بازنشسته شده‌اند و موکل وی به اتهامات دیگری غیر از محاربه، مجدداً محاکمه می‌شود.


در همین رابطه:
تأیید حکم اعدام عدنان حسن‌پور
انتقال بوتیمار و حسن‌پور به بند عمومی
قوه قضاییه از تایید حکم اعدام دو روزنامه‌نگار خبر داد