رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۷

ترور نافرجام نخست‌وزیر پاکستان

یوسف‌رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان و معاون حزب مردم این کشور، از یک سوء‌قصد جان سالم به در برد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، شیری رحمان وزیر اطلاعات پاکستان اعلام کرد که کاروان خودروی آقای گیلانی در مسیر فرودگاه به اسلام آباد مورد اصابت گلوله سلاح‌های خودکار قرار گرفت اما از آن‌جا که وی داخل خودروی ضدگلوله همیشگی نبود، آسیبی ندید.

به گفته منابع امنیتی پاکستان، در این ترور نافرجام، به کسی آسیبی نرسیده است و حال نخست‌وزیر پاکستان خوب گزارش شده است.

تلویزیون پاکستان با پخش تصاویر خودروی تشریفاتی نخست‌وزیر که دو گلوله به شیشه سمت راننده آن اصابت کرده بود، اعلام داشت که عاملان این حادثه هنوز شناسایی نشده‌اند، اما چند مظنون بازداشت شده‌اند.

بی‌نظیر بوتو رهبر حزب مردم، بزرگ‌ترین حزب پاکستان، در دی ماه سال گذشته، در یک سوء‌قصد جان خود را از دست داد. سپس پارلمان پاکستان در فروردین ماه امسال، مشاور خانم بوتو را به عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر پاکستان که در حال مقابله با شبه‌نظامیان پاکستان است هفته گذشته اعلام کرده بود که با پیکارجویان طالبان نمی‌توان مذاکره کرد.

گمانه‌ها از احتمال دست داشتن گروه طالبان در این ترور خبر می‌دهند.

ارتش پاکستان نیز در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، به شدت با گروه‌های افراطی اسلام‌گرا در مرز این کشور با افغانستان درگیر است.

قضات و سیاستمداران پاکستانی حمله به یوسف‌رضا گیلانی را محکوم کردند.

انتخابات ریاست‌جمهوری پاکستان شنبه آینده برگزار خواهد شد و احتمال پیروزی آصف‌علی زرداری رهبر حزب مردم و همسر بی‌نظیر بوتو در آن بسیار بالاست.