رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۷

جری ريد درگذشت

جری ريد، خواننده مشهور موسيقی کانتری و بازيگر آمريکايی در سن ۷۱ سالگی درگذشت.

شهرت آقای ريد بيشتر به خاطر بازی در فيلم «اسموکی و بنديت» ساخته هال نيدم در کنار برت رينولدز بود. فيلمی که بعد از موفقيت در گيشه، قسمت‌های دوم و سوم آن هم، با شرکت برت رينولدز و جری ريد ساخته شد.

جری ريد در سال ۱۹۳۷در آتلانتا بدنیا آمد، اما در دهه ۶۰ به نشويل نقل مکان کرد و در آنجا ابتدا به نوازندگی گيتار و بعد به آهنگسازی، آوازخوانی و بازيگری در سينما پرداخت.


وی به خاطر اجرای ترانه «آموس موسس» (Amos Moses) و «وقتی تو داغی، داغی»، جايزه بهترين خواننده مرد موسيقی کانتری را در سال ۱۹۷۲دريافت کرد.

جری ريد به همراه کريس کريستوفرسون، نقش مهمی در ورود موسيقی کانتری و خوانندگان آن به دنيای سينما داشت. پس از او خوانندگان مشهور کانتری مثل دالی پترون، ويلی نلسن و کنی راجرز به بازيگری و خوانندگی در فيلم های هاليوود پرداختند.

در همین حال، الويس پريسلی دو آهنگ جری رید را در ۱۹۶۸ضبط کرد و جانی کش خواننده بزرگ موسيقی کانتری نيز در سال ۱۹۷۲يکی از آهنگ‌های ساخت او را با عنوان «چيزی به نام عشق»، اجرا کرد.

جری ريد همچنين برای خوانندگان مشهوری چون تام جونز، دين مارتين و نت کينگ‌کول، آهنگ ساخت.

آهنگی که وی در فيلم «اسموکی و بنديت» اجرا کرد، از محبوب‌ترين ترانه‌های دهه هفتاد بود.

آخرين فيلم جری ريد در سينما، فيلم «بچه آب‌کش» ساخته فرانک کوراکی بود که وی در سال 1998در آن بازی کرد.


جری رید

آقای ريد با این که خواننده و گيتار‌نواز موفقی بود اما به عنوان بازيگر، موفقيت چندانی در سينما کسب نکرد.

وی در سال ۱۹۹۸در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که هرگز بازيگر خوبی نبوده است. آقای رید در این خصوص گفت: «وقتی به بازی بازيگرانی چون ريچارد برتن و مل گيبسون نگاه می‌کردم با خودم می‌گفتم من هرگز نمی‌توانم مثل آنها باشم. وقتی مردم از من می‌پرسند که انگيزه تو برای بازيگری در سينما چيست، خيلی ساده جواب می‌دهم پول.»