رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۷

اروپا: همکاری با مسکو را به تعویق می‌اندازیم

سران اتحادیه اروپا مسکو را تهدید کردند که در صورت ادامه حضور نیروهای روسیه در گرجستان، مذاکرات توافقنامه سیاسی – اقتصادی با این کشور را به تعویق می‌اندازند.

به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، اعضای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از روسیه خواستند بر اساس منافع خودش، از انزوا و جدایی از اروپا جلوگیری کند و با عمل به تعهدات بین‌المللی، مسئولیت پذیری‌اش را نشان دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیکولای سارکوزی رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، پس از پایان نشست اضطراری سران این اتحادیه در خصوص ادامه مناقشه روسیه و گرجستان، گفت: «در صورت امتناع مسکو از عقب‌نشینی کامل از خاک گرجستان، همه مذاکرات درباره همکاری میان طرفین را به تعویق می‌اندازیم.»

پیش‌تر اعلام شده بود که در نیمه ماه جاری (سپتامبر)، مذاکرات اتحادیه اروپا و روسیه بر سر همکاری‌های اقتصادی و سیاسی در بروکسل برگزار می‌شود.

با این حال اتحادیه اروپا ازتحریم مسکو یا لغو کامل مذاکرات بر سر همکاری مشترک سخنی به میان نیاورده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها آقای سارکوزی در کنفرانس خبری که پس از نشست سران اروپا در بروکسل برگزار شد، اعلام کرد که مناقشه روسیه با گرجستان، دلیلی برای تنش میان غرب و روسیه و آغاز جنگ میان طرفین نیست.

اتحادیه اروپا همچنینن به رسمیت شناختن استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا از سوی روسیه را محکوم کرد و از سایر کشورها خواست از این اقدام مسکو تبعیت نکنند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه نیز خبر داد که ولادیمیر چیژوف نماینده روسیه در اروپا، در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا گفت: «ما به اندازه اروپا به همکاری مشترک نیاز نداریم و تعویق مذاکرات بیشتر به ضرر اروپاست.»

گزارش‌ها حاکی است که هشتم سپتامبر آقای سارکوزی و سایر مقامات اتحادیه اروپا برای مذکره با روسیه بر سر بحران قفقاز به این کشور سفر می‌کنند. ادامه مذاکره با روسیه در خصوص همکاری مشترک با اروپا، به نتایج این سفر بستگی خواهد داشت.


در همین رابطه:
براون: اروپا در رابطه با روسیه تجدید نظر کند
هشدار روسیه به غرب، همزمان با نشست اتحادیه اروپا
انتقاد پوتین از اروپا