تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست بوش برای نجات بازارهای مالی جهان

درحالی که تصویب نشدن طرح «نجات مالی» در مجلس نمایندگان آمریکا، سقوط بی‌سابقه و حتی تعطیلی بازارهای بورس در سراسر جهان را در پی داشته، جورج بوش ضمن اظهار نگرانی، بار دیگر بر امکان رفع این بحران تاکید کرده است.

رئیس جمهور آمریکا به دنبال درخواست اتحادیه اروپا و رهبران برخی کشورهای دیگر و با اعلام اینکه وضعیت کنونی اضطراری است، از مقامات سیاسی آمریکا و نمایندگان مجلس خواست که به عواقب دردناک رد این لایحه بیاندیشند و با احساس مسئولیت به آن پاسخ مثبت دهند.

بدنبال رد طرح کاخ سفید برای کمک به بازارهای مالی آمریکا از سوی مجلس نمایندگان این کشور، بازارهای سهام در تمام دنیا به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند.

بر اساس طرح اضطراری کاخ سفید، قرار بود دولت ۷۰۰ میلیارد دلار از سهام بی‌ارزش بازارهای مالی آمریکا را خریداری کند تا بهای سهام دوباره افزایش یابد.

آن‌طور که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند، پس از رد طرح دولت آمریکا، شاخص سهام در بورس‌های آسیایی مثل ژاپن، هند، کره جنوبی، سنگاپور و حتی بورس استرالیا، مسکو، لندن، فرانکفورت و پاریس کاهش یافته است.


نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حال اعلام رد لایحه

به گزارش رویترز، شاخص سهام در بازارهای ژاپن به پائین‌ترین سطح خود در سال جاری رسید و پیش‌فروش سهام تا پایان امسال در کره جنوبی ممنوع شد.

بحران مالی ایالات متحده، بر بازارهای مهم بورس در آمریکای لاتین مثل آرژانتین، مکزیک و برزیل هم تاثیر منفی گذاشته است.
کارشناسان می‌گویند نگرانی از آینده بازارهای مالی جهان، موجب تنزل شدید بهای سهام شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، بدنبال رد طرح موسوم به «نجات بازارهای مالی»، ارزش سهام در بورس نیویورک هم به شدت کاهش یافت. به طوری که بورس نیویورک روز گذشته دوشنبه، یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار ضرر کرد.

سقوط شدید شاخص سهام در بورس نیویورک (وال استریت) پس از دوران رکود در سال ۱۹۸۷ بی‌سابقه گزارش شده است.

مجلس نمایندگان ایالات متحده، روز گذشته با ۲۲۸ رای منفی در برابر ۲۰۵ رای مثبت، این لایحه را رد کرد.
بیشتر مخالفان این لایحه، جمهوری‌خواهان بودند که مخالف دخالت دولت در اقتصاد هستند. یک سوم نمایندگان حزب دمکرات نیز به این لایحه رای منفی دادند.

جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا که به خاطر رد طرح یادشده اظهار «نا امیدی» کرده بود امروز سه‌شنبه بر تصویب لایحه «نجات بازارهای مالی» اصرار کرد.

وی که پیش‌تر گفته بود به رایزنی برای تصویب این طرح ادامه خواهد داد، با هشدار درباره عواقب رد این لایحه، به مردم کشورش و جهان گفت که مطمئن باشند بحران مالی فعلی رفع خواهد شد.

بنا به گزارش‌ها، پس از سخنان امروز جورج بوش و اظهار اطمینان قاطع او برای رفع بحران، معاملات در بازار سهام نیویورک و برخی بازارهای دیگر کمی رونق گرفته است.

قرار است مجلس نمایندگان روز پنج شنبه دوباره برای بررسی این طرح تشکیل جلسه دهد.

آقای بوش، رد لایحه در روز دوشنبه را پایان روند قانونی رسیدگی به آن ندانسته است.

نظرهای خوانندگان

بازارهاي آسيائي بر اثر حالت رواني بازار است كه با كاهش روبرو شده است زيرا عدم نصويب طرح جرج بوش بيشتر به نفع جين و زابن است اما در هر صورت اين بانكهاي ورشكسته سرمايه ي عظيمي در بازارهاي مالي دنيا داشته اند كه كم كم اثرش در بازارهاي مالي آسيا كاهش خواهد يافت اما در بازارهاي اروبا عدم تصويب طرح جرج بوش شايد بتوان كفت زلزله خواهد شد . اما بطور كلي اتفاق مهمي رخ نداده يك عده اي خيلي سود بردند مانند بنكاههاي نفتي و نظامي و يك عده اي هم متوهم شدند از رونق بازار و ورشكسته شده اند در هر صورت عدم تصويب طرح به نفع كردم تمام ميشود و حتي مردم آمريكا نمايندكان را هم تهديد كرده اند كه اكر به طرح راي دهند ما در انتخابات به شما راي نخواهيم داد . زيرا وارد كردن اين حجم بول باعث تورم شديد خواهد شد در واقع عده اي ورشكست شده اند باداش مي كيرند ولي مردم تنبيه مي شوند .
اما آقابان جمهوريخواه و بخصوص آقاي جرج بوش كه باعث از بين بردن صندوق بين المللي بول شدند و به بازار لجام كسيحته ميدان دادند و روابط حاكم بر بازار را به 120 سال بيش بركرداندند بايد عواقب آنرا نيز تحمل كنند اكر بازار تحت كنترل بود اين اوضاع بيش نمي آمد و اكر صندوق بين المللي بول وجود داشت بانكها مي توانستند وام بكيرند و اين اوضاع بوجود نمي آمد و يك بار ديكر ماركس ثابت كرد كه انديشه هاي اقتصادي اش هنوز زنده است و جاري .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)