تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

نسخه بازسازی شده پدرخوانده کاپولا بر روی دی‌وی‌دی

کمپانی پارامونت اخیراً نسخه کامل و ترمیم‌شده هر سه قسمت فیلم «پدرخوانده» ساخته فرانسیس فورد کاپولا را به صورت دی‌وی‌دی و بلو - ری (Blue-Ray) در دسترس علاقه‌مندان شاهکارهای سینمایی قرار داده است.

«پدرخوانده» از مهم‌ترین فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینماست و به تازگی در نظرخواهی مجله سینمایی امپایر از منتقدان، سینماگران و خوانندگان مجله، به عنوان بهترین فیلم تمام دوران سینما شناخته شد.

این نسخه که به کمک تیمی از متخصصان احیا و ترمیم فیلم‌های کلاسیک، به صورت دیجیتال و زیر نظر رابرت اچ هریس، متخصص ترمیم و بازسازی فیلم صورت گرفت، با کیفیتی بسیار بالا و تقریباً معادل نسخه اولیه ۳۵ میلیمتری آن به بازار عرضه شده است.


بخش مهمی از تلاش آقای هریس صرف ترمیم قسمت‌های اول و دوم پدرخوانده شد؛ چرا که قسمت سوم این فیلم در دوره‌ای ساخته شد که نسل جدیدی از نماهای آرشیوی در دسترس فیلم‌ساز بود.

به علاوه کاپولا دیگر کارگردانی نبود که تهیه‌کننده‌ها بخواهند نظراتشان را به او تحمیل کنند و از این نظر، قسمت سوم کمتر از دو قسمت اول آسیب دیده است.

بازسازی و ترمیم فیلم پدرخوانده در حالی صورت می‌گیرد که به گفته مسئولان پارامونت، نگاتیوهای اصلی (ارژینال) قسمت‌های اول و دوم به حدی پاره و کثیف بوده که به سختی می‌شد از روی آن در لابراتوار فیلم، کپی تهیه کرد.

بنابراین تنها راه چاره برای نجات این فیلم از نابودی، ترمیم آن به صورت دیجیتال و نه بر روی نوار سلولوئید و با فرمول‌های شیمیایی بود.

این نسخه جدید که استودیو پارامونت آن را « پدرخوانده: بازسازی کاپولا» نامیده، ترکیبی از تکه‌هایی از این فیلم است که از روی نسخه‌های متعدد و منابع گوناگون با کیفیت بالا اسکن شده و غبارها و خش‌های آن، فریم به فریم زدوده شده است.

در بازسازی نسخه جدید سعی شده، رنگ فیلم به رنگ نخستین نسخه‌های چاپ شده از این فیلم نزدیک باشد و برای این منظور از گوردون ویلیس، فیلم‌بردار هر سه قسمت پدرخوانده و آلن دویو، فیلم‌بردار برجسته هالیوود (فیلم‌بردار ET) که مورخ زبردست تکنولوژی عکاسی نیز هست، نظرخواهی شده است.

در این کار، آن‌چه که برای گوردون ویلیس اهمیت داشت، حفظ گرین‌های فشرده تصویر بود که جزئی از سبک نورپردازی‌های «کنتراست» وی به شمار می‌رود.

نسخه دی‌وی‌دی جدید «پدرخوانده» اگرچه با کیفیت ناب و شفاف نسخه ۳۵ میلی‌متری این فیلم قابل مقایسه نیست، اما تا حد ممکن به کیفیت آن نزدیک شده است.

این دی‌وی‌دی با قیمت ۶۹.۹۹ دلار و نسخه بلو - ری آن با قیمت ۱۲۴.۹۹ دلار از سوی کمپانی پارامونت توزیع شده است.






کتاب‌های منتشر شده در غرب:

«آیا این فیلم را دیده‌اید؟»

دیوید تامسن، مورخ و منتقد سرشناس انگلیسی به خاطر نوشتن کتاب فرهنگ بیوگرافیکال فیلم بسیار مشهور است.

او نویسنده ثابت نشریاتی چون فیلم کامنت، نیویورک تایمز، مووی لاین، نیو رپپابلیک و اخیراً گاردین بوده و هست.

تامسن هم‌چنین بیوگرافی بازیگران و فیلم‌سازانی چون مارلون براندو، اورسون ولز و نیکول کیدمن را نوشته است.

اکنون ۳۳ سال پس از انتشار کتاب معروف و پرفروش «فرهنگ بیوگرافیکال فیلم» دیوید تامسن، در کتاب جدید خود با نام «آیا این فیلم را دیده‌اید؟» (Have You Seen This?) به معرفی ۱۰۰۰ فیلم محبوب خود در تاریخ سینما پرداخته است.

در این کتاب او توضیح می دهد که چرا «طلوع» مورنائو ساختگی و سانتیمانتال است؛ چرا از «اشک‌ها و لبخندها» بدش می‌آید و چرا «قله زابریسکی» آنتونیونی را دوست دارد.

به نوشته تامسون این کتاب که اکنون در سن شصت‌سالگی او منتشر می‌شود، بیشتر جنبه نوستالژیک داشته و در آن وی با حس غم‌خوارانه‌ای از فیلم‌های محبوب عمرش حرف زده است.

اما قرار داشتن فیلمی مثل «سرزمینی برای پیرمردها نیست» ساخته برادران کوئن در میان فیلم‌های محبوب تامسن، نشان می‌دهد که این حرف او چندان واقعیت ندارد و انتخاب این فیلم ها تنها بر اساس حس نوستالژی نبوده است.

در نظرخواهی مجله «سایت اند ساوند» از منتقدان سینما در باره ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما، فیلم های مخمل آبی، سلین و ژولی به قایق سواری می روند، همشهری کین، دنباله‌رو، دختر جمعه او، مردی که گریخت، پیرو خله، قواعد بازی، میل مبهم هوس و اگوستو مونوگاتاری، ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نظر دیوید تامسن بوده‌اند.

کتاب «آیا این فیلم را دیده‌اید؟» یادداشت‌های منتقد پرشوری است که سال‌ها عاشقانه فیلم دیده و در باره آن‌ها با عشق و شور نوشته است.

دیوید تامسن روز گذشته به مناسبت آغاز هفتمین دوره فستیوال فیلم‌های جنایی شبکه ماهواره‌ای تی‌سی‌ام (TCM) در کتاب‌فروشی معروف واتر استون شعبه میدان پیکادلی لندن حاضر شد و درباره این کتاب و فیلم‌های جنایی محبوبش حرف زد.

کتاب «آیا این فیلم را دیده‌اید؟» از سوی انتشارات الن لین و با قیمت ۲۲ پوند منتشر شده است.


«ورای مؤلف‌گرایی»

«ورای مؤلف‌گرایی» (Beyond Auteurism) مطالعه فشرده‌ای درباره موج جدید سینماگران مؤلف اروپایی در کشورهای فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از دهه ۸۰ تا کنون است.

«روسانا مائول» نویسنده این کتاب نشان می‌دهد که چگونه این فیلم‌سازان منفرد با تکیه بر سنت‌های سینمای مؤلف در کشورهایشان، مفهوم مؤلف بودن را در طول نزدیک به سه دهه تغییر داده‌اند.

به اعتقاد نویسنده، مؤلف سینما در فرهنگ اروپایی، نه تنها مهم‌ترین سمبل فرهنگ سینمای هنری اروپاست، بلکه جزئی از تلاش سینماگران اروپایی برای توسعه سینما در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است.

نویسنده در این کتاب، با چنین رویکردی به معرفی سینمای فیلم‌سازانی چون لوک بسون، دنیس کلر، گابریل سالواتوره و الخاندرو آمنه‌بار پرداخته است.

این کتاب با رویکرد تئوریک و تاریخی ویژه‌اش به مفهوم سینمای مؤلف در اروپا، نگاه‌های غرب‌محور مبتنی بر بررسی‌های کلی‌گرایانه را پس می‌زند.

«ورای مؤلف‌گرایی» را انتشارات اینتلکت (Intellect) بریتانیا که در حال حاضر از مهم‌ترین ناشران آثار تئوریک و اندیشمندانه سینمایی است، با قیمت ۲۹.۹۵ پوند منتشر کرده است.

«بهاییان ایران»

«بهاییان ایران» (The Baha'is of Iran) نوشته دومینیک پرویز بروک شاو و سینا ب فاضل کتابی است که به تازگی انتشارات روتلج در بریتانیا منتشر کرده است.

این کتاب مجموعه‌ای از مقالات است که به طور فشرده، پیدایش، رشد و تحول تاریخی و اجتماعی اقلیت مذهبی بهایی در ایران را مورد بررسی قرار می دهد؛ اقلیتی که به نوشته کتاب، بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی غیرمسلمان جامعه ایران را تشکیل می‌دهد.

تمرکز اصلی این کتاب و مقالات آن بر مطالعه جامعه بهاییان ایران در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است و فصل‌هایی از آن به بررسی نقش زنان در جامعه بهایی، تأثیر مدارس بهایی بر تحولات مدرن در جامعه ایران در آغاز قرن بیستم، نقش بهاییان در توسعه بهداشت عمومی و تأثیر تفکر بهاییت بر انقلاب مشروطه می‌پردازد.

علاوه بر این، گرویدن به مذهب بهایی در میان ایرانیان، تم دیگر این کتاب است و نویسندگان به بررسی گرویدن صدها نفر از پیروان مذاهب یهود و زرتشتی در ایران به آیین بهاییت پرداخته‌اند.

به اعتقاد ویراستاران کتاب، علی‌رغم توجه دنیای غرب به جامعه بهایی در ایران به خاطر فشارها و آزارهای حکومت ایران، تا کنون، کمتر کتابی در حوزه ایران‌شناسی به تاریخ و جزئیات این آزارها اشاره کرده است.

بر این اساس، تعدادی از مقالات این کتاب، به بررسی ریشه‌های تاریخی آزار بهاییان در ایران از آغاز تا امروز پرداخته و رفتار نیروهای اسلامی و ایرانیان سکولار با بهاییان را قبل و بعد از انقلاب مورد توجه قرار داده‌اند.

کتاب «بهاییان ایران» به ادعای ویراستاران کتاب، با هدف پر کردن شکاف در حوزه ادبیات آکادمیک در زمینه کیش بهایی در ایران از یک سو و مطالعه ایران مدرن از سوی دیگر منتشر شده است.

ناشر این کتاب انتشارات روتلج و قیمت آن ۱۵۰ دلار است.


کتاب‌های چاپ شده در ایران

«خواهرم کلئوپاترا»

«خواهرم کلئوپاترا» نوشته نرگس عباسی از سوی انتشارات ثالث در ۱۱۰۰ نسخه منتشر شد.

این کتاب شامل ۱۶ داستان کوتاه است.

«آخرین شمارش»، «آدم‌های روی تپه»، «استفراغ»، «بنویس خودکشی»، «چشم‌های آتیکه»، «حرف چیز دیگری است»، «خواهرم کلئوپاترا»، «خودت نبودی»، «رو به غروب»، «زاغه»، «سفر سگی»، «غیر قابل پیش‌بینی»، «کفتارها»، «لیس»، «همین بود» و «هیچی خوب نیست» داستان‌های این مجموعه هستند.

در بخشی از کتاب آمده است: «توی آن اوضاع و احوال ویرم گرفته بود یادم بیاید که این کلمه را که از دهان یک زن با لب‌های سرخ درآمده، کجا دیده و شنیده‌ام. زن کی بود؟ کلئوپاترا؟ نه، اهلش نبود. کارش را کرد و رفت. مثل خواهرم. بعد که مُرد، فهمیدم این‌ها هزار تا راه برای خودکشی دارند. اصلاً زندگی می‌کنند تا خودکشی کنند. پس کی بود؟ همان‌طور که بالای سرش ایستاده بودم و شاهد عق‌های بدبویش، دنبالش می‌گشتم. شاید جون آلیسون با چهره رنگ پریده و لب‌های سرخش تو ... تو فیلم ...»

قیمت این کتاب ۲۱۰۰ تومان است.


«توماس سیبوک و نشانه‌های حیات»

«توماس سیبوک و نشانه‌های حیات» نوشته مشترک سوزان پتریلی و آگوستو پونزیو با ترجمه محمدرضا حسینی در ۱۲۰۰ نسخه از سوی نشر چشمه برای دومین بار به بازار کتاب آمده است.

چاپ نخست این کتاب، زمستان ۸۶ بوده است.

«توماس سیبوک و نشانه‌های حیات» جزو مجموعه مواجهات پست‌مدرن است که می‌کوشد مواجهات مقولات بنیادین دوران کلاسیک و مدرن را در فضای پست‌مدرن مطالعه کند.

نشانه‌شناسی به عنوان یک رشته میان دانشگاهی چندان از عمرش نمی‌گذرد؛ اما به عنوان رهیافتی معرفتی به حوزه هستی‌شناسی، دارای قدمتی طولانی است که از ارسطو بدین سو را در بر می‌گیرد.

سیبوک از معدود نشانه‌شناسانی بود که کوشیده میان نشانه‌شناسی به مثابه رشته‌ای دانشگاهی از سویی و نشانه‌شناسی به مثابه نوعی هستی‌شناسی از سویی دیگر ارتباط دقیق و منسجمی برقرار سازد.

پروژه سیبوک با اتکا به علومی نظیر زبان‌شناسی، روان‌شناسی، مردم‌شناسی، هوش مصنوعی، جانورشناسی، ادبیات، زیست‌شناسی، فلسفه و ... می‌کوشد مرز ارتباطی میان نشانه و حیات را از نو مورد بازکاوی قرار دهد و کمبودهای آن را برملا سازد.

نکته مهم در کار سیبوک این است که او پا را از محدوده حیات انسانی فراتر گذاشته و با اتکا به علم نشانه‌ها کوشیده است تا رابطه میان حقایق عمیق انسان‌ها و سایر موجودات و عوامل را مشخص سازد.

قیمت این کتاب ۱۴۰۰ تومان است.

«۳۰ قصه از شاهنامه»

«۳۰ قصه از شاهنامه» یا «آفرینِ فردوسی» به کوشش دکتر محمدجعفر محجوب از سوی نشر مروارید در ۱۱۰۰ نسخه برای سومین بار منتشر شده است.

چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۷۱ با عنوان «آفرینِ فردوسی» بوده است.

آقای محجوب در پیش‌گفتار نوشته است که هدف اصلی این اثر، آشتی دادن جوانان و خوانندگان علاقه‌مند فارسی‌زبان با شاهنامه و آشنا ساختن آنان با روش‌های سخن‌سرایی و شیوه نگارش کهن و باشکوه استاد توس است.

نویسنده در این کتاب، از شرح و توضیح و تفسیر داستان‌های معروف و بسیار مهم شاهنامه پرهیز کرده و بیشتر به داستان‌هایی توجه نشان داده است که وی حدس می‌زده خوانندگان عادی و غیرمتخصص از آن‌ها اطلاعی ندارند.

داستان‌های «۳۰ قصه از شاهنامه» در فصول «زبان دری»، «مهرگان، جشن ایزدمهر»، «اختر کاویان»، «شاهنامه، شناسنامه ملی ایرانیان»، «همانندی عناصر داستان‌سرایی»، «شاهنامه و شرح شگفتی‌های گیتی»، «بزرگمهر دانای ایرانی» و ... داستان‌های مختلفی از این اثر حماسی را ارائه کرده است.

قیمت این کتاب ۶۹۰۰ تومان است.






مروری بر کتاب‌های معرفی‌شده هفته در زمانه

«راهنمای مطالعه سنجش خرد ناب»

«راهنمای مطالعه سنجش خرد ناب» نوشته‌ رالف لودویگ به تازگی با ترجمه رحمان افشاری از زبان آلمانی ترجمه و در ۲۲۰۰ نسخه از سوی انتشارات مهراندیش منتشر شده است.

ویراستار این کتاب هم خسرو ناقد است.

مخاطب این کتاب، خوانندگانی‌ هستند که برای نخستین‌بار با کانت روبرو می‌شوند، خواه دانش‌آموز باشند، یا دانشجو، یا افرادی که به‌راستی می‌خواهند از فهم‌شان استفاده کنند.

معرفی کامل کتاب

«شوکران»

شماره‌ سی و دوم مجله «شوکران» ویژه‌ بیستمین سالگرد درگذشت محمدحسین شهریار منتشر شد.

این شماره در بخش‌های شعر ایران، مقالات، شعر جهان، داستان خارجی، داستان ایرانی، نقد و معرفی منتشر شده است.

در بخش شعر ایران، اشعاری از مفتون امینی، فرهاد عابدینی، ضیاء‌الدین ترابی، شهرام پوررستم، عزیز ترسه، حسین قدیمی، سیف‌الله ملکی، علی صبوری، ناصر نصیری، ساسان فریدی‌فر و مهرنوش مدیرمعالیان ارائه شده است.

«شوکران» با صاحب‌امتیازی، مدیرمسؤلی و سردبیری پونه ندایی منتشر می‌شود.

معرفی کامل این شماره مجله


«نامه‌های کافکا به پدر و مادر»

«نامه‌های کافکا به پدر و مادر» ترجمه ناصر غیاثی در ۲۲۰۰ نسخه از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

این کتاب در سال ۱۹۹۰ با عنوان «نامه به پدر و مادر از سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۲۴» منتشر شده و حاوی نامه‌هایی است که تازه پیدا شده‌اند.

نامه‌هایی که زندگی کافکا در هفت ماهی که در برلین به سر می‌برد و اقامت چند هفته‌ای او را در آسایشگاه‌های اتریش، مستند می‌کند.

معرفی کامل کتاب

«بیگانگی در آثار کافکا»

«بیگانگی در آثار کافکا» نوشته محمود فلکی در ۲۲۰۰ نسخه از سوی نشر ثالث به بازار کتاب آمده است.

این کتاب، برگردان فارسی پایان‌نامه دانشگاهی دکتر فلکی در رشته زبان و ادبیات آلمانی و ایران‌شناسی در دانشگاه هامبورگ است که پیش‌تر از سوی انتشارات «Grin Verlag» منتشر شده بود.

رساله حاضر در دو بخش تنظیم شده است.

در بخش نخست، تلاش شده است که بیگانگی در زندگی کافکا با رویکرد به آثارش، به ویژه یادداشت‌های روزانه، نامه‌ها و پاره‌ای از زندگی‌نامه‌اش بررسی شود.

در این بخش، رابطه کافکا با خانواده‌اش، شغل، زنان و یهودیت، مدنظر قرار گرفته است.

در فصل دوم بخش اول، این بیگانگی در رمان‌ها و داستان های ‌کوتاه وی بررسی می‌شوند.

معرفی کامل کتاب


«پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد»

«پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد» نوشته ریچارد براتیگان نویسنده آمریکایی به تازگی با ترجمه حسین نوش‌آذر از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است.

ریچارد براتیگان که برای خوانندگان ایرانی، نامی کاملاً آشناست، این رمان را پیش از آن که در سال ۱۹۸۴ با شلیک گلوله‌ای به زندگی‌اش پایان دهد، نوشت.

حسین نوش‌آذر مقاله مفصلی را هم به شناخت آثار براتیگان اختصاص داده که همراه این کتاب به چاپ رسیده است.

معرفی کامل کتاب

«واژگان نشانه - معناشناسی»

فرهنگ تخصصی «واژگان نشانه - معناشناسی» اثر دکتر المیرا دادور، از سوی انتشارات مروارید در ۱۱۰۰ نسخه منتشر شده است.

این کتاب، فرهنگ‌نامه‌ای تخصصی برای کسانی است که با نشانه‌شناسی، معناشناسی، تأویل و مفاهیم جدید در دنیای هنر و ارتباطات سر و کار دارند.

ساده‌ترین تعریفی که از نشانه‌شناسی می‌توان داد عبارت است از «مطالعه نظام‌مند تمامی رمزگانی که در ایجاد و یا تأویل نشانه و یا در فرایند دلالت دخیلند.»

معرفی کامل کتاب


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «راهنمای مطالعه سنجش خرد ناب»
تازه‌های نشر: «پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد»
تازه‌های نشر: «واژگان نشانه – معناشناسی»
تازه‌های نشر: «بیگانگی در آثار کافکا»
تازه‌های نشر: «خوشه‌های خشم»
تازه‌های نشر: «شوکران»

نظرهای خوانندگان

lotfan be moarefie ketabhaye jamee shenasi ham bepardazid.ba sepas

-- simin taheri ، Sep 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)