تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سمفونی پنج بتهوون پس از ۲۰۰ سال

وقتی بتهوون در ۱۸۰۸ برای نخستين بار سمفونی پنج خود را اجرا کرد، هيچ فکر نمی‌کرد اين موسيقی روزی به يک قطعه مردم‌پسند در ميان آثار کلاسيک تبديل شود.

وی در آن زمان، اين اثر را با ارکستری کوچک در سالن سردی اجرا کرد که تماشاگران از سرما می‌لرزيدند و کمتر به اجرا توجه داشتند.

اما اکنون که اين سمفونی در برنامه مسترو(Maestro) تلويزيون بی‌بی‌سی ۲ به وسيله ارکستر کنسرت بی‌بی‌سی (The BBC Concert Orchestra) با دو رهبر ارکستر غيرحرفه‌ای، در برابر هزاران نفر اجرا می‌شود، نشان دهنده ميزان محبوبيت اين اثر کلاسيک در ميان مردم است.


سو پرکینز، برنده اول مسابقه مسترو

گلدی، بازيگر و خواننده رپ مشهور و سو پرکينز نويسنده تلويزيونی و کمدين بریتانیایی، مدتی پيش سمفونی پنج بتهوون را در برنامه مسترو بی‌بی‌سی که اختصاص به اجرای موسيقی کلاسيک به وسيله سلبريتی‌ها و افراد تازه کار داشت، اجرا کردند.

برنامه‌ای که در آن، سو پرکينز با رای تماشاگران به مقام اول دست يافت. سو پرکينز همچنين قطعاتی از يک اپرای وردی و قطعه «رويای غيرممکن» از اپرای مردی از لامانچا را در هايدپارک لندن در برابر ۳۰ هزار نفر اجرا کرد.

سمفونی پنج بتهوون نه تنها درميان آثار اين آهنگساز اثر محبوب‌تری است، بلکه نسبت به آثار ديگر موسيقی سمفونيک، در ميان مردم عادی طرفداران بيشتری دارد.
بسياری از فيلم‌ها و سريال‌های تلويزيونی از قسمت آغازين آن که شور و هيجان زيادی دارد، استفاده زيادی کرده‌اند.

راديو بی‌بی‌سی نيز در زمان جنگ جهانی دوم به دليل لحن حماسی آن، از اين قطعه برای بخش خبری استفاده می‌کرد.

به اعتقاد مايکل چرچ منتقد موسيقی، اجرای موسيقی کلاسيک در برنامه مسترو بی‌بی‌سی، توجه نسل جوان را جلب کرده و آنها را به موسيقی کلاسيک علاقمند کرده است.

وی در اين باره می‌گويد: «شايد نسل قديمی‌تر اين نوع موسيقی را بشناسند و به آن علاقه داشته باشند اما به نظر می‌رسد نسل جوان‌تر، شناختی از اين موسيقی ندارند و برنامه مسترو بی‌بی‌سی در اين مورد بسيار مفيد است.»

بر اساس گزارش ايندپندنت، اين برنامه زنده بی‌بی‌سی، برنامه بسيار موفقی بوده و مخاطبان جوان زيادی را به خود جلب کرده است.

این برنامه، جزو برنامه رئاليتی تی‌وی بی‌بی‌سی بود که در ماه گذشته در آلبرت‌هال ‌لندن و هايدپارک اجرا شد و مخاطبان زيادی داشت.

سر راجر نورينگتن، موسيقيدان معروف بریتانیایی و رهبر ارکستر سمفونيک بی‌بی‌سی، به همراه سه آهنگساز و خواننده ديگر، اين مسابقه موسيقی کلاسيک را داوری می‌کردند.

نظرهای خوانندگان

کاشکی این سمفونی را برای گوش دادن می گذاشتید.

-- احسان ، Sep 24, 2008 در ساعت 06:01 PM

pas kou trache shenidani?:((

-- bahar ، Sep 24, 2008 در ساعت 06:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)