تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

برکناری طهماسب مظاهری از بانک مرکزی
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «مظاهری هم برود کار درست نمی‌شود» به خبر برکناری رئیس کل بانک مرکزی واکنش نشان داده است.

سرمقاله نویس این روزنامه می‌نویسد: «منفعت و مصلحت شهروندان و جامعه ایرانی این بود که طهماسب مظاهری، همچنان رئیس کل بانک مرکزی و سکاندار سیاست‌های پولی بماند.»
کارگزاران می‌آورد: «ایستادگی مظاهری بر سر اصول علم اقتصاد و درک خود از شرایط، چهره‌ای ماندگار در تاریخ اقتصادی دوران زمامداری احمدی‌نژاد خواهد ساخت.»

در ادامه سرمقاله این روزنامه می‌خوانیم: «جانشین مظاهری در بانک مرکزی چه خواهد کرد؟ اگر او بخواهد سیاست انبساط پولی را جایگزین سیاست‌های انقباضی کنونی کند، باید به منبع تمام‌نشدنی پول متصل شود. منابع بانک‌ها یا باید از درآمد نفت و بودجه عمومی تامین شود که کاهش قیمت نفت اجازه نمی‌دهد، یا باید از پس‌انداز شهروندان تامین شود که با توجه به نرخ تورم ۲۴ درصدی و نرخ سودی پایین‌تر از آن، کار دشواری است.»

سرمقاله نویس کارگزاران در بخش دیگری از سرمقاله‌اش خطاب به مدیران دولت نهم می‌نویسد: «رئیس‌جمهور و حلقه اول یاران او که تحمل ابراهیم شیبانی را نداشته و مظاهری را به جای وی آوردند یادشان باشد که جانشین رئیس کل بانک مرکزی اگر یک شهروند اخلاقی باشد و اصول علم اقتصاد را بشناسد و به آنها وفادار باشد نیز چند ماه بعد به نقطه‌ای می‌رسد که امروز مظاهری در آنجا قرص و محکم ایستاده است.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد که «رئیس جمهور باید به شهروندان ایرانی توضیح دهد که از مظاهری در نقش رئیس کل بانک مرکزی چه می‌خواست که او حاضر نشد اجرا کند. مظاهری اکنون وظیفه دارد که همه آنچه در این شرایط وجود دارد و به مسائل امنیتی آسیب نمی‌رساند را با شهروندان در میان بگذارد.»

نگرانی از خودداری خاتمی برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «خبر بد برای اصولگرایان» از گزارش‌ها مبنی بر احتمال حضور نیافتن محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران ابراز نگرانی کرده است.

این روزنامه با اشاره به این نکته که خاتمی به علل شخصی، جناحی و سیاسی دلایلی برای عدم تمایل به شرکت در انتخابات دارد، عواملی هم‌چون «ترس از رد صلاحیت، یکپارچه نبودن جبهه اصلاحات و هراس از رقابت با فردی مثل محمود احمدی نژاد» را مهمترین دلایلی می‌داند که باعث شده تا خاتمی در انتخابات آتی شرکت نکند.

به اعتقاد سرمقاله نویس کیهان «این تردیدها وقتی به روحیه مسالمت جو و آرامش طلب خاتمی ضمیمه شود قاعدتا نباید چیزی جز پا پس کشیدن و تردید مزمن به بار بیاورد و به بار هم نیاورده است.»
این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با ابراز نگرانی از این تصمیم خاتمی می‌نویسد: «برای جریان اصولگرا کاندیدا نشدن خاتمی در انتخابات سال آینده حقیقتا یک خبر بد است. اصولگرایان باید همه تلاش خود را حتی از راه ایجاد اطمینان در خاتمی بابت نگرانی‌هایی که دارد به خرج بدهند تا او رقابت با کاندیدای اصولگرایان در انتخابات آتی را بپذیرد.»

به نوشته کیهان «تنها در صورت حضور خاتمی در مقابل کاندیدای اصولگراست که یک بار دیگر دو قطبی اصولگرایی انقلابی در مقابل اصلاح طلبی غرب گرا به صورت شفاف و صریح شکل خواهد گرفت و این فرصت به وجود خواهد آمد که مردم پس از شنیدن حقایقی که تا امروز فقط به اقتضای مصلحت ناگفته مانده یک بار دیگر پای صندوق های رای از مدعیان انحصاری دموکراسی توهم زدایی کنند.»

نکرانی از برکناری مظاهری در بانک مرکزی
روزنامه اعتماد ملی هم در سرمقاله امروز خود با عنوان «امید که این صداها شنیده شود» به موضوع برکناری طهماسب مظاهری از ریاست بانک مرکزی پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «در نبردی که میان آمال سیاسی مدیران دولت نهم و اقلیت کارشناسی بانک مرکزی که مسئول سیاست‌های مالی کشور است رخ داده بود، سرانجام این آرزومندان سیاست و کلیدداران قدرت بودند که فاتح شدند.»

به نوشته اعتماد ملی «طهماسب مظاهری در طول دوران کوتاه ریاست خود، تلا‌ش کرد با نقدینگی افسارگسیخته و تورم سرسام‌آور مقابله کند. او طرفدار سیاست انقباضی در برابر تهاجم انبساطی‌های دولت نهم بود. دولتی که تنها در طول 3 سال گذشته به اندازه کل تاریخ اقتصاد ایران نقدینگی داشته است.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود با دفاع از سایست‌های‌ آقای مظاهری در بانک مرکزی مبنی بر توقف پرداخت وام‌ها به بنگاه‌های زود بازده اقتصادی می‌آورد: «بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر آن مسیر {پرداخت وام‌ها} تداوم می‌یافت رشد نقدینگی و تورم وضعیتی به مراتب بحرانی‌تر از امروز می‌داشت. حال با کنار گذاشتن مظاهری این نگرانی عمیق وجود دارد که چه اتفاقی برای اقتصاد ایران روی خواهد داد؟»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «این تحول در زمانی صورت می‌گیرد که رسانه‌ها در تعطیلی، مردم در عزاداری و رئیس‌جمهور عازم آمریکا است! در این میان مجلس منفعل‌تر از همیشه به اقدامات دولت می‌نگرد. خدا کند این بار نمایندگان کاری را که مظاهری نتوانست به پایان برساند، به ثمر نشانند. سیاست‌های اقتصادی دولت، خطرناک و بحران‌زا است. بر نمایندگان مردم فرض است که با دقت و نظارت عالیه به رفتار دولت بنگرند، امید که این صداها شنیده شود.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)