تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کنفرانس مطبوعاتی فعالان حقوق بشر در نیویورک

امروز دوشنبه هم‌زمان با حضور محمود احمدی‌نژاد در نیویورک به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یک کنفرانس مطبوعاتی از سوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در شهر نیویورک برگزار شد.

به گزارش زمانه، در این کنفرانس مطبوعاتی جمعی از ایرانیان مدافع حقوق بشر شرکت داشتند و مهرانگیز کار حقوق‌دان و فعال حقوق زنان و اکبر گنجی روزنامه‌نگار منتقد به سخنرانی پیرامون ابعاد نقض حقوق بشر در ایران پرداختند.

گزارش این نشست را این‌جا بشنوید.

Download it Here!

برپاکنندگان این کنفرانس مطبوعاتی هدف از آن را «تشریح نقض بنیادین حقوق بشر در ایران و جلب توجه شرکت‌کنندگان در مجمع عمومی سازمان ملل» عنوان کرده‌اند.

قرار است مجموعه اسنادی که این فعالان در اختیار «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل و شرکت‌کنندگان در مجمع عمومی قرار داده‌اند، طی روز‌های آینده به طور رسمی منتشر شود.

مهر انگیز کار در سخنان خود در این کنفرانس مطبوعاتی از جمله به جنبش زنان در ایران اشاره و تأکید کرد که این جنبش احتیاج به حمایت جامعه جهانی دارد و به همین دلیل علاقه‌مند هستند که مسائلشان را در رسانه‌های مختلف مطرح کنند.

وی اضافه کرد در صورتی که مسائل این جنبش بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد، آن‌ها می‌توانند همبستگی فعالان سایر کشورها را نیز جلب کنند.

در این کنفرانس، اکبر گنجی روزنامه‌نگار و یکی از منتقدان جمهوری اسلامی از جامعه جهانی خواست علیه کسانی که در ایران حقوق بشر را نقض می‌کنند، «کیفرخواست» صادر کند.

آقای گنجی که امروز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی ایرانیان مدافع حقوق بشر در این شهر سخن می‌گفت، افزود: «صدای دموکرسی‌خواهی ایران باید در جهان شنیده شود.»

به گفته این فعال سیاسی، جامعه جهانی باید از فعالین حقوق بشر حمایت معنوی کند و حکومت جمهوری اسلامی را به خاطر سرکوب‌ها تحت فشار قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که با حمله نظامی به ایران مخالف است و هر گونه تحریم‌ علیه این کشور نه متوجه مردم، بلکه «باید متوجه مقامات جمهوری اسلامی شود.»

آقای گنجی با اشاره به اعمال محدودیت‌ها برای خروج فعالان دانشجویی و مدنی در ایران از سوی مقامات قضایی این کشور، پیشنهاد کرد که خروج مقاماتی مثل محمود احمدی‌نژاد به عنوان «عوامل سرکوب مردمی» از سوی جامعه جهانی در دستور کار قرار بگیرد.

پیش‌ از آغاز سفر آقای احمدی‌نژاد گروهی از فعالان حقوق بشر با صدور فراخوانی اعلام کرده بودند که خواستار توقف نقض حقوق بشر و به ویژه اعدام‌ها در ایران هستند.

ایران به همراه چهار کشور دیگر به اعدام‌ افراد زیر ۱۸ سال که مرتکب قتل شده‌اند، هم‌چنان ادامه می‌دهد.

نظرهای خوانندگان

می گویند وقتی چنگیز رشادت پسر خوارزمشاه را دید به اطرافیانش گفت تنها با ده نفر مثل این می توان دنیا را گرفت. کاش دست کم پنج کس به شجاعت و صداقت و هوش گنجی در تمام مملکت پیدا می شد. آفرین بر گنجی فرزند شایسته ی ایران

-- بیژن ، Sep 23, 2008 در ساعت 05:23 PM

چنانچه در خبر مورخ يكم مهرماه 1387 راديو زمانه آمده است، دركنفرانسي كه با حضور فعالان حقوق بشر از جمله مهرانگيز كار و اكبر گنجي در نيويورك تشكيل شده بود، ‹‹... اکبر گنجی روزنامه نگار و يکی از منتقدان جمهوری اسلامی از جامعه جهانی خواست عليه کسانی که در ايران حقوق بشر را نقض می کنند، «کيفرخواست» صادر كنند...››
بهتراست تا آقاي گنجي بجاي شعارهاي توخالي، دست به عمل بزند. شك نيست آقاي گنجي بخوبي ميداند كه جامعه جهاني نمي تواند عليه نقض حقوق بشرمردم درايران ازسوي جمهوري اسلامي كيفرخواست صادركند چون ايران هنوز عضويت دادگاه بين المللي جنائي را نپذيرفته است. درمقابل، همان طور كه آقاي دكتر پيام اخوان حقوقدان واستاد حقوق بين الملل درمصاحبه خود با راديو زمانه خاطرنشان كرده اند، ‹‹... در حال حاضر دادگاه بين‏المللی که بتواند به اين پرونده رسيدگی کند، وجود ندارد؛ ولی اگر دادگاه‏های ملی کشورهای ديگر در کانادا، آمريکا و اروپا اين اشخاص را در اين کشورها ‏پيدا کنند، می‏توانند بر اساس قوانين بين‏الملل، آنها را محاکمه کنند...›› حال اين سئوال پيش ميآيد كه چگونه دادگاههاي ملي كشورهاي ديگر ميتوانند اين ناقضان حقوق بشر را شناسائي وپيداكنند؟ اينجاست كه مدعيان آزادي مردم ايران درخارج ازكشور بايد رسالت تاريخي خودشان را نشان داده و به طرفيت از سوي قربانيان حقوق بشر درايران و با اقامه دعوا برعليه ناقضان حقوق بشراز طريق تسليم شكايتهاي متعدد دردادگاههاي كشورهاي محل سكونتشان برعليه فردفرد عاملان نقض كننده حقوق بشردرايران ودرنتيجه احضارآنان به دادگاههاي مربوطه و ابلاغ شكايتها بطور قانوني به متهمان مربوطه، بطور قانوني با تشكيل دادگاههاي متعدد با يا بدون حضور متهمان وانجام محاكمه آنان بطور حضوري با غيابي وگرفتن حكم دادگاهها و دادن مهلت قانوني مقرر به متهمان كه در قوانين كشور هاي محل محاكمه مندرج هستند، ميتوانند از دادگاهها بخواهند تادرصورت عدم حضور متهمان دردادگاهها صدور قرار موقت كتبي توقيف متهمان مربوطه وتحويل نامبردگان به دادگاهها، از طريق دستور قاضي به پليس بين الملل، هركدام ازمتهمان را كه درحوزه مأموريت پليس مذكور قراردارند، جلب وبه دادگاه هدايت كنند. من بشخصه از شنيدن اينهمه شعارهاي توخالي خسته شده ام. اگرمدعيان حقوق بشر واقعا واردل وجان تصميم دارند تاسردمداران جمهوري اسلامي را به رعايت حقوق بشر وادارنمايند پس اين بهترين راهست بدون هيچگونه خطر جاني. بيائيم همت كنيم وصرفنظراز دين وآئين وحزب وسياست وجهان بيني وغيره وصرفا به عنوان ‹‹ايرانيان مدافع حقوق بشر›› اين ناقضان حقوق بشري مردم ايران را بطور قانوني تحت تعقيب قرارداده واجازه ندهيم تاحتي يك روز ديگر هم بتوانند حقوق مردم مارا پايمال كرده وبه ما مدعيان حقوق بشر پوزخند بزنند.

-- علي كبيري ، Sep 24, 2008 در ساعت 05:23 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)