تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

شکایت هفت دختر از باشگاه سایپا

هفت دختری که از ورود آنها برای تماشای بازی تیم‌های فوتبال سایپا- كوروفچي ازبكستان، به ورزشگاه آزادي جلوگیری شده، قصد دارند به كنفدراسيون فوتبال آسيا AFC شکایت کنند.

شکایت این دختران متوجه سازمان تربیت بدنی و باشگاه سایپا، میزبان این بازی است که چهارشنبه هفته گذشته در جریان دور رفت از مرحله یک چهارم پایانی لیگ قهرمانان آسیا، مقابل تیم کوروفچی ازبکستان در تهران به نتیجه مساوی دو بر دو تن داد.

روزنامه اعتماد ملی در شماره امروز یکشنبه به نقل از عارفه دختری که از ورود وی به ورزشگاه آزادی جلوگیری شده، گزارش داد: «مسئولا‌ن AFC به ما گفتند كه ما تنها در بازي‌هايي كه زير نظر كنفدراسيون انجام مي‌شود، اجازه دخالت داريم و بايد مخالفت مسئولا‌ن براي ورود زنان به ورزشگاه را به صورت مستند ارائه كنيد. ما هم فيلم تهيه كرده‌ايم و با همين فيلم مي‌خواهيم عليه باشگاه سايپا به AFC شكايت كنيم.»

عارفه و شش دختر ديگر قصد دارند طی چند روز آینده شکایت خود را به همراه مستنداتشان تسلیم مقامات كنفدراسيون فوتبال آسيا کنند.

در صورت اعلام وصول شکایت مذکور، این برای نخستین‌بار است که زنان ایران در اعتراض به محدودیت‌هایی که در ورزشگاه‌ها علیه آنان اعمال می شود، از مقامات این کشور به مراجع بین‌المللی فوتبال شکایت می‌کنند.

به نوشته روزنامه اعتماد ملی، این زنان اعلام کرده‌اند که طرح شکایت از مسئولان سازمان تربیت بدنی و سایپا را به پیشنهاد فرماندهان پلیسی که مانع از ورود آنها به ورزشگاه آزادی شده‌اند، تنظیم کرده‌اند.

در جمهوری اسلامی، حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی مردان ممنوع است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور محافظه‌کار ایران یک سال پس از روی کارآمدن در تیرماه سال 1384 وعده اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را داد، اما با مخالفت صریح گروهی از روحانیون در شهر قم، نتوانست آن را به اجرا بگذارد و از تصمیم خود صرف نظر کرد.

در سال‌های اخیر فعالان زن با اعتراض به چنین تصمیمی، خواستار آزاد شدن حضور زنان برای تماشای مسابقات ورزشی مردان شده‌اند.

روزنامه ورزشی ۹۰ نیز در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در گزارشی اعلام کرده بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا به مسئولان فوتبال ایران هشدار داده است تا مقدمات حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کنند.

براساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا، از سال ۲۰۰۹ کشورهایی می‌توانند در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا نماینده داشته باشند که شرایط داخلی فوتبال آن‌ها با شرایط مورد نظر فیفا مطابقت داشته باشد.

با وجود ممنوعیت شرکت زنان برای تماشای فوتبال مردان، برخی مواقع دختران با تغییر چهره و پوشیدن لباس به سبک پسران، در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شوند.


در همین رابطه:
ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها، تبعیض‌ است
مخالفت مجدد با حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران
درخواست کنفدراسیون آسیا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها

نظرهای خوانندگان

اين كار بسيار جالبي ست و همه ي زنان و مردان ميتوانند از آن حمايت كنند بخصوص جنبش زنان ميتواند كمبين ديكري در اين زمينه راه اندازي كند در ضمن شاكي ها هم ميتوانند روزنامه ها و سخنراني هاي مقامات ايران را هم ضميمه ي اسنادشان كنند . اين ميتواند يك كار بسيار موفقي از كار در بيايد و تعداد بيشتري را در بر بكيرد زيرا ممكن است جمهوري اسلامي اين هفت نفر را مجبور كند كه شكايت خودشان را بس بكيرند اكر طرح ماجرا همكاني و عمومي شود موفقيت خواهد داشت .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 21, 2008 در ساعت 12:53 PM

آ فرین بر این زنان که بر خلاف مردان همیشه
پر مدعا واقعا اعتراض میکنند و سوای نتیجه
حاصله جهانیان را از اعمال محدودیتهای وارد بر زنان در ایران آگاه می سازند
آ فرین بر این زنان باد

-- عرفان ، Sep 22, 2008 در ساعت 12:53 PM

نظری ندارم
از دیدن فوتبال در قاب شیشه ای لذت نمی برم چه برسه به رفتن استادیومی که معلوم نیست هر آن چه اتفاقی بیفته !!!!

-- girl ، Sep 22, 2008 در ساعت 12:53 PM

اونوقت مثلا چی می شه ای اف سی موشک اتمی میفرسته سایپارو داغون کنن

-- ;kinski ، Sep 23, 2008 در ساعت 12:53 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)