تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

نگرانی از وضعیت ناپایدار اقتصادی در ایران
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «نگرانی از وضعیت ناپایدار» به تشریح وضعیت کنونی اقتصاد ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه «در حالی که بازار پول و کالا در شرایط عدم‌تعادل به سر می‌برد، برخی سیاست‌ها و شرایط موجب شده است بازار مسکن به عنوان بازاری پویا و بزرگ و موتور حرکت ده‌ها فعالیت صنعتی نیز به رکود نزدیک شود.»

به اعتقاد سرمقاله‌نوس این روزنامه اقتصادی «رکود در این بخش در صورتی که غیرطبیعی باشد را می‌تواند نشانه‌های بحران» باشد.

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد که «عدم ارائه جزئیات طرح تحول اقتصادی به ویژه این بخش از طرح تحول که آیا قرار است پرداخت یارانه‌ها نقدی شود و آیا قرار است که انواع حامل‌های انرژی با قیمت جهانی عرضه شوند نیز بر التهاب در میان شهروندان و صاحبان کسب‌و‌کار افزوده است.»

دنیای اقتصاد در پایان با اشاره به این‌که رشد تورم در حالی که رکود نیز وجود دارد از دیگر شرایط بدخیم اقتصاد ایران به حساب می‌آید خطاب به دولت‌مردان می‌نویسد: «هیچ دولتی با هر گرایش سیاسی نمی‌تواند و نباید خود را بی‌نیاز از دیدگاه‌ها و تجربه‌ها بداند و کنار گذاشتن نیروها کاری غیرقابل‌بخشش است. آیا بهتر نیست برای برطرف کردن نگرانی ملی، مدارا و تساهل در دستور کار دولت قرار گیرد و همه نهادهای موثر در سرنوشت کشور را دور یک میز قرار دهد تا شرایط بدتر از اینکه هست، نشود.»

ضرورت بهره‌گیری از تجربیات مدیران در سیاست‌گذاری‌های کلان
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «تحرکات جدید در فضای راکد» به اظهارات روز گذشته علاء‌الدین بروجردی نماینده مجلس مبنی بر ارائه درخواست رسمی آمریکا برای راه‌اندازی دفتر حافظ منافع این کشور در تهران پرداخته است.

این روزنامه در مقدمه سرمقاله خود با اشاره به پیشنهاد هفته گذشته پنج وزیر خارجه سابق آمریکا مبنی بر آغاز مذاکره با ایران می‌نویسد:‌ «ارزش توصیه‌های 5 وزیر خارجه پیشین آمریکا در این است که آنها به‌رغم اینکه از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هستند اما در یک موضع و آن هم لزوم گفت‌وگوی مستقیم با ایران هم‌نظرند.»

اعتماد ملی چنین نگرشی را «یکی از محسنات نظام‌های استقراریافته» می‌داند که مقام‌هایی که بعضا ۳۰ سال از دوران مسئولیت آنها می‌گذرد، هنوز در ساختار تصمیم‌گیری آمریکا مرجع مشورت و توصیه هستند. «نقیصه‌ای که در ایران امروز و بالا‌خص پس از استقرار دولت نهم عیان‌تر دیده می‌شود.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود از این که برخی از وزرای خارجه و سیاست‌مداران در ایران طرف مشورت دولت‌ها قرار نمی‌گیرند انتقاد کرده است.

اعتماد ملی اظهارات روز گذشته علا‌ءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجالس هفتم و هشتم که سال‌ها معاون وزارت امور خارجه بوده را، نمونه‌ای از این پتانسیل‌های مغفول می‌نامد که از سوی دولت‌ها به آن چندان توجهی نشده است.

توصیه به دولت محمود احمدی‌نژاد
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «غیریت گفتمان پیشرفت و عدالت» به بحث و بررسی در مورد زمینه‌های بستر‌های پیشرفت در دولت نهم پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله ‌نویس این روزنامه «گفتمان دهه چهارم انقلاب اسلامی گفتمان پیشرفت، عدالت و خدمت است. اگر طراحان این گفتمان نتوانند غیریت و ضدیت خود را تعریف کنند بعید به نظر می‌رسد بتوان به اهداف از پیش تعیین شده و تحقق تئوری‌های آن رسید.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «اگر نگاه احزاب و گروه‌ها به غیریت گفتمان پیشرفت و عدالت، حذف رقیب یا نفی دیدگاه رقیب باشد ازاین گفتمان چیزی باقی نمی‌ماند. پیشبرد گفتمان پیشرفت و عدالت در گرو احترام به دیدگاه‌ها و نظریات و امکان مشارکت آنها در دستیابی به یک تئوری برای درمان بیماری‌های اقتصادی واجتماعی است.»

به نوشته روزنامه رسالت «رئیس دولت باید راهی برای رسیدن به وحدت کلمه نخبگان در خصوص طرح‌ها و لوایح خود پیدا کند. دولت اکنون سه کار کلیدی بر عهده دارد که هر کدام به نوعی با گفتمان پیشرفت وعدالت مرتبط است: -۱ اجرای طرح تحولات اقتصادی-۲ ارائه لایحه متمم بودجه ۸۷ -۳ ارائه لایحه بودجه سال ۸۸.»

رسالت در پایان به مقامات دولتی توصیه می‌کند که «رسیدن به فهم مشترک به مسائل مبتلا به سه موضوع یاد شده چیزی نیست که بتوان از طریق یک نبرد رسانه‌ای و جنگ تیترها و سوتیترهای روزنامه‌هاو رسانه‌های الکترونیکی به آن رسید. لذا صبر و حوصله و تحمل عقاید مختلف در این مورد را می‌طلبد تا کسانی که حرفی برای گفتن دارند در نشست‌های تخصصی به منظور دستیابی به یک حقیقت واحد دور هم جمع شوند و به خاطر خدا و برای رضایت و رفاه مردم حر‌ف‌ها را یک کاسه کنند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)