تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کاهش ۱۷ درصدی مرگ و میر حوادث رانندگی

فرمانده پلیس‌ راه ایران از کاهش ۱۷ درصدی مرگ و میر تصادف رانندگی در آمارهای سال ۸۶ در مقایسه با سال ۸۵ خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ علیرضا اسماعیلی گفت: «بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، کشته‌های تصادفات در ایران از حدود ۲۷ هزار نفر در سال ۸۵ به ۲۲ هزار نفر در سال جاری کاهش یافته است.»

وی همچنین از کاهش ۲۲.۲ شدت تصادفات جرحی خبر داد و گفت:« آمارها نشان می‌دهد میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در هر ۱۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه در سال ۸۵، حدود ۳۱.۵ نفر بوده که این رقم در سال ۸۶ به ۲۳ نفر کاهش یافت.

همچنین تعداد مجروحین از ۳۱۷ نفر در ۱۰ هزار وسیله نقلیه در سال ۸۵ به ۲۴۵ نفر کاهش یافت. بدین ترتیب باید گفت که تعداد کشته‌ها به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۸.۵ نفر (معادل ۲۶.۹ درصد) و تعداد مجروحین ۷۲ نفر (معادل ۲۲.۷ درصد) کاهش یافته است.»

وی افزود: «میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در یک‌صد هزار نفر جمعیت از ۳۹ کشته در سال ۸۵ به ۳۲ نفر در سال ۸۶ معادل ۱۷.۹ درصد کاهش داشته است.»

هم اکنون نه میلیون خودرو و هفت میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد.

به گفته سرهنگ اسماعیلی میزان سفر با خودرو هفت برابر کشورهای توسعه یافته است و روزانه ۱۹.۶ میلیون سفر به مسافت حداقل ۱۰۰ کیلومتر انجام می‌شود.

وی علت اصلی کاهش کشته‌های حوادث رانندگی در جاده‌های ایران را‌ بهره‌گیری از سیستم GPS و ابزارهای الکترونیکی، مدیریت بر سرعت در جاده‌های کشور، برخورد قاطعانه پلیس با رفتارهای پرخطر و رانندگان فاقد مدارک و جلوگیری از حرکت و متوقف کردن این قبیل وسایل نقلیه، استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت و اطلاع‌رسانی تاکتیکی از طریق استودیو رادیویی مرکز کنترل ترافیک دانست.

فرمانده پلیس ‌راه از تشدید برخورد با رانندگان متخلف خبر داد و گفت که بر این اساس، محرومیت رانندگان اتوبوس مقصر در حوادث رانندگی از دو ماه به پنج سال افزایش یافته است.

براساس آمار‌های رسمی سالانه در جهان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی کشته و ۵۰ میلیون نفر مجروح می‌شوند.

در حالی که تصادفات در جهان ششمین عامل مرگ و میر محسوب می‌‌شود، این موضوع در ایران دومین عامل مرگ و میر اعلام شده است.

در پنج سال اخیر هم حدود ۱۰۰ هزار نفر در اثر تصادفات جاده‌ای در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

بر همین اساس، تراکم بالای خودرو در جاده‌ها، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از دو هزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی مهم‌ترین عوامل تصادف جاده‌ای در این کشور به شمار می‌آیند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)