تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سرانجام نمایندگان ایران در اسکار معرفی می‌شوند

بنیاد سینمایی فارابی اسامی هیاتی را برای بررسی و انتخاب فیلم‌های ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۰۹ اعلام کرد.

در حالی که بسیاری از کشورها فیلم‌های منتخب خود را تعیین کرده‌اند، این هیات قرار است تنها در ۱۲ روز باقی مانده، نمایندگان سینمای ایران را برای شرکت در هشتاد و یکمین مراسم اسکار معرفی کند.

مهلت پایانی برای معرفی فیلم از سوی ایران دهم مهرماه است.

به گزارش ایسنا، امیر اسفندیاری (مدیر امور بین‌الملل بنیاد فارابی)، محمد بزرگ‌نیا (کارگردان)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس)، عزیزالله حاجی‌مشهدی (مدرس و منتقد سینما)، محمد داودی (مدیر فیلمبرداری)، محمد سریر(آهنگ‌ساز)، علیرضا شجاع‌نوری (تهیه‌کننده)، رسول صدرعاملی (کارگردان) و فاطمه معتمدآریا ( بازیگر) اعضای این هیات هستند.

امیر اسفندیاری، سخنگوی این هیات می‌گوید: پس از تطبیق مقررات اسکار با سال‌های گذشته و شناسایی فیلم‌های ایرانی واجد شرایط طبق مقررات و گردآوری اطلاعات لازم در خصوص فیلم‌ها در ابعاد داخلی و بین‌المللی، اعضای این هیات، جلسات خود را آغاز کردند و فرآیند تعریف شده به نحو مطلوبی در حال پیگیری است.

پیش‌بینی می‌شود در چند روز آینده این هیات به همراه مسئولان بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما نماینده یا نمایندگان ایران را به اسکار معرفی کنند.

برخی معتقدند که «آواز گنجشگ‌ها» ساخته مجید مجیدی و «به همین سادگی» ساخته رضا میرکریمی بیشترین شانس را برای گزیده شدن دارند.

هر سال آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا با ارسال فرم تقاضانامه‌ای به کشورهای مختلف، آن‌ها را برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان دعوت می‌کند. امسال نیز از ۹۶ کشور برای حضور در اسکار دعوت شده است.

تاکنون تنها فیلم «بچه‌های آسمان»، ساخته‌ مجید مجیدی توانسته است با عنوان نماینده‌ ایران به اسکار معرفی و برای اولین بار در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیر انگلیسی زبان در سال ۱۹۹۹ انتخاب شود.

فیلم «دایره‌ی مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی اولین فیلم ایرانی بود که از سوی وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال ۱۳۵۶ به اسکار معرفی شد.

در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی نیز فیلم‌های «زیر درختان زیتون»، «بادکنک سفید»، «گبه»، «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا»، «زمانی برای مستی اسب‌ها»، «باران»، «من ترانه 15 سال دارم»، «نفس عمیق»، «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «کافه ترانزیت» و «میم مثل مادر» به اسکار معرفی شده‌اند.

نامزدهای هشتاد و یکمین دوره جوایز اسکار ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹ (سوم بهمن) اعلام و مراسم اعطای جوایز اسکار ۲۲ فوریه (چهارم اسفند) در کداک تیه‌تر لس آنجلس برگزار می‌شود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)