تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد رهبر ایران از بحث دوستی با مردم اسرائیل و واکنش مشایی

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در خطبه‌ دوم نماز جمعه این هفته تهران به گفته‌های اخیر رحیم‌مشایی، مشاور احمدی‌نژاد درباره دوستی با مردم اسراییل اشاره کرد و جمله وی را «غیر منطقی» خواند.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «این که گفته شود «ما با مردم اسرائیل هم مثل مردم دیگر دنیا دوستیم»، حرف درستی نیست. مردم اسرائیل مگر چه كسانی هستند؟ سیاهی لشكر عناصر صهیونیست همین‌ها هستند. نمی‌شود ملت مسلمان نسبت به افرادی كه این‌جوری عامل دست دشمنان اساسی دنیای اسلام هستند، بی تفاوت باشد، نه.»

وی در خطبه‌های نماز جمعه علاوه بر اشتباه خواندن حرف‌های مشایی خواستار تمام کردن این ماجرا شد و ادامه دادن به این مسایل را «التهاب آفرینی» دانست.

رهبر انقلاب اسلامی گفت: «حرفی بود، گفته شد و اشتباه بود و تمام. موضع جمهوری اسلامی و موضع دولت جمهوری اسلامی هم این نیست.»

خطبه‌های اخیر نماز جمعه تهران در حالی ایراد شد که روز گذشته، محمود احمدی‌نژاد در نشست مطبوعاتی خود گفت: «حرف آقای مشایی حرف دولت است و حرف روشنی است. ملت ما با ملت‌ها و با مردم مشكلی ندارد.»

اسفندیار رحیم مشایی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چندی پیش در سخنانی گفته بود که در دنیای امروز یک دین نمی‌تواند حاکم باشد.

وی در همان سخنرانی با موضوع گردشگری گفت: «ایران، امروز با مردم آمریکا و اسرائیل دوست است و هیچ ملتی در دنیا دشمن ما نیست.»

گفته‌های رحیم مشایی سبب انتقاد برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد، تا جایی که ۴۴نماینده روحانی مجلس در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، برکناری رحیم‌مشایی از دولت را خواستار شدند.

برخی از نمایندگان مجلس هشتم نیز در نطق‌های پیش از دستور از احمدی‌نژاد خواسته بودند که آقای مشایی را از مقام خود برکنار کند.

رسانه‌ها، دانشجویان و خطیبان نماز جمعه نیز از مشایی و گفته‌هایش درباره دوستی با مردم اسراییل انتقاد کردند.

در همان زمان خبرگزاری‌ها اعلام کردند که ۲۰۰ نماینده محافظه‌کار مجلس هشتم، اظهارات آقای مشایی را «ذلیلانه و حقیرانه» دانسته‌اند.

تحلیل‌گران معتقدند باقی ماندن مشایی در سمت خود به عنوان مشاور ریاست جمهوری، نشانه حمایت احمدی‌نژاد از وی است.

واکنش مشایی به حرف‌های آیت‌الله خامنه‌ای

در پی سخنان امروز آیت‌الله خامنه‌ای، اسفندیار رحیم مشایی با انتشار نامه‌ای «تبعیت کامل خود را» از دیدگاه رهبر ایران اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، مشایی در بخشی از این نامه نوشته است: «نظر به بیانات روشنگر حضرتعالی در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران که مانند همیشه فصل الخطاب بوده و خواهد بود، اینجانب ضمن اعلام تبعیت کامل خود از دیدگاه آن فقیه عالیقدر درمورد مردم سرزمینهای اشغالی، تاکید می‌نماید که به عنوان سربازی کوچک در دولت خدمتگذار، تمامی مساعی خود را درچهارچوب سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که از سوی حضرت ولی امر مسلمین تعیین و تبیین می‌گردد به کار خواهم بست.»

در این نامه، مشایی بر موضع خود مبنی بر دفاع از مبارزات مردم فلسطین و بازپس گیری سرزمین‌های اشغالی تاکید کرده است و اعلام کرده است که به نابودی صهیونیستم جهانی یقین دارد.

وی در این نامه اشاره‌ای به اظهارات قبلی خود در رابطه با مردم اسرائیل نکرده است.

نظرهای خوانندگان

به‌نظر من هم حرف بیهوده‌یی است، آقای خامنه‌یی فعلاً باید «دوستی با ملت ایران» را یاد بگیرند، خیلی راه هست تا دوستی با ملت اسرائیل.

-- خاطره‌ها ، Sep 19, 2008 در ساعت 05:23 PM

mage ma che kasani hastim?ma ham shodim alate daste dolate jomhuri eslami.ma ham baraye in aghayan hokm goosfand va siahi lashkar ro darim ke intor ma ro bazi midand,raiis jomhor yek harf mizane,rahbare moazam harfe digar,kodamesho bavar konim?dome khorus ya ghasam hazrate abbas

-- خرمگس ، Sep 19, 2008 در ساعت 05:23 PM

"رسانه‌ها، دانشجویان و خطیبان نماز جمعه نیز از مشایی و گفته‌هایش درباره دوستی با مردم اسراییل انتقاد کردند."

والا منم یه دانشجو هستم ولی غلط کرده باشم اگه از این یارو انتقاد کرده باشم...
یه متن نوشتارتون شبیه صدا سیما شده... قبول دارید؟

-- هادی ، Sep 19, 2008 در ساعت 05:23 PM

آقای مشایی قبلا گفته بود که هزار بار هم می گویم که با مردم اسزائیل دوست هستیم، حالا سه صفر 1000 رو برداشته و همون 1 بار رو هم گفته غلط کردم و ....... خوردم دیگه نمی گم. آخه مرد حسابی یکی به تو بگه : اول فکر کن دوم حرف بزن و سوم اگر دوست داشتی ....... بخور!!!!!! البته این پیشنهاد سر آشپزه نه من.

-- علیرضا همدانی ، Sep 20, 2008 در ساعت 05:23 PM

مساله‌ی به سیخ کشیدن مشایی و طرح سوال از احمدی نژاد هم بلافاصله پشم گردید.

-- سوشیانت ، Sep 20, 2008 در ساعت 05:23 PM

اصلا جمهوری اسلامی در قد و قواره ای نیست که دوست صمیمی ملت بزرگ یهود باشد. دوست ملت بزرگ یهود ملت بزرگ ایران است و نه این حکومت قرون وسطایی. اما عبید ذاکانی در بیشتر از هفتصد سال پیش چنین نوشته است::
عجمی گفت که حرفت غلط است *
حرف مردک غلط اندر غلط است *
این که می جوشد و بر می غلوپد *
نفس رحمت ذات الچوسک است *
چاه را بنگر و غلغل را بین *
دفع مدفوع به جوش و خمر است
... این ابیات را عبید ذاکانی در هفتصد سی سال پیش نوشته است. حدودا در سال در سال 720 خورشیدی. و وصف حال ماست و رهبری فرزانه. و رهبری الان دارد نماز شب می خواند. و من اما از غصه ایران هنوز خواب نرفته ام. و فردا هم بیکارم! در ایران همه بیکارند، تنها شغل مشغول در ایران مصرف است. حکومت رحمت اسلامی نفت و سنگ و طلا و پسته و دار و ندار مملکت را می فروشد و خرج می کند.
صبح بخیر تهران

-- شب زنده دار از تهرانم ، Sep 20, 2008 در ساعت 05:23 PM

در صحبتهای رهبری چیزهای دیگری نیز بود که مهمتر از این خبر بود و تازه این خبر هم کامل نبود
ایشان معمولا هر بار که صحبت میکنند نکات مهم و گوناگونی را مطرح میکنند ولی هر خبرگذاری به یک یا دو موضوع در این صحبتها اشاره میکند وجالب اینجاست که نکاتی که برای خبرگذاریهای مختلف مهم است لزوما یکی نیست و حتی کامل نیست

-- سعید ، Sep 20, 2008 در ساعت 05:23 PM

اگر این صحبتها در زمان دولت آقای خاتمی گفته شده بود (دوستی با مردم اسرائیل) الان همه جناح راست و افراطیون کفن پوش یک صدا وااسلاما سر میدادند. چطور شد که با یک نظر همه چیز عوض شد؟ برای دولت احمدی نژاد هر حرامی هم حلال میشه؟!

-- آزیتا رضوی ، Sep 20, 2008 در ساعت 05:23 PM

Agha sid Ali azadi baian sarash namishvad .

-- farzin ، Sep 20, 2008 در ساعت 05:23 PM

دولت و مراجع عظام در حال مذاكره و استفتا هستند كه ما بالاخره با مردم اسرائيل دوستيم يا نه!

-- داود ، Sep 20, 2008 در ساعت 05:23 PM

Man shakhsan ba bamaarefatha o ensan doustan az har ghom o mazhabi doustam o ba ablahan o zaleman o koutah nazaran ar har ghom o mazhabi doshman

-- Nam ، Sep 23, 2008 در ساعت 05:23 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)