تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کاملا بستگی به تو داره عزیزم
«کاملا بستگی به تو داره عزیزم» نوشته ریچارد آتن بورو و دایانا هاوکینز از کتاب‌های پرفروش هفته‌های گذشته در بریتانیا بوده است.

سر ریچارد آتن بورو از کارگردان‌ها و بازیگران برجسته سینمای بریتانیاست. وی به عنوان کارگردان، فیلم هایی چون «پلی در دوردست»، «گاندی»، «چاپلین» و «جغد خاکستری» را در کارنامه خود دارد .


روی جلد کتاب «کاملا بستگی به تو داره عزیزم»

آتن بورو همچنین به عنوان بازیگر در فیلم‌های «چون صخره برایتون»، «دریای شن»، «فرار بزرگ»، «هاملت»، «الیزابت»، «پارک ژوراسیک» و «معجزه در خیابان سی و چهارم» ظاهر شده است.

وی دوستی طولانی و بسیار نزدیکی با دایانا هاوکینز رمان‌نویس و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی و نویسنده فیلمنامه «چاپلین» دارد. دوستی و همکاری آنها با وجود وابستگی‌شان به جناح‌های مخالف سیاسی، نزدیک به پنجاه سال ادامه یافته است.

آتن بورو، طرفدار وفادار حزب کارگر و دایانا هاوکینز، متعهد به حزب محافظه‌کار است. آن‌ها اخیرا تصمیم گرفتند که با زبانی صریح در باره زندگی خود و این دوستی بنویسند.

کتاب «کاملا بستگی به تو داره عزیزم» که از سوی انتشارات هاچینسن بریتانیا چاپ و منتشر شده، در باره این همکاری و دوستی طولانی است.

آتن بورو، زندگی خانوادگی خوب و موفقی داشته و هاوکینز دو بار در ازدواج شکست خورده است. آن‌ها با هم دور دنیا سفر کرده‌اند، با آدم‌های مختلف ملاقات کرده و با یکدیگر فیلم ساخته‌اند.

این کتاب، شرح این سفرها و دیدار آنها با طیف گسترده‌ای از مردم، از بازیگران مشهور و ستارگان سینما تا چهره‌های سیاسی و نویسندگان ادبی است که در میان آنها استیو مک‌کوئین، چارلی چاپلین، شرلی مک‌لین، دیوید لین، نلسون ماندلا، رابرت موگابه، رونالد ریگان، ادوارد جی‌رابینسون، مارگارت تاچر، نوئل کوارد، ایندیرا گاندی و مادر ترزا دیده می‌شوند.

آتن بورو در «کاملا بستگی به تو داره عزیزم»، از اوج و فرودهای زندگی‌ و عشقش به فوتبال و سیاست، رابطه صمیمانه‌اش با پرنس دایانا و تراژدی سونامی که در آن دخترش را از دست داد، نوشته است.

قیمت این کتاب، 20 پوند است.

رابطه اسرارآمیز سبک
«رابطه مرموز سبک» (A Mysterious Affair of Style) نوشته گیلبرت ادر از سوی انتشارات فیبر اند فیبر منتشر شده است.

این کتاب، داستانی جنایی و کارآگاهی است که گیلبرت ادر رمان نویس و منتقد فیلم پست مدرن اسکاتلندی آن را به رشته تحریر درآورده است.


روی جلد کتاب «رابطه مرموز سبک»

ادر فیلمنامه نویس فیلم «رویابین ها» ساخته برناردو برتولوچی است که اقتباسی از سه رمان پرفروش وی با عناوین «معصومین مقدس»، «رویابین ها» و «شب به خیر بوئنوس آیرس» است.

ادر اصولا جنایی نویس است و رمان هایش در ژانر خاصی با عنوان «هودانیت» (whodunnit) که در واقع شکسته عبارت «کار کیست» (who done it) است، طبقه بندی می شوند.

«هودانیت»، ژانری معمایی - کارآگاهی است که معمولا در آن قتلی اتفاق می افتد اما هویت قاتل تا پایان داستان برملا نمی شود. ژانری که داستان های آگاتا کریستی و هیچکاک نیز جزء آن قرار می گیرند. با این تفاوت که داستان های ادر، بسیار پیچیده ترند و کیفیتی پست مدرن دارند.

در واقع ادر با این داستان، به عصر طلایی داستان های جنایی بریتانیایی، به ویژه آگاتا کریستی ادای احترام کرده است. وی همچنین نویسنده کتاب های« پست مدرنیست دو بار زنگ می زند»، «ویتنام هالیوود» و «شبی در سینما»ست.

رمان «رابطه مرموز سبک»، قسمت دوم از تریلوژی گیلبرت ادر است که بر محور شخصیت اصلی یک زن نویسنده داستان های جنایی به نام ایون مونت شکل گرفته است.

در این داستان، ایون مونت همراه با کارآگاهی به نام تروب شو که از افراد سابق اسکاتلندیارد است، در جستجوی قاتل زن بازیگری است که هنگام بازی در یک فیلم به قتل می رسد.

قیمت این کتاب، 12.99 پوند است.

روشنفکران ایرانی
«روشنفکران ایرانی» مجموعه مقالاتی است که انتشارات راتلج به ویراستاری لوید ریجئون آن را منتشر کرده است.

این مقالات که همگی پیش از این، در شماره ویژه مجله بریتیش جورنال آو میدل ایست استادیز(British Journal of Middle East Studies) منتشر شده بودند، به مهم‌ترین مباحث سیاسی و روشنفکری ایران در فاصله سال‌های 1997 تا 2007 می‌پردازد.

در این مقالات، آرای روحانیون اصلاح‌طلبی مثل محمد خاتمی و محسن کدیور در برابر آرای روحانیون محافظه‌کار قرار داده شده است.

دیدگاه‌های هنرمندان مسلمانی مثل محسن مخملباف و قیصر امین پور که روزگاری از مدافعان نظام بوده و بعد به منتقدان آن تبدیل شدند نیز در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

به اعتقاد ویراستار کتاب، دهه گذشته، دهه‌ای بحرانی و تروماتیک در تاریخ معاصر ایران بوده و این مجموعه مقالات در واقع شاهدی بر واکنش‌های شوق‌برانگیز متفکران ایرانی نسبت به این دهه است.

شاید برای خوانندگان ایرانی این کتاب عجیب باشد که در آن از آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان فردی لیبرال نام برده شده و در مقابل، صلاحیت محمد خاتمی به عنوان مدافع آشتی با غرب، مورد تردید قرار گرفته است.

برخی از مقالات کتاب نیز به واکنش‌های فیلم‌سازان ایرانی نسبت به فرهنگ غرب و انعکاس آن در آثارشان می‌پردازد.

این کتاب همچنین، با این تصور عمومی در غرب که ایران را کشوری منزوی و بدون تعامل با جهان غرب، معرفی می کند به مقابله برمی‌خیزد و بدنبال این است که نشان دهد ایران به طور جدی با غرب و تکنولوژی مدرن مرتبط بوده است.

از سوی دیگر، در «روشنفکران ایرانی»، به نقش وب‌لاگ‌نویس‌ها در ایجاد فضای تازه‌ای برای اندیشیدن و بیان افکار پرداخته شده است.

این کتاب در در 168 صفحه و با قیمت 140 دلار در آمریکا منتشر شده است.

تازه‌های دی‌وی‌دی

آلبوم تازه متالیکا
«دث مگنتیک» (Death Magnetic) نام آلبوم جدید گروه راک آمریکایی، متالیکاست که بعد از چند سال غیبت آنها از صحنه موسیقی راک به بازار آمده است.

این نخستین آلبوم گروه هوی‌متال متالیکاست که با همکاری دو نوازنده جدید این گروه یعنی رابرت تروخیلو(نوازنده بیس) و ریک رابین اجرا شده است.

جیمز هتفیلد خواننده، نوازنده گیتار و بنیانگذار گروه متالیکا در باره این آلبوم می‌گوید:« دث مگنتیک، یک نوع ادای احترام به همه موسیقدان هایی که در سال‌های اخیر مرده‌اند از جمله لین استیلی است.»


گروه متالیکا

وی افزوده است: «بنابراین تم اصلی آن مرگ است که با قدرت مغناطیسی‌اش، بعضی آدم‌ها را به سمت خود می‌کشد، اما آدم‌های دیگر از آن می‌ترسند و دوری می‌کنند. این موضوع که همه ما روزی می‌میریم، موضوعی است که در باره آن خیلی حرف زده شده و گاه هم هیچ حرفی زده نشده است. هیچکس نمی‌خواهد آن را مطرح کند. این همان فیل بزرگ سفید داخل اتاق نشیمن است که ما یک روز با آن مواجه خواهیم شد.»

آخرین آلبوم گروه متالیکا یعنی «سنت انگر» (St.Anger) در سال 2003 منتشر شده بود و آلبوم جدید که شامل 10 آهنگ تازه این گروه است، بعد از پنج سال سکوت، به بازار آمده است.

برایان هیات نویسنده سایت رولینگ استون، انتشار این آلبوم را با اشغال گرجستان به وسیله روسیه مقایسه کرده، و آن را خشم ناگهانی یک غول خفته خوانده است.

به نوشته رولینگ استون، موسیقی متالیکا از دهه 80 تا کنون دائما در حال تغییر بوده و در طی این سال ‌، آنها شکل ‌مختلفی از راک هوی‌متال را ارائه کرده‌اند.

برایان هیاک، آلبوم جددید متالیکا را بازگشتی به موسیقی حماسی و پرخشم دهه 80 آنها می‌داند. به اعتقاد نویسنده رولینگ استون، این رویکرد متالیکا را از همان نخستین ترک این آلبوم یعنی That Was Just Your Life می‌توان حس کرد.

برایان هیاک، علیرغم تاکید جیمز هتفیلد، خواننده و نوازنده گروه، بر تم مرگ در این آلبوم و درونمایه فلسفی نهیلیستی آن، تم آلبوم را نوعی بازگشت به زندگی می‌داند.

آلبوم «دث مگنتیک» را کمپانی برادران وارنر با قیمت 15.99 پوند به بازار عرضه کرده است.

پیش از این لارس اولریک، نوازنده گروه متالیکا، در گفتگو با رادیو لایو 195 از انتشار غیرقانونی آلبوم تازه این گروه بر روی اینترنت استقبال کرد.

متالیکا اخیرا اجازه داد آهنگی از آلبوم جدیدشان به نام «سیانور» به صورت مجانی بر روی اینترنت قابل دانلود باشد.

کتاب‌های چاپ شده در ایران

مرگ خوش
«مرگ خوش» نوشته آلبر کامو با ترجمه احسان لامع از سوی نشر نگاه در 2000 نسخه منتشر شد.

این کتاب تنها اثر کامو است که بعد از مرگش منتشر شده و آن را پیش‌زمینه نوشتن اثر بزرگ این نویسنده یعنی «بیگانه» دانسته‌اند.

کامو این اثر را در جوانی نوشت و بیشترین خاطرات خود را از سفر به منطقه بلکو، اروپای مرکزی و به ویژه ایتالیا در آن به تصویر کشیده است.

آقای لامع با اشاره به این که کامو در این رمان، تحت تاثیر نیچه بوده است می‌نویسد:«اما این اثر بی‌شباهت به رمان «جنایت و مکافات» داستایوسکی هم نیست. مورسو شخصیت اصلی «مرگ خوش»، مرد افلیجی را به خاطر تصاحب اموالش به قتل می‌رساند تا به خوشبختی دست یابد. راسکولنیکف هم به همین دلیل پیرزنی را می کشد.»

با این حال به نظر مترجم، تفاوت بارز این رمان با سایر آثار کامو مثل «طاعون»، «سوءتفاهم» و «کالیگولا» این است قهرمان که «مرگ خوش» به پوچی نمی‌رسد و بعد از قتل زاگرو به دنبال خوشبختی می‌رود.

در بخشی از کتاب آمده است: «کاترین پرسیده بود: «اگر در این جا خوشبختی، چرا ترکش می‌کنی؟» پاتریس دست‌هایش را گرفت و او را به خود نزدیک کرد و گفت: «کاترین! هیچ وقت تسلیم نشو. خیلی چیزها رو در درونت داری و نجیب‌ترین‌شون، احساس خوشبختیه. فقط منتظر مردی نباش که باهات کنار بیاد. این اشتباهیه که خیلی از زن‌ها دچارش می‌شن. تو خودت خوشبختی رو پیدا کن.»

قیمت این کتاب، 2000 تومان است.

دختری با عطر آدامس خروس‌نشان
«دختری با عطر آدامس خروس‌نشان» نوشته غلامرضا رضایی در 1100 نسخه از سوی نشر ثالث به بازار کتاب آمده است.


روی جلد کتاب «دختری با عطر آدامس خروس‌نشان»

این مجموعه، با 10 داستان کوتاه، دومین مجموعه داستان آقای رضایی است. مجموعه داستان نخست این نویسنده جنوبی، «نیمدری» نام داشت.

«آتش و خاکستر»، «جاده ساحلی»، «پشت پرده‌های مخمل»، «دختری با عطر آدامس خروس‌نشان»، لحظه‌ها»، «گشت‌های شبانه»، «پرسه‌های خیال»، «سنگ‌ها، آدم‌ها»، «پیاده‌روی‌های مادام ایلینیا» و «نامه‌ها» اسامی داستان‌های کوتاه این مجموعه هستند.

در بخشی از داستان کوتاه «دختری با عطر آدامس خروس‌نشان» می خوانیم: «شک برم داشت. فکر کردم نکند حال و هوای جنگ رویش اثر کرده. توی این یکی دو هفته‌ای که از خدمت سربازی برگشته بودم آدم‌های زیادی می‌دیدم که با خودشان حرف می زدند و کارهای عجیب و غریب می کردند. سیگاری روشن کردم و مثل همان قبلنا نشستم روی صندلی پشت در شیشه ای. جهانگیر مشغول برش دادن پارچه بود.»

قیمت این کتاب، 1700 تومان است.

روانکاوی لئوناردو داوینچی
«روانکاوی لئوناردو داوینچی» نوشته زیگموند فروید با ترجمه پدرام راستی از سوی نشر ناهید در2200 نسخه منتشر شده است.

فروید در این کتاب به بحث در خصوص رویاهای کودکی لئوناردو داوینچی می‌پردازد؛ رویاهایی که به زعم او کلید شناخت لئوناردو و آثار وی را بدست می‌دهد.

لئوناردو در رویایی که از حیث زمان با دوران کودکی‌اش فاصله قابل تاملی دارد به طرح مسئله‌ای می‌پردازد که فروید روانکاو، آن را نمونه‌ای ژرف برای تحقیق می‌داند.

آقای راستی در مقدمه کتاب می‌نویسد: «فروید در ابتدا می‌کوشد با طرح رویای کرکس لئوناردو به ژرفای افکار او دست یابد تا بتواند به بررسی اتهاماتی که برخی از همعصرانش به وی نسبت داده‌اند، بپردازد. او شکل‌گیری رویا را وامدارعوامل مختلفی می‌داند؛ گذران دوران کودکی بدون حضور پدر و با مادری فقیر و مهجور که با بوسه‌های آتشین خود، پسر را در جای همسر از دست رفته نهاد، افکار و رفتارهای شهوانی کودک را زودهنگام فعال کرد و از آن روی که این رشد با رشد اندامی همزمان نبود، کودک ناچار شد آن را والا کند و در خلق آثار عظیم هنری از آن بهره‌های بی‌شمار گیرد.»

فروید درباره لئوناردو داوینچی می‌آورد: «در نتیجه سرکوب عشق به مادر، این بهره حالتی همجنس‌گرایانه به خود گرفت و خود را به صورت عشقی مناسب برای پسران آشکار ساخت. برای مدتی، دلبستگی به مادر و همچنین خاطرات شاد روابطش با او در ناهوشیاری حفظ شد، اما برای مدتی هم در وضعیتی منفعل باقی ماند. بدین ترتیب واپس‌زدگی و دلبستگی که میل جنسی برای زندگی روانی لئوناردو به ارمغان آورد در حوزه‌های مختلف توزیع و جلوه گر شد.»

قیمت این کتاب، 1800 تومان است.

مروری بر کتاب‌های معرفی شده هفته در زمانه

خوشه‌های خشم
«خوشه‌های خشم» نوشته جان اشتان‌بک با ترجمه عبدالحسین شریفیان از سوی نشر نگاه در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شد.

این کتاب کلاسیک، شرح حال خانواده‌ای کشاورز است که بر اثر هجوم سایر کشاورزان خرده‌پا و کارگران کشاورزی، زمین‌های خود در اوکلاهما را رها می‌کنند و به سرزمین افسانه‌ای کالیفرنیا روی می‌آورند. اما در مقصد، وضعشان بدتر از قبل می‌شود.

«خوشه‌های خشم» و کتاب معروف دیگر اشتاین‌بک یعنی «موش‌ها و آدم‌ها» روایت زندگی طبقه کارگر آمریکا و کارگران مهاجر در دوران رکود اقتصادی بزرگ هستند.

متن کامل معرفی کتاب

گربه
«گربه» کتاب مصوری نوشته فیلیپ گلوک است که با ترجمه تینوش نظم‌جو در ۳۳۰۰ نسخه از سوی نشر نی منتشر شده است.

شخصیت طنز این کتاب که به «گربه گلوگ» معروف است، یکی از شخصیت‌های محبوب طنز در فرانسه و بلژیک است که به خاطر بیان عبارات طنازانه درباره موضوعات مختلف، شهره شده است.

این کتاب که پس از چاپ سال‌های دور داستان‌های مصور «تن تن» و نیز «لوک خوش‌شانس»، آغاز دوباره معرفی سبک ادبی کمیک استریپ در ایران است، برای مطالعه همه گروه‌های سنی مناسب است.

متن کامل معرفی کتاب

پاریس – تهران
«پاریس – تهران» کتابی درباره سینمای عباس کیارستمی است که به‌تازگی از سوی انتشارات فرهنگ صبا در ۱۶۵۰ نسخه و با قیمت ۳۲۰۰ تومان به بازار کتاب آمده است.

این کتاب، گفتگوی انتقادی مازیار اسلامی و مراد فرهادپور با یکدیگر درباره سینمای کیارستمی است که در فرم دیالوگ، نظرات این دو را درباره این فیلم‌ساز ایرانی ارائه می‌کند.

قصد کتاب حاضر، با بررسی «میل پرکردن جایگاه شاهی (بخوانید کارگردانی در ایران) و نشاندن افراد جدید بر تخت‌های شاهی که در دهه ۱۹۸۰ هنوز برجا بود» اثبات این قول لاکان است که «شاه مرده است.»

متن کامل معرفی کتاب

سرزمین‌های شبح‌زده
«سرزمین‌های شبح‌زده» نوشته تینا روزنبرگ با ترجمه فروغ پوریاوری در ۱۱۰۰ نسخه از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

این کتاب که برنده جایزه پولیتزر در سال ۱۹۹۶ است، ماجرای تلاش گروهی از ناراضیان سیاسی آلمان شرقی، لهستان و چکسلواکی است که در چنبره حکومت‌های مارکسیستی توتالیتر گرفتارند و برای بیان اندیشه‌هایشان باید زندان، تبعید و تحقیر را تحمل کنند.

خانم روزنبرگ با کنکاش در اسناد و مدارک متعدد و سرکشی در آرشیوهای پشت پرده، تصویری تکان‌دهنده از قدرت و نیروی تباه کننده آن که حتی دوستی‌ها را به سخره می‌گیرد، ارائه می‌کند.

متن کامل معرفی کتاب

بودریار و هزاره
«بودریار و هزاره» نوشته کریستوفر هروکس با ترجمه محمدمیلانی در ۱۲۰۰ نسخه از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

این کتاب که جزء مجموعه «مواجهات پست‌مدرن» ویراسته آپیگنانسی است، می‌کوشد مواجهات مقولات بنیادین دوران کلاسیک و مدرن را در فضای پست‌مدرن روایت کند.

هروکس در این رساله کوشیده است مفاهیم بنیادین بودریار را در آستانه هزاره جدید بازخوانی و دستاوردهای وی را برای قرن بیست و یکم تشریح کند.

متن کامل معرفی کتاب

قیام پرشور: انقلاب جنسی در ایران
«قیام پرشور» نوشته پردیس مهدوی، کتابی درباره انقلاب جنسی در ایران است که به تازگی از سوی انتشارات دانشگاه استنفورد منتشر شده است.

این کتاب که رساله دکترای خانم مهدوی بوده، در واقع محل تلاقی سکس و سیاست در ایران پس از انقلاب اسلامی است.

«قیام پرشور» کتاب جذابی است که نگاهی شخصی به جامعه‌ای را که کمتر از سوی غربی‌ها شناخته شده، روایت می کند.

متن کامل معرفی کتاب

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)