تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

استقبال از پیشنهاد مذاکره پنج وزیر خارجه سابق آمریکا
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «مفید، هم برای ایران هم آمریکا» از پیشنهاد پنج وزیر خارجه سابق ایالات متحده برای آغاز مذاکرات میان واشنگتن- تهران استقبال کرده است.

این روزنامه در مقدمه سرمقاله خود می‌نویسد: «آمریکا در نتیجه سیاست‌های غلط خود امروز به رژیمی منفور در جهان تبدیل شده است و جورج بوش به پایین‌ترین سطح محبوبیت خویش در تاریخ ریاست‌جمهوری آمریکا رسیده است.»

اعتمادملی در بخش دیگری از سرمقاله‌اش با اشاره به وضعیت بغرنج اقتصاد آمریکا در هفته‌های جاری می‌آورد : «بحران‌های بین‌المللی آثار خود را بر ساختار اقتصادی آمریکا وارد کرده است. در بخش‌های مختلف اقتصادی ازجمله انرژی، حمل و نقل و مسکن فشارهای فراوانی بر طبقات مختلف وارد می‌شود.»

این روزنامه پیشنهاد مذاکره پنج وزیر امورخارجه سابق آمریکا برای مذاکره با ایران را در شرایطی می‌داند که «آمریکا نتوانسته اوضاع عراق را سامان دهد، بحران افغانستان حادتر شده است. تمام کاندیداها از ضرورت اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان سخن می‌رانند. رادیکالیسم در کشورهای اسلا‌می رشد شتابنده‌ای گرفته و بی‌ثباتی در پاکستان و خاورمیانه در حال اوج‌گیری است.»

با این مقدمات سرمقاله نویس این روزنامه نتیجه می‌گیرد: «فارغ از اینکه چه دولتی در ایران بر سر کار است، آمریکا محتاج تنظیم روابط بهتری با تهران است. درکی که 5 وزیر قبلی خارجه ایالا‌ت متحده از منزلت ایران دارند، می‌تواند الهام‌بخش رئیسی باشد که به کاخ سفید راه می‌یابد، این سیاست برای هر دو کشور مناسب است.»

انتقاد از گزارش سیزدهم البرادعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «این کلاه مناسب سر خودتان است!» به انتشار گزارش اخیر آژانس در مورد احتمال استفاده ایران از برخی کلاهک‌های هسته‌ای برای استفاده در موشک‌های خود واکنش نشان داده است.

این روزنامه در مورد فیلمی که گفته می‌شود مربوط به برخی از آزمایش‌های اتمی ایران در زمینه‌های هسته‌ای بود و در اختیار آژانس انرژی اتمی است، می‌نویسد: «یک دانشجوی آشنا با ابتدایی‌ترین کاربردهای کامپیوتر نیز به آسانی می‌تواند چنین فیلمی تهیه کند.»

کیهان با جعلی خواند این فیلم می‌آورد: «آژانس بین المللی انرژی اتمی با فشار و اعمال نفوذ آمریکا و اروپایی‌ها این فیلم و اسلایدها را به عنوان سند! پذیرفته و قابل پی‌گیری و ارزیابی دانسته» است.

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود با اشاره به گزارش آقای هاینونن در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، می‌افزاید: «وی در گزارش اخیر خود، مطالبات غیرقانونی و خواسته‌های دیکته شده آمریکایی‌ها را به عنوان گزارش کار و نتیجه بررسی‌ها و مذاکرات با طرف ایرانی، ارائه کرده است.»

به نوشته کیهان «می‌توان نتیجه گرفت گزارش اخیر هاینونن- که به شدت و با اشتیاق درپی جایگزینی البرادعی است- نه با واقعیات انطباق دارد، نه با اسناد همخوان است و نه با قوانین بین‌المللی و مفاد توافقات آژانس با ایران سازگاری دارد.»


این روزنامه در پایان می‌نویسد: «اکنون نوبت مسئولان هسته‌ای کشورمان است که همکاری با آژانس را در سطح پادمان محدود کرده و تمامی مذاکرات درباره مطالعات ادعایی را بدون کمترین تردیدی متوقف کنند و این البته، حداقل پاسخی است که باید به رفتار غیرمسئولانه و باج خواهانه آقای هاینونن و همکارانش داده شود و گام‌های بعدی نیز نباید از نظر دور بماند.»

تشریح موقعیت مجلس هشتم در برابر دولت نهم
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «سطح پارلمان» به نقد چند ماه اخیر روابط مجلس هشتم با دولت نهم پرداخته است.

به نوشته کارگزاران «اصولا خاصیت مجالس هفتم و هشتم در این است که کمتر می‌توان از آن توقع ابراز هویت مستقل داشت.»

این روزنامه در بخشی از سرمقاله خود به جنجال‌های پیرامون اظهارات مشائی پرداخته و می‌نویسد:‌ «نحوه استیفای حق مجلس در ماجرای مشایی به خوبی جایگاه پارلمان فعلی را در مناسبات قدرت آشکار می‌سازد.»

کارگزاران در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به طرح یک فوریتی نمایندگان برای جداسازی سازمان میراث فرهنگی از نهاد ریاست جمهوری می‌نویسد:‌ «در واقع با طرح اخیر مضمون تاکید نمایندگان این است که حاضرند حتی در ساختارهای اداری کشور نیز برای دستیابی به هدفی چنین مقطعی و خرد- که در حد برکناری یک معاون رئیس‌جمهور است- تغییراتی کلی ایجاد کنند غافل از اینکه اراده‌ای که تاکنون او را در این مقام نگاه داشته است از این پس نیز نگاه خواهد داشت.»

این روزنامه همچنین پیش‌بینی می کند در صورتی که این طرح نهائی شود ‌«رئیس‌جمهور در یک برگه کاغذ- البته از نوع غیرپاره‌اش!- مشایی را از این معاونت به معاونت دیگری منصوب می‌کند و مقام سیاسی و جایگاه وی باقی خواهد ماند. اگر او را در مقام معاون اولی رئیس‌جمهور ارتقا ندهد!»

کارگزاران در پایان می‌نویسد که «با این روند به نظر می‌رسد بازنده این کارزار پیشاپیش معلوم است و این البته در بطن خود پیامی دارد که باید بر آن تاسف خورد. مهم‌ترین نقطه‌ای که تاکنون مجلس هشتم در مقابل دولت داشته همین تقاضا بوده در واقع مجلس در مسائل راهبردی نه در مقام خود به عنوان مدافع و پیگیر حقوق عمومی بلکه حداکثر در مقام پشتیبانی‌کننده دولت است که مقامی پس‌‌رو و نه پیش‌رو هست.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)