تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حمایت چین از ادامه مذاکره با ایران

بدنبال انتشار گزارش روز دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، دولت چین از تهران خواست با همکاری با بازرسان آژانس، از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه خود جلوگیری کند.

همزمان،پس از انتشار آخرین گزارش محمد البرادعی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران، لندن و واشینگتن برای وادار کردن این کشور به دست کشیدن از غنی‌سازی اورانیوم و همکاری با بازرسان آژانس، بر لزوم افزایش تحریم‌ها علیه تهران تاکید کرده‌اند.

اما به گزارش رویترز، جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین، که یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل است، امروز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «فکر نمی‌کنم تحریم راه حل مسئله باشد. تنها راه حل مشکل هسته‌ای ایران، مذاکره است.»

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که آقای یو از ایران خواسته است با به تعلیق درآوردن غنی‌سازی اورانیوم و توجه به خواسته‌های شورای امنیت، مانع افزایش تحریم‌ها شود.


وی در عین حال نسبت به افزایش تلاش‌های دیپلماتیک میان طرفین پرونده هسته‌ای ایران، اظهار امیدواری کرد و افزود که کشورش از ادامه مذاکرات حمایت می‌کند.

این در حالی است که گوردون جاندرو سخنگوی کاخ سفید، گزارش آقای البرادعی را نشانه سرپیچی ایران از همکاری با جامعه بین‌الملل قلمداد کرد.

وزارت امورخارجه بریتانیا هم با انتشار بیانیه‌ای خواستار افزایش تحریم‌های سازمان ملل در قبال ایران شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، فرانک اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان نیز در دیدار با منوچهر متکی وزیرخارجه ایران، با انتقاد از همکاری نکردن جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس، از وی خواست با پاسخ مناسب به جامعه بین‌الملل، به تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای کشورش پایان دهد.

آقای اشتاین‌مایر همچنین از ایران خواسته است وقت‌کشی را کنار بگذارد و یا منتظر اقدامات بیشتر شورای امنیت بماند.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس، پس از انتشار گزارش البرادعی، غنی‌سازی اورانیوم را حق مردم ایران دانست و گفت که کشورش پیش‌تر به سئوالات آژانس، پاسخ داده است.


در همین رابطه:
مخالفت روسیه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران
بررسی تشدید تحریم‌ها علیه ایران در غرب
سولانا: اروپا آماده تحریم بیشتر ایران است

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)