تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

انتقاد از وضعیت سینمای ایران
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «پیش از آنکه دیر شود...» به انتقاد از وضعیت «نامناسب سینمای ایران» در سال‌های اخیر پرداخته است.

این روزنامه با مقایسه موقعیت سینمای ایران در جهان و نسبت آن با تحولات مدرن در حوزه سینما می‌نویسد که دست‌اندکاران این صنعت در این کشور به خاطر برخی محدودیت‌ها نتوانسته‌اند از این امکانات استفاده کنند و هر آنچه که نیز داشته‌اند را از دست داده‌اند.

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه «وقتی با صرف هزینه‌ای کمتر از یک هزار تومان می‌توان صاحب یک نسخه دی‌وی‌دی با کیفیت عالی از یک فیلم سینمایی روز و مطرح در جشنواره‌های بین‌المللی شد چه کسی حاضر است با صرف چند برابر این مبلغ و زحمت بسیار به تماشای فیلم ایرانی برود که نسخه ژنریکش را فراوان در تلویزیون می‌بیند.»

کارکزاران در ادامه سرمقاله خود اعتراف می‌کند که سینمای ایران «در این جدال نابرابر، کاملا باخته و میدان را واگذاشته است. چرا؟ روشن است. چون به‌رغم شعارهایی که صادر می‌شود، الفبای مدیریت بحران را نمی‌دانیم. چون بود و نبود، صفت سینما برای حتی برخی مسئولان اصلی هم چندان جدی نیست.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود در آسیب‌شناسی سینمای ایران می‌نویسد: «سینمای ایران در یک دایره معیوب که از پیش‌تولید شروع می‌شود و تا مرحله نمایش ادامه پیدا می‌کند گرفتار مانده است. نه تعداد تولیدات سالانه از نظم برخاسته از نیاز فرهنگی جامعه نشأت می‌گیرد و نه شیوه تولید و نمایش، حساب و کتابی دارد.»

کارگزاران در عین حال می‌آورد که «هنوز تکلیف ممیزی به‌رغم گذشت نزدیک به سه دهه از انقلاب، روشن نیست و بیشتر سلیقه‌های فردی و مصلحت‌جویانه است که حکم نهایی را صادر می‌کند. چه کسی باید پاسخگوی عدم نمایش عمومی فیلم‌هایی همچون چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، بازم سیب داری؟ و آثار معطل‌مانده دیگر باشد؟ کسی از خود نمی‌پرسد کشوری که نزدیک به ۲۰ میلیون کودک و نوجوان دارد و جزء جوان‌ترین کشورهای دنیاست، چرا در میان تولیدات سالانه‌اش، هیچ سهمی برای کودکان و نوجوانان در نظر نمی‌گیرد؟ کسی گوشش بدهکار نیست و همه در کار گذراندن وقت و تلف کردن فرصت‌ها هستند.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «با تولید فیلم‌های سفارشی، تبلیغاتی و اغلب ریاکارانه، نمی‌توان مردم را از خانه‌ها بیرون کشید. آقایان محترم، دست‌تان درد نکند که برای سینمای ایران جشن برپا می‌کنید. این جشن بر تمامی سینماگران ایرانی‌ـ اگر جایشان در مراسم توسط غریبه‌ها پر نشده باشد‌ـ مبارک باد. اما سینمای ایران در حال احتضار است.»

تشریح نتایج مقاومت ملت‌ها در برابر آمریکا
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «معجزه مقاومت ملت‌ها» به تشریح نتایج مقابله برخی کشور‌های منطقه در برابر آمریکا پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به لشکر کشی آمریکا به دو کشور عراق و افغانستان می‌نویسد: «هدف دولت بوش از اشغال افغانستان نه تنها مبارزه باتروریسم نبوده بلکه تزریق بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه به منظور بهره برداری‌های بعدی بوده است. همین وضعیت را دولت آمریکا در عراق پدید آورده و اکنون در این کشور نیز در باتلاق دست و پا می‌زند.»

در بخش دیگری از سرمقاله این روزنامه آمده که «در فلسطین نیز حمایت‌های گسترده و همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی نه تنها هیچ مشکلی از این رژیم حل نکرده بلکه آنرا در سراشیبی سقوط قرار داده است.»

به نوشته جمهوری اسلامی «در جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان تلاش‌های حمایت‌گرانه آمریکا در زمینه‌های مختلف و ارسال کمک‌های تسلیحاتی اطلاعاتی و حتی نیروهای نظامی برای صهیونیست‌ها افاقه نکرد و حزب‌الله لبنان به عنوان پیروز این جنگ توانست تحول مهمی در افکار عمومی جهان عرب پدید آورد.»

با چنین مقدماتی روزنامه محافطه‌کار جمهوری اسلامی نتیجه می‌گیرد که «این واقعیت‌ها همگی نشانه‌های ضعف آمریکا در برنامه ریزی عدم صداقت دولتمردان آمریکائی در مبارزه با تروریسم و نمایانگر قدرت مقاومت ملت‌ها در برابر زیاده خواهی قدرت‌های استکباری هستند.»

اعتراض به طرح جداسازی سازمان میراث فرهنگی از ریاست جمهوری
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «چنین نکنید» به تصویب یک فوریت طرح جداسازی سازمان میراث فرهنگی از ریاست جمهوری در مجلس هشتم واکنش نشان داده است.

به نوشته اعتماد ملی «جای تاسف دارد که مجادله چند نفر از مقامات منجر به برخورد مجلس با یکی از نهادهای اداری کشور شده است.»

اعتماد ملی در انتقاد از طرح واگذاری سازمان میراث به وزارت ارشاد می‌نویسد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌می، با بوروکراسی عریض و طویل خویش و تولیت تئاتر، سینما، کتاب، شعر، موسیقی و... به خوبی نتوانسته مسئولیت‌های خویش را سامان دهد. آنگاه برای آنکه نمایندگان بخواهند قدرت خود را به رخ رئیس‌جمهور بکشند، سازمانی را به وزارت ارشاد تحویل می‌دهند که در اکثر کشورهای پیشرفته، خود وزارتخانه‌ای عریض و طویل است.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد: «یادمان باشد صنایع دستی نیز، اقتصاد چین و هند را متحول ساخت. در کشوری مانند تایوان تنها از طریق صنایع دستی ۱۰ برابر درآمد نفت ایران، سود به دست می‌آورند.»

اعتماد ملی در پایان سرمقاله‌اش آورده که «ما با چنین روشی در مدیریت کشور به کجا می‌رویم؟ اگر با احمدی‌نژاد و یا رحیم‌مشایی مشکل دارید، با قدرت انتقادات و درخواست‌های خود را طرح کنید اما به منافع ایران فکر کنید. انحلا‌ل سازمان میراث فرهنگی کاری عبث و غلط است.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)