تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد خاتمی از سیاست‌خارجی دولت نهم

محمد خاتمی چند روز پس از انتقادات تند حسن روحانی از عملکرد سه‌ساله دولت نهم، در اظهاراتی کم‌سابقه از سیاست‌خارجی دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد.

اظهارات آقای خاتمی دومین انتقاد از دولت احمدی‌نژاد، پس از حمایت صریح آیت‌الله علی خامنه‌ای از این دولت در ماه گذشته است.

در اولین انتقاد‌، حسن روحانی یکی از دو نماینده آقای خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی، هفته گذشته عملکرد سه ساله دولت احمدی‌نژاد در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی را به شدت مورد سئوال قرار داد.

روزنامه کارگزاران که در شماره امروز یکشنبه خود اظهارات آقای خاتمی را منعکس کرده، به نقل از وی نوشته است که «مبارزه با استكبار، بالا بردن هزینه‌های اداره كشور نیست.»


رئیس جمهور سابق ایران که در جمع مردم خوزستان در جنوب ایران سخن می‌گفت، افزوده است که «مستقل بودن، ‌تلاش برای پیشرفت، افزایش تولید، ارتقای وضعیت اقتصادی، بالا بردن حرمت و حیثیت كشور و مردم در جهان با حفظ اصول، بهترین راه مبارزه با استكبار است.»

سیاست‌خارجی دولت نهم که تندترین مواضع را در قبال کشور‌های غربی و آمریکا در مناقشه هسته‌ای ایران اتخاذ کرده، با انتقاد برخی نیرو‌های میانه‌رو در داخل کشور مواجهه شده است.

این در حالی است که موافقان سیاست «تهاجمی» معتقدند که دولت احمدی‌نژاد با استفاده از چنین سیاستی توانسته است در برابر«زیاد‌ه‌خواهی‌های» غرب مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم ایستادگی کند.

آقای خاتمی در واکنش به این اظهارات گفته است «مگر در زمان دولت قبل رهبران آمریكا ناچار نشدند كه به ۵۰ سال خطاها و سیاست‌های نادرست سردمداران خود در ایران اعتراف و از ملت ایران عذرخواهی كنند؟»

اشاره آقای خاتمی به عذرخواهی خانم مادلین آلبرایت وزیر خارجه وقت آمریکا در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون است از مردم ایران به خاطر دخالت در جریان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ است.

در‌ آن زمان دولت کلینتون موافقت ضمنی خود را با آغاز گفتگو‌ها با مقامات تهران اعلام کرده بود، اما جریان‌های تندرو و محافظه‌کار در ایران هرگز اجازه ندادند این گفتگو‌ها شکل بگیرد.

در دولت احمدی‌نژاد و برای نخستین‌بار در دوران جمهوری اسلامی بود که مقامات این کشور چند‌بار با مقامات آمریکا بر سر برقراری امنیت در عراق پای میز مذاکره نشستند.

این گفتگو‌ها که از سال گذشته آغاز شده بود، پس از چند دور، از سوی ایران لغو شد.

آقای خاتمی در ادامه سخنان خود گفته است که «باید برای پیشرفت، استقلال، آزادی و عدالت در كشور، جهت‌گیری‌ها مشخص شود و اگر می‌خواهیم برای آینده صحبت كنیم، باید این جهت‌گیری‌ها مجددا احیا شوند.»

رئیس جمهور سابق ایران هیچ اشاره‌ای به این‌که این جهت‌گیری‌ها از سوی چه کسی و نهادی «منحرف» شده، نکرده است.

طی هفته‌های گذشته برخی از مسئولان جمهوری اسلامی بارها از این‌که دولت نهم هیچ اعتنائی به اجرای برنامه‌های سند چشم‌انداز ۲۰ ساله مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌کند، انتقاد کرده‌اند.


در همین رابطه:
انتقادبی‌سابقه روحانی از احمدی‌نژاد

نظرهای خوانندگان

جناب خاتمی کی از خواب بیدار شدند؟

-- امین ثابتی ، Sep 14, 2008 در ساعت 01:12 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)