تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اخراج تیم بسکتبال با ویلچر ایران از پارالمپیک

تیم بسکتبال با ویلچر ایران به خاطر خودداری از بازی مقابل تیم آمریکا، از سوی کمیته‌ بین‌المللی پارالمپیک (IPC) از دهکده بازی‌ها اخراج شد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که تیم ایران روز گذشته در اعتراض به تغییر زمان بازی‌اش مقابل تیم آمریکا اعلام کرد که از این مسابقات کنار رفته است.

دیروز شنبه ۲۳ شهریور (۱۳ سپتامبر) قرار بود ابتدا تیم‌های کانادا و اسرائیل در بازی پنجاه و هفتم، راس ساعت ۹ صبح به مصاف هم بروند و پس از آن تیم‌های ایران و آمریکا در بازی پنجاه وهشتم و ساعت ۱۱ صبح رودروی یکدیگر قرار بگیرند. اما از سوی مسئولان برگزاری مسابقات، زمان این بازی‌ها جابه‌جا شده بود و همین مسئله موجب اعتراض و کناره‌گیری تیم ایران از دور مسابقات شد.

تیم بسکتبال با ویلچر ایران چنانچه در دیدار با آمریکا به پیروزی می‌رسید برای حضور در مرحله نیمه نهایی باید با کانادا دیدار می‌کرد و در صورت شکست برابر آمریکا باید مقابل اسرائیل حاضر می‌شد.

خبرگزاری فارس امروز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که مسئولان برگزاری این مسابقات اعضای تیم بسکتبال با ویلچر ایران را از حضور در دهکده مسابقات منع کرده و صبح امروز از این مکان اخراج کرده‌اند.

این نامه به امضای دیوید گریمبرگ مدیر اجرایی روابط ورزش کمیته بین‌المللی پارالمپیک رسیده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم به نقل از غفور کارگری سرپرست کاروان ورزشی ایران، اعزامی به سیزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن، اعلام کرد که اعضای تیم بسکتبال با ویلچر ایران برای رعایت قوانین این بازی‌ها پذیرفته‌اند که محل دهکده بازی‌ها را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ظهر امروز به وقت محلی، اعضای تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران، دهکده بازی‌ها را ترک کردند و قرار است در یکی از هتل‌های شهر پکن اسکان یابند.

تیم بسکتبال با ویلچر مردان آمریکا نیز به دلیل کناره‌گیری ایران با نتیجه ۲۰ بر صفر پیروز میدان شناخته شد و به دور نیمه نهایی راه یافت تا در این مرحله با تیم بسکتبال با ویلچر مردان کانادا بازی کند.

ماه گذشته، در جریان بازی‌های المپیک پکن، محمد علیرضایی شناگر ایرانی از شرکت در مسابقه صد متر شنای قورباغه که رقیبی از اسرائیل نیز در آن حضور داشت خودداری و علت آن را بیماری عنوان کرد.


کمیته بین‌المللی المپیک نیز در همین رابطه اعلام کرد که هیچ تخطی از علیرضایی مشاهده نشده است.

ایران از سال ۱۳۵۷ با اسرائیل رابطه دیپلماتیک ندارد و اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد.


در همین رابطه:
ایران حاضر نشد مقابل آمریکا بازی کند

نظرهای خوانندگان

اخراج از دهکده المپیک تصمیم خوبی است ولی ای کاش از پکن اخراج می شدنند تا بدونند قانون چیز خوبی است فکر میکنند همه جا کشور ایران است که هر چی دلشون بخواهد برسر این مردم نجیب بیاورند.

-- هانا ، Sep 14, 2008 در ساعت 10:17 AM

اخراج بازی کنان اگر برای نظام اسلامی ایران توام با افتخار است برای ملت ایران یک توهین بحساب میاید من بسهم خودم از این حرکت زشت نظام برائت جسته وخودم را بهیچ وجه سهیم نمیدانم

-- حسن ، Sep 14, 2008 در ساعت 10:17 AM

من از زمانی که باور کردم باید از ویلچر استفاده کنم، رو به ورزش بسکتبال آوردم و خیلی هم در این کار موفق بودم . بعدها به خاطر مسائل سیاسی و جمهوری اسلامی مثل خیلی از هم وطنانم مجبور شدم ایران را ترک کنم. همواره آرزوی بزرگ من این بود معلولین ورزشکار ایرانی را در پارالمپیک و نبردهای جهانی ببینم. زندگی معلولین در ایران سخت و عذاب آور است از هیچ امکان رفاهی و توجه برخوردار نیسنتد و در نظام بی عدالت جمهوری اسلامی با مشکلات فراوانی مواجه هستند. اما با این وصف معلولین بخصوص در والیبال نشسته و بسکتبال با و یلچر چندین سال است پیروزی های خوبی بدست آوردند. استعداد عجیبی در این ها نهفته است . با خبر اخراج تیم بسکتبال معلوبین قلبم فرو ریخت، کنار پنجره رفتم و فریاد کشید، آن لحظه آرزو داشتم صدایم را همه معلولین جهان بشنوند. دشمن سازی و سیاست مخرب جمهوری اسلامی این بار تیم معلولین را از دامه مسابقات محروم کرد و شادی و پیروزی را از آنها گرفت . ورشکاران معلول هیچ دشمنی با امریکا و اسرائیل ندارند. شاید شما ندانید این ها با چه مشکلاتی تمرین کرده بودند و هر کدام آرزو داشتند در این رشته طلا بدست بیاورند. لعنت و شرم به جمهوری اسلامی و مدیرانی که شادی و غرور معلولین را قربانی سیاست فاجعه بار خود می کنند.

-- هادی ، Sep 14, 2008 در ساعت 10:17 AM

... اخر بی انصافها یک معلول اگر دلش به این خوش نباشد که بجای ناامیدی و در حاصل خودکشی، ولی با امید به زندگی بسوی دنیای ورزش روی اورده و رستم وار به مصاف ناممکنها رفته، از هوای ان نفس میکشد، با رؤیای ان بخواب میرود و بیدار میشود، با ان زنده است و بر خلاف مردم سالم و عادی، انچه که میتواند از خود بروز دهد و به ان افتخار کرده و بنمایش بگذارد را، تنها در مسابقات جهانی است انهم در المپیک، که میتواند، پس به چه دل خوش کند که اینگونه دلتان راضی میشود با تزویر و نیرنگ همان اندک را هم که برای او همه دنیاست از او دریغ کنید!؟ الا نه انکه شما هم خود معلولانی هستید اما بی غیرت و شهامت بیفایده که نه مانند او قادرید نتیجه مثبتی از خودتان نشان دهید و نه خاصیتی دارید که مردمان را فایده ای باشد و از روی حسادت وغبطه است و نه بخاطر مسايل سیاسی که باعث میشوید انانرا اندوهگین و شرمنده در برابر دیگر ورزشکاران از دهکده المپیک اخراج کنند و حتمأ هم مجبورشان کنید صلواتی نیز در پی ان و بخاطر فتوحات درخشانی که کسب کرده اند، بهوا بفرستند!؟ برای که میگویم؟ کجای کار شما بویی از انسانیت برده که این یکیش باشد! اما با همه ناباوریتان، باور کنید خدایی هم هست!

-- داوید ، Sep 15, 2008 در ساعت 10:17 AM

man nemidunam ina ke ba hameye keshvarha moshkel daran aslan chera tu olampic ke shoaresh solho dustie sherkat mikonan?ye dafe khiale khodeshun va mardomo rahat konan dige!

-- asef ، Sep 15, 2008 در ساعت 10:17 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)