تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سرود ملی ضد تروریستی مردم پاکستان

«یه هوم نهین» (Ye Hum Naheen) یا «این ما نیستیم» نام آهنگی است که علی ظفر خواننده پاکستانی که شاهزاده پاپ پاکستان نامیده می‌شود، در دفاع از اسلام و ماهیت ضدتروریستی آن خوانده است.

انتشار این ترانه باعث شده که بیش از 62 میلیون پاکستانی به خاطر پیام ضدتروریستی آن متحد شده و طوماری را با شعار« این ما نیستیم» امضا کنند.

در طول هفته‌های گذشته، پاکستانی‌ها با امضای این طومار و ارسال ای‌میل، پیام‌های تلفنی و اس.ام.اس، اعلام کردند که مسلمانان واقعی از تروریسم حمایت نمی‌کنند.


آنها می‌گویند اینکه دولت پاکستان به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان با نیروهای طالبان اعلام آتش‌بس می‌کند، نشان می‌دهد که مذهب و اعتقادات مذهبی می‌تواند صلح همیشگی را به جای جنگ برقرار کند.

در حال حاضر این طومار دست به دست در کراچی و شهرهای دیگر پاکستان می چرخد و یا در سایت‌ها و شبکه‌های تلویزیونی درباره آن صحبت می‌شود.

جمیله بروین یکی از افرادی است که طومار در دست، در خیابان های کراچی امضا جمع می‌کند. وی در این خصوص می‌گوید: «من به آنها می‌گویم که از جامعه‌ای می‌آیم که با تروریسم می‌جنگد. اگر شما موافقید که نباید اقدامات تروریستی انجام شود، اینجا را امضا کنید.»

علاوه بر علی ظفر، خوانندگان و آهنگسازان سرشناس پاکستانی مثل حدیقه کیانی و شجاع حیدر نیز از این حرکت عمومی پشتیبانی کرده‌اند.

این ترانه که در ماه آوریل سال گذشته به بازار آمده، در صدر جدول بهترین ترانه‌های شبکه ام.تی.وی آسیا قرار گرفت.

واسیم محمود خبرنگار سابق بی‌بی‌سی، از موسسین رادیو کابل در سال 2005 و تهیه کننده برنامه صبح به‌خیر افغانستان که از حامیان این طومار است، می‌گوید: «واقعیت این است که چند نفر به خاطر اهداف سیاسی خود نام اسلام را خراب کرده‌اند و حالا این پیام در برابر آنها می‌ایستد.»

آقای محمود ادامه می‌دهد: «دخالت خارجی دلیل خوبی برای چرایی وقوع حوادث تروریستی است. اما در نهایت این یک پاکستانی است که جلیقه می‌پوشد و خود را منفجر می‌کند. ما نمی‌توانیم فقر را از بین ببریم یا سیاست خارجی را تغییر دهیم. این کار سیاستمدارهاست. وظیفه ما این است که نگذاریم آدم‌های عادی درگیر تروریسم شوند. این یک واقعیت است که امروز بسیاری از پاکستانی‌ها از یکدیگر می‌ترسند.»

به اعتقاد محمود، پیام این ترانه، بیانگر ترس مسلمانان جهان پس از حوادث یازده سپتامبر است.

در شعر این ترانه آمده است: «وقتی با رسیدن شب رهگذر راهش را گم می‌کند/ ما از تاریکی می‌ترسیم و خانه‌مان را به آتش می‌کشیم/ این چیست که در اطراف ما به پا می‌خیزد/ داستان‌هایی که به نام ما پخش می‌شوند همه درو‌غ‌اند/ این ما نیستیم، این ما نیستیم.»

ترانه را در یوتیوب گوش کنید

نظرهای خوانندگان

شعر واضح تر و گویاتری نمیتوانستند بگویند؟

-- حسن ، Sep 14, 2008 در ساعت 04:52 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)