تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزاری مراسم یادبود ۱۱ سپتامبر در نیویورک

مراسم یادبود کشته‌شدگان برج‌های دوقلوی نیویورک روز پنج‌شنبه در این شهر برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این مراسم که به مناسبت گذشت هفت سال از رویداد ۱۱ سپتامبر برگزار می‌شود، دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی باراک اوباما و جان مک‌کین نیز حضور دارند.

مایکل بلومبرگ، شهردار کنونی نیویورک در آغاز این مراسم گفت «یاد و خاطره حدود ۲۷۵۰ نفری که پس از حمله هواپیماهای مسافری ربوده‌شده و تخریب دو برج مرکز تجارت جهانی نیویورک جان باختند، برای همیشه در قلب و تاریخ ما زنده خواهد بود.»


وی افزود: «این مراسم برای این است تا نیویورکی‌ها، آمریکایی‌ها و شهروندان جهان، خاطره مردم بی‌گناهی از ۹۵ کشور و ناحیه را که در این روز جان خود را از دست دادند، زنده نگه دارند.»

پس از آن بازماندگان رویداد ۱۱ سپتامبر لیستی از نام کشته‌شدگان را خواندند و سپس دقایقی سکوت برای هر برج فرو ریخته رعایت شد.


هفت سال پیش در چنین روزی دو هواپیمای مسافربری که توسط چندین نفر ربوده شده بود، در عملیاتی تروریستی عمداً به دو برج مرکز تجارت جهانی نیویورک کوبیده شد.

طی هفته گذشته رقابت نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا به سطح دشنام‌گویی رسیده و باراک اوباما، در سخنانی سارا پلین، همراه انتخاباتی حریف جمهوری‌خواه خود را تلویحاً «ماتیکی بر لب خوک» لقب داد.


اما اوباما در صحبت خود در محل مراسم ۱۱ سپتامبر لحن دیگری به خود گرفت و گفت: «رویداد ۱۱ سپتامبر نشان می‌دهد که ما این‌جا در آمریکا همگی هم‌کاسه هستیم. من نگهدار برادرم هستم. من نگهدار خواهرم هستم. افت و خیز ما به عنوان یک ملت، همه با هم است.»

نظرهای خوانندگان

"باراک اوباما، در سخنانی سارا پلین، همراه انتخاباتی حریف جمهوری‌خواه خود را تلویحاً «ماتیکی بر لب خوک» لقب داد."
این خبر دقیق نیست. این تنها نظر ستاد انتخاباتی آقای مک کین است.

-- Hossein Samei ، Sep 11, 2008 در ساعت 07:15 PM

بد نیست در خبر رسانی کمی بیشتر دقت کنید. اوباما " تلویحا" سارا پلین را ماتیکی بر خوک لقب نداد" شیوه ی شناخته شده و ناسالم جمهوریخواهان چنین برداشت نادرستی را آگاهانه تبلیغ کرد اوباما در نقد سیاست های اقتصادی و اجتماعی مکین گفت این سیاست ها سیاست بوش است و تفاوت کیفی و ماهوی ندارند و منظورش این بود که مکین سیاست ها ی بوش را بزک شده مطرح می کند در حالی که همان سیاست هاست, و در این رابطه به ضرب المثل رایجی اشاره کرد که اگر بر لب خوکی ماتیک مالیده شود اساسا" تغییری در آن حیوان ایجاد نخواهد کرد و این حیوان هنوز خوک است . می بینید فرق ماجرا را ؟!

-- شیوا ، Sep 11, 2008 در ساعت 07:15 PM

Amrika va tabligh va tabligh .dorogh va riakari.

-- بدون نام ، Sep 11, 2008 در ساعت 07:15 PM

واقعه ي 11 سبتامبر نه تنها اين قربانيان را بر جا كذاشت كه تعداد زيادي عراقي و افغاني را نيز به كام مرك كشاند 11 سبتامبر كه با يك عمليات ضد انساني تروريستها آغاز شد با استقبال افراطيون كاخ سفيد روبرو شد هم اكنون جاي جاي دنيا با جنكهاي منطقه اي روبروست دنيا نا امن تر از كذشته شده است بازرسي هاي بليسي افزايش يافته و به آزادي هاي فردي و اجنماعي مردم يورش برده شده است دنيا براي تامين هزينه ي تجاوزات ارتشها فقير تر و فقير تر شده است كمباني هاي نفتي و نظامي سود هاي كلان به جيب زده اند آمريكا علاوه بر آنكه تجاوزاتش را به افغانستان و عراق توجيه كرد با ايجاد بايكاههاي موشكي در لهستان و جك اهداف توسعه طلبانه ي خودش را نيز آشكار كرده است مدعيان دموكراسي در كاخ سفيد نه تنها به دموكراسي كمكي نكرده اند بلكه با مذاكرات بشت برده با رزيمهاي ارتجاعي دست و باي دموكراسي را بيشتر محدود كرده اند در ايران هر روز دموكراسي سنكسار اعدام شكنجه و به دار آويخته ميشود هر روز روزنامه ها بسته ميشود و لوايح ضد انساني تصويب ميكردد در همين هفته ي كذشته سه لايحه ي ضد انساني خانواده - محدوديت براي بلاك نويسان و قصاص به تصويب ميرسد اما آمريكائيها مذاكرات را براي باز كردن دفتر منافع در تهران دنبال ميكنند . واقعه ي 11 سبتامبر را طالبان و القاعه به عهده كرفتند اما اينها را جه كساني ايجاد كردند كمكهاي مالي فراوان دادند تا در مقابل شوروي ايجاد شود . ميلياردها انسان در اين واقعه متضرر شدند و نشان داد تروريستها با اعمال كورشان قدرت محافل دست راستي دولتها را افزايش ميدهند و مانعي بر سر ايجاد نهادهاي مدني مردمند تا مشاركت مردم در سرنوشتشان عملي نشود . تروريزم و محافل دست راستي دو روي يك سكه اند .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 12, 2008 در ساعت 07:15 PM

اتفاقاً خبر دقیق بود. اوباما دقیقا همان حرف را زده. اینجا در اروپا همه نشریات همین را نوشتند.

-- شیران ، Sep 13, 2008 در ساعت 07:15 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)