تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

جدال وزارت کار و بانک مرکزی
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «این دو نفر!» به قلم پویا جبل عاملی، به بررسی جدال میان وزارت کار و بانک مرکزی بر سر سیاست‌های پولی در کشور پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ابتدا به نامه وزیر کار به محمود احمدی‌نژاد اشاره کرده است که خواهان برکناری خود و رییس کل بانک مرکزی شده است و این نامه را نشانی از کامیابی طهماسب مظاهری دانسته است که بر خلاف دانش جعفری و شیبانی، موفق شده است جهرمی را «راضی به رفتن» بکند.

نویسنده در ادامه این تعارض را طبیعی دانسته و با اشاره به استقلال بانک مرکزی از دولت در کشورهای غربی، نوشته است که «در بلند‌مدت سیاست پولی انبساطی قادر نیست نرخ بیکاری را کاهش دهد و تنها منجر به وخیم‌تر کردن چرخه‌های تجاری می‌شود.»

این روزنامه افزایش نرخ تورم به بیش از 20 درصد را «زنگ خطری بس پرصدا» خوانده و نوشته است که کاهش نرخ بیکاری در کشور، «نه وابسته به سیاست‌های پولی، که وابسته به رفع موانع تولیدی و تجاری در سطح ملی و بین‌المللی است.»

این نویسنده با اشاره به خواست وزارت کار برای دادن تسهیلات ارزان به بنگاه‌های اقتصادی برای اشتغال‌زایی، این گونه تسهیلات را مانند مسکـّـنی دانسته که به جای درمان بیماری، برای کاهش درد به بیمار داده شود و این شیوه را راه درمان معضل بیکاری ندانسته است.

سرمقاله‌نویس دنیای اقتصاد در پایان می‌نویسد: «بنابراین حق باید داد به بانک مرکزی که در چنین شرایطی مقاومت کند؛ هم از آن رو که تورم بیداد می‌کند و هم از آن رو که در نرخ‌های بهره غیربازاری، تشخیص کارآمدی پروژه‌ها ناممکن است و هدف اشتغال میسر نیست.»

بومی‌گزینی و کاهش امنیت ملی
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود به قلم غلامرضا ظریفیان، معاون دانشجویی سابق وزارت علوم به پیامدهای منفی طرح بومی‌گزینی در کنکور سراسری پرداخته است.

نویسنده در ابتدا به برنامه‌ریزی والدین برای شرکت فرزندانشان در کنکور از چند سال قبل اشاره کرده و اطلاع‌رسانی درباره تغییر قوانین و قواعد این آزمون از یک سال قبل را هم ناکافی دانسته است و به انتقاد از اطلاع‌رسانی ضعیف در زمینه این طرح پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ادامه به مطرح شدن طرحی در مجلس برای اصلاح این مصوبه در هفته آینده اشاره کرده است و ضمن مثبت دانستن حساسیت نمایندگان مجلس درباره این موضوع، شتاب و تعجیل در اصلاح آن را هم جایز نمی‌داند.

نویسنده با مطلوب دانستن بومی‌گزینی در برخی رشته‌ها مانند کشتی‌سازی و شیلات، به اختلاف سطح علمی دانشگاه‌های تازه تأسیس با دانشگاه‌هایی که 80 سال سابقه دارند، اشاره می‌کند و محروم کردن داوطلبان نخبه مناطق محروم از پذیرش در این دانشگاه‌ها را «یک بی‌عدالتی جدی در دولت عدالت‌محور» می‌خواند.

معاون پیشین وزارت علوم در ادامه این یادداشت، به سه اثر منفی «بومی‌گزینی» می‌پردازد و آن‌ها را چنین برمی‌شمارد:
۱- دامن زدن به مهاجرت به شهرهای بزرگ با هدف پذیرفته شدن فرزندان خانواده‌ها در دانشگاه‌های معتبر
۲- مهاجرت برخی داوطلبان به خارج از کشور به منظور تحصیل در دانشگاه‌های معتبر
۳-کاهش ضریب امنیت ملی با دامن زدن به بومی‌گرایی و قومیت‌گرایی افراطی

سرمقاله این روزنامه در پایان ضمن یادآوری انتقال فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها در اثر کنکور و جابه‌جایی جمعیتی، از خطر تعارض قومی و فرهنگی در اثر بومی‌گزینی می‌نویسد و می‌پرسد آیا بهتر نبود که مسئولان برای تصویب و اجرای این طرح، کار کارشناسانه بیشتری انجام می‌دادند؟

لیلی دولت نهم و مجنون اصول‌گرایان
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد به جمع‌آوری امضا در مجلس برای سوال از محمود احمدی‌نژاد اختصاص یافته است.

نویسنده ابتدا به بی‌نظیر بودن برخی تحولات دوران زمام‌داری دولت نهم در طول تاریخ جمهوری اسلامی اشاره کرده و تلاش برای احضار رییس‌جمهور به مجلس را یکی از این تحولات برشمرده است؛ تحولی که به نوشته این روزنامه اگر چه بی‌نظیر است، اما عجیب نیست و حق قانونی مجلس است.

وی سپس به اظهارات علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد پرداخته که خواستار بسته شدن پرونده اظهارات رحیم‌مشایی و نیز توجه نمایندگان به پیامدهای داخلی و خارجی سؤال از رییس‌جمهور شده است.

نویسنده این سرمقاله در ادامه با اشاره به «تلاش‌های رسانه‌های اصول‌گرا برای تضعیف دولت اصلاحات» و حتی مجاز دانستن تحریف در این راه، از تغییر رفتار منتقدان دولت پیشین با روی کار آمدن دولت نهم سخن گفته که به نوشته‌ی وی «بر دیده مجنون نشسته‌اند و از لیلی به جز خوبی نمی‌بینند.»

سرمقاله‌نویس آفتاب یزد این سؤال را از مشاور رییس‌جمهور پرسیده است که آیا طرح ادعای «نفوذ و جاخوش کردن مافیا در ارکان قدرت ایران» از سوی دولت‌مردان، کاغذپاره خواندن مدارک دانشگاهی، «روتین» دانستن قطعنامه‌های ضد ایرانی شورای همکاری خلیج فارس، سکوت در برابر ادعای «به تاریخ سپرده شدن قراردادهای مربوط به حقوق ایران در دریای خزر» و کوتاه آمدن در برابر تأخیر روسیه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، بازتاب منفی در داخل و خارج از کشور ندارد؟

این روزنامه در ادامه شنیده شدن صدای جدی مخالفت را برخی اقدامات دولت را دارای دستاوردهایی می‌داند که پیامدهای منفی این اقدام را تحمل‌پذیر می‌کند و از اطمینان یافتن مردم به «وجود چشمانی بیدار که از این به بعد جلوی تصمیمات مشکل‌ساز را می‌گیرند» به عنوان یکی از این پیامدهای مثبت نام می‌برد.

در پایان این یادداشت، نویسنده از وجود تنها یک توجیه برای توصیه‌های مشاور رییس‌جمهور یاد می‌کند که «بعضی از دولتمردان سوژه می‌سازند؛ اما دیگران باید مراقب باشند که پیگیری این سوژه‌ها، پیامدهای داخلی و خارجی ایجاد ننماید!»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)