تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دستور احمدی‌نژاد برای بازگشت به کار اساتید بازنشسته

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، با گذشت دو سال از اجرای طرح بازنشستگی اجباری برخی اساتید دانشگاه‌های معتبر ایران، دستور داد از ظرفیت علمی این اساتید در بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی استفاده شود.

این دستور یک ماه پس از آن صادر می‌شود که رسانه‌ها از دور جدید برکناری ۲۱ استاد دانشگاه تهران خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای احمدی‌نژاد از وزرای علوم، بهداشت، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و همچنین معاون علمی و فناوری خود، خواسته است که «مقرراتی یکسان و مناسب برای تداوم خدمت رسانی اساتید دانشگاه که به سن بازنشستگی می‌رسند» تهیه کنند.

از زمان به قدرت رسیدن احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴، بیش از ۵۰ استاد برجسته دانشگاه‌های ایران بازنشسته و یا از کار برکنار شده‌اند.

«بازنشستگی اجباری» این اساتید با اعتراض برخی از دانشگاهیان و منتقدان دولت نهم مواجه شده است، اما مسئولان وزارت علوم همچنان بر تدوام این سیاست تاکید دارند.

آقای احمدی‌نژاد در دستور خود همچنین با اشاره به جنجال‌ها درباره بازنشستگی این اساتید آورده است: «دور بازنشستگی این عزیزان همواره موضوع بحث و اختلاف بوده و قوانین و مقررات متعددی وضع شده ولی متاسفانه نتوانسته است ضمن رعایت حقوق دانشگاه و کشور، زمینه را برای بهره برداری هر چه بهتراز این سرمایه فراهم نماید.»

در بخش دیگری از این دستور به گیرندگان آن توصیه شده که نگذارند «کشور از این سرمایه بی بدیل محروم شود.»

طرح بازنشستگی ۲۱ تن از اساتید دانشگاه تهران در مرداد ماه امسال، دومین مرحله از اجرای طرح گسترده بازنشستگی استادان در دولت محمود احمدی‌نژاد است.

در مرحله نخست این طرح، استادان برجسته‌ای هم‌چون امیرناصر کاتوزیان، ایرج گلدوزیان، محمود عرفانی، ابوالقاسم گرجی، محمد آشوری، جمشید ممتاز و عزت‌الله عراقی، که همگی آنها در دانشگاه تهران مشغول به تدریس بودند، از سوی معاونت اداری این دانشگاه بازنشسته شدند.

محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شهریور ماه سال گذشته پس از آن‌که اخبار مربوط به اخراج شماری از استادان دانشگاه به رسانه‌ها راه یافت، با تأیید ضمنی این برکناری‌ها گفت: «تا این لحظه هیچ دانشگاهی قصد اخراج اساتید را ندارد، مگر اینکه بر اساس ضوابط و قوانین و تشخیص کمیته انضباطی اساتید، برخی از اساتید اخراج شوند».

در اجرای دومین طرح بازنشسته کردن اساتید، اعلام شده است که استادانی هم‌چون ««کریم مجتهدی، علی شیخ‌الا‌سلا‌می، غلا‌محسین ابراهیمی‌دینانی، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، رضا داوری، محسن جهانگیری و ابراهیم باستانی‌پاریزی» مشمول این طرح شده‌اند.


در همین رابطه:
وزیر علوم: اساتید اخراج نمی‌شوند مگر براساس ضوابط
اعتراض به "اخراج" استادان دانشگاه تهران

نظرهای خوانندگان

بوی انتخابات می‌آد. از فردا هر کسی می‌تونه با هر لباسی خواست بره بیرون. در ورزشگاه‌ها هم برای خانوما بازه در ضمن!

-- سوشیانت ، Sep 8, 2008 در ساعت 02:31 PM

اين دستور هيچ چيز تازه‌اي نيست. در گذشته هم بعد از بازنشستگي، ميل داشتند از ظرفيت علمي اساتيد استفاده كنند، ولي اين خود اساتيد بودند كه با اين استدلال كه اگر ظرفيت علمي در ما هست، چرا بازنشسته شده‌ايم، و اگر بازنشسته‌ شده‌ايم چرا دوباره به تدريس ساعتي برگرديم؟ از اين حاتم‌بخشي مقامات وزارت علوم صرف‌نظر كرده بودند. دستور اخير،‌ تكرار همان دستورالعمل پيشين است، و اميدوارم هيچ‌يك از اساتيد بازنشسته تن به چنين تحقيري ندهند،‌ و دانشگاه را به همين جديدالاستادان انتصابي كه بدون هيچ آزمون ـ مسابقه‌اي گزينش شده‌اند بسپارند.

-- دانشجوي دانشكده حقوق ، Sep 9, 2008 در ساعت 02:31 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)