تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست ایران برای کاهش تولید نفت اوپک

ایران در آستانه برگزاری صد و چهل و نهمین نشست کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، از کشور‌های عضو این سازمان خواسته است که سقف تولیدات خود را کاهش دهند.

این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که قیمت جهانی نفت در هفته‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته است.
قیمت نفت پس از افزایش بی‌سابقه تا مرز ۱۵۰ دلار، هم اکنون به کمتر از ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

کشورهای عضو اوپک فردا (۱۹ شهریور) در نشست دوره‌ای خود که در وین برگزار می‌شود درباره سیاست‌های تولید نفت در ماه‌های آینده بحث و تصمیم گیری خواهند کرد.

ایران نگران کاهش قیمت نفت به بشکه‌ای زیر ۱۰۰دلار است.

محمدعلی خطیبی نماینده ایران در هیئت عامل اوپک، روز گذشته به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که «در حال حاضر بازار به نفت بیشتری نیاز ندارد و با کاهش قیمت‌های نفت ضرورت اضافه تولید نیز وجود ندارد.»

تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده و برآوردها نشان می‌دهد که در ماه اوت نیز تولید در مواردی بیش از این مقدار بوده است.

درخواست کاهش سقف تولید اوپک در حالی از سوی ایران مطرح می‌شود که خبرگزاری بلومبرگ امروز دوشنبه اعلام کرد که چهار کشورعربستان، قطر، کویت و امارات با این درخواست مخالف هستند.
کشورهای عربی عضو اوپک حدود نیمی از تولید نفت این سازمان را در اختیار دارند.

سازمان اوپک ۱۳ عضو دارد.

غلام‌حسین نوذری وزیر نفت ایران نیز که برای حضور در این اجلاس در وین به سر می‌برد، امروز با اشاره به این‌که به بازارهای جهانی نفت زیادی تزریق شده، خواستار کاهش سقف تولید اوپک شده است.

نماینده ایران در اوپک طرحی دو مرحله‌ای را پیشنهاد کرده که در مرحله اول تولید اوپک ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد و چنانچه روند نزولی قیمت نفت ادامه یابد مجددا از سطح تولید این سازمان کاسته خواهد شد.

سقف توافق شده فعلی تولید نفت خام اوپک، ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار بشکه در روز است.

ایران امیدوار است در صورتی که نتواند دیگر اعضای اوپک را به کاهش تولید تشویق کند، دست‌کم آنها را برای حفظ وضعیت فعلی تولید با خود همراه سازد.

نظرهای خوانندگان

متاسفانه این گونه پیشنهادها سر سنگ خورده احمدی نژاد را که رویای نفت بشکه ۲۰۰ دلار تا پاییز امسال را در سر می پروراند مداوا نمی کند.

-- بدون نام ، Sep 8, 2008 در ساعت 08:02 PM

جمهوري اسلامي در صورتي كه دموكراتها وارد كاخ سفيد شوند رؤياهايشان بر باد خواهد رفت زيرا با حضور دموكراتها در كاخ سفيد نفت به بشكه اي كمتر از 50 دلار هم خواهد رسيد احمدي نزاد كه كراني نفت را باعث تورم در ايران ميدانست اين روزها بايد بكويد در ماه كذشته قيمت نفت كاهش جشمكيري داشت به همان نسبت تورم بالاي 27 درصد را هم داشتيم آقاي احمدي نزاد جرا رابطه و معادله ي شما همسو نيستند ؟ و شما براي سعادت ايراني ها جرا درخواست كاهش قيمت را نمي دهيد ؟
اما كاهش قيمت نفت دولت بي انضباط احمدي نزاد را در جند ماه آينده ويران خواهد كرد اكر قيمت نفت زير 80 دلار برسد احمدي نزاد با كسري بودجه ي بي سابقه اي روبرو خواهد شد كه در زمان جمهوري اسلامي بياد ندارد احمدي نزاد با شكستن ساير ركورد ها مي رود تا ركورد ديكري هم بر جاي كذارد . ديكر نيروي كاركن و مزد بكير ايران قدرت تامين اين كسر بودجه را نخواهد داشت آن زمان است كه از اصلاح طلبها و ملي مذهبي ها خواهش ميكنند كه دولت را در دست بكيرند . رؤياهاي احمدي نزاد و خامنه اي و حاميان نظاميشان در حال افول است و يكسال آينده را با سختي ها و دشواريهاي زيادي روبرو خواهند شد .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 8, 2008 در ساعت 08:02 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)