تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ابتلای ۱۱۴ ایرانی به بیماری وبا

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی وزارت بهداشت، شمار مبتلایان به وبا را ۱۱۴ مورد اعلام کرد، اما تاکید کرد که این بیماری در کشور تحت کنترل است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن زهرایی در این باره گفت: دو مورد جدید مبتلا به وبا كه در هفته گذشته شناسایی و گزارش شدند، در استان تهران بودند كه خوشبختانه با مراجعه به موقع، به سرعت درمان شدند.

وی گفت: در زمان حاضر هیچ فرد مبتلا به وبا بستری در بیمارستان نداریم، زیرا این بیماری اسهالی بسیار زود به درمان جواب می‌دهد و در صورت مراجعه به موقع مشكلی به وجود نمی‌آید.

گفته می‌شود که ابتلا به وبا در ایران، از اواسط اردیبهشت تا اواخر آبان‌ماه شدت می‌گیرد.

خشكسالی و نبود آب كافی برای رعایت اصول بهداشتی، مهم‌ترین علت شیوع ناگهانی این بیماری در ایران عنوان می‌شود. از سوی دیگر بنا به گفته مسئولان وزارت بهداشت سیلاب‌های ناگهانی و مخلوط شدن آب‌های سطحی با آب فاضلاب‌ها و آب‌های آشامیدنی این بیماری به سرعت گسترش می‌یابد. بنابراین خطر بیماری وبا همواره وجود دارد و اقدامات كنترلی باید در تمام ایام سال انجام شود.

پیش از این، ایرج خسرو‌نیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت و گو با خبرگزاری مهر، مسئولان وزارت بهداشت را به «پنهان‌کاری» متهم کرده بود.

وی معترض شده بود که مسئولان باید بگویند بیماری وبا شیوع پیدا کرده و راهکارهای مقابله و پیشگیری از آن را نیز به مردم اطلاع دهند.

در همین حال روابط عمومی وزارت بهداشت از مردم خواسته که در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی از جمله رعایت نكردن بهداشت فردی كاركنان مراكز طبخ، عرضه، توزیع و فروش مواد غذایی در شهرها و جاده‌های بین شهری و رعایت نكردن بهداشت در سرویس‌های بهداشتی اماكن عمومی و تفریحی، مراتب را به شماره ۰۹۶۷۸ اطلاع دهند.

تعداد مبتلا شدگان به وبا در ایران در سال‌های ۸۵ و ۸۶، به ترتیب ۲۴ و ۵۷ نفر بوده است.

این بیماری برای اولین‌بار توسط گارسیا ده اورتا،‌ پزشک پرتغالی در سال ۱۵۶۳ در هندوستان کشف شد.

براساس گزارش‌ها، بیماری وبا در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۳۴ مشاهده شد. سال ۱۳۷۹ یکی از معدود سال‌ها در ایران است که بیش از ۱۰ هزار نفر به بیماری وبا مبتلا شدند که بر اثر آن ۱۰۰ تن جان باختند.


اخبار مرتبط:
ابتلای ۸۴ ایرانی به بیماری وبا
تهران‌ آلوده به وبا شده است

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)