تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: گفته‌ام انقلابی‌های ایران به بولیوی بروند

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌‌جمهوری ایران پس از مذاکره با همتای بولیویایی خود که در تهران به‌سر می‌برد، اعلام کرد که از وزرای کابینه‌اش خواسته است تا افراد «انقلابی» را برای کار به کشور بولیوی اعزام کنند.

اوا مورالس رئیس‌جمهور بولیوی امروز یکشنبه برای دیدار رسمی دو روزه از ایران در راس هئیتی به تهران سفر کرده است.

قرار است در جریان مذاکرات دو روزه آقای مورالس با مقامات ایران، توافقنامه‌هایی که در جریان دیدار سال گذشته دو طرف در لاپاز پایتخت بولیوی امضا شده، پیگیری شوند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای احمدی‌نژاد که به همراه مورالس در یک کنفرانس مشترک خبری شرکت کرده بود، با مثبت دانستن نتایج مذاکرات دوجانبه گفت: «پیشرفت بولیوی، پیشرفت ایران است. از این‌رو از وزیران خواسته‌ام کسانی را برای بولیوی بفرستند که با انگیزه انقلابی کار کنند.»

بولیوی کشوری فقیر در آمریکای جنوبی است که پس از به قدرت رسیدن مورالس با ایران روابط بسیار نزدیکی برقرار کرده است.
رهبر بولیوی نیز همانند هوگو چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا ارتباطات اقتصادی محکمی با ایران دارد.

از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در ایران در سال 1384 همکاری‌های سیاسی و تجاری تهران با برخی از کشور‌های آمریکای لاتین گسترش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

آقای احمدی‌نژاد در این کنفرانس خبری با تکرار مواضع‌ قبلی خود اعلام کرد که دولتش آماده همکاری همه‌جانبه با بولیوی است.

ایران و ونزوئلا در مرداد ماه سال‌جاری اعلام کردند که وامی 225 میلیون دلاری برای ساخت یک شرکت دولتی تولید سیمان، که سیمان مورد نیاز جاده‌سازی و مسکن را تامین می‌کند، در اختیار بولیوی قرار داده‌اند.

اوا مورالس رئیس‌جمهور بولیوی نیز در این کنفرانس خبری با بیان این‌که روابط گرم سیاسی کشورش با ایران برای اولین بار در دولت وی برقرار شده، گفت: «بولیوی به دنبال برقراری روابط همه جانبه بین تهران و لاپاز است.»
آقای موالس همچنین خواستار گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور شده است.

رئیس‌‌جمهور بولیوی با بیان این که مردم در واقع می‌خواهند روسای‌جمهور کشورشان علیه امپریالیسم نبرد کرده و از منافع کشورشان دفاع کنند، افزود: «بنابراین من احترام و تحسین بسیار زیادی را نسبت به رئیس‌جمهور ایران و ملت ایران دارم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز در دیداری که با رئیس‌جمهوری بولیوی داشته به وی گفته است: «روحیه مردمی شما و توجه به طبقات محروم و فقیر و تلاش برای خدمت به مردم، روحیه بسیار ارزشمندی است و همین روحیه می‌تواند موجب سرافرازی ملت‌ها شود.»

براساس یک عرف دیپلماتیک در ایران، به طور معمول هریک از روسای جمهوری‌ که به این کشور سفر می‌کنند علاوه بر دیدارها و مذاکرات کاری با همتای خود، دیداری نیز با آیت الله خامنه‌ای دارند.

رهبر جمهوری اسلامی در دیداری که با رئیس‌‌جمهور بولیوی داشته به وی گفته است: «قدرت‌های استکباری قطعاً به شما فشار خواهند آورد، زیرا با چنین روحیه‌ای مخالفند. اما ایستادگی در مقابل این فشارها، روحیه خوب و توکل بر خدا، موجب پیروزی خواهند شد.»


در همین رابطه:
وام ۲۲۵ میلیون دلاری ایران و ونزوئلا به بولیوی
هشدار آمریکا نسبت به گسترش روابط ایران ـ بولیوی

نظرهای خوانندگان

دعای خیرملت همراه خامنه ای واحمدی نژاد (بعنوان انقلابی ترین رجال کشور)خواهد بود اگر هردوسرمشقی برای دیگر انقلابیون همانند خود گشته وبرای همیشه به کشور در حال انقلاب بولیوی عزیمت نمایند. انشالله.

-- بدون نام ، Sep 1, 2008 در ساعت 04:40 PM

همه از ثروت اين كشور سهم مي برند جز ملت بينواي خودمان !!!

-- بدون نام ، Sep 2, 2008 در ساعت 04:40 PM

خدا بیامرز مردمان بولیوی را فکر کنم مثل ما بدبخت و بیچاره شدند.
راستی یک کشور بی نام و نشان پیدا کنیم از رهبر ایران پول برایشان بگیریم بیاوریم ایران بین فقرا خودمان تقسیم کنیم ! چطوره ؟

-- بدون نام ، Sep 2, 2008 در ساعت 04:40 PM

منم موافقم اول آقایان بروندو حرکات انقلابی کنند .... بعد اگه بولیویی باقی ماند ..ما میریم ..... فعلا که ما می خوایم بریم کانادا....

-- به به ، Sep 3, 2008 در ساعت 04:40 PM

Bichere CHE GUVARA, janesho fada kard ke jomhourie eslami hezbollahi sodour kone

-- Nam ، Sep 3, 2008 در ساعت 04:40 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)