رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۷

صدور قرار منع تعقیب برای سه سینماگر

قرار منع تعقیب عزت‌الله انتظامی، کیومرث پوراحمد و پرویز پرستویی از سوی دادسرای تهران صادر شد.

این سه سینماگر برجسته ایران به علت گشایش حسابی برای تأمین مبلغ خون‌بهای یک مقتول از طریق کمک‌های مردمی، پیش از این به دادسرای جنایی تهران احضار شده بودند.

آن‌ها اعلام کرده بودند که خانواده مقتول حاضر شده‌اند تا در صورت دریافت خون‌بها، بهنود شجاعی، کسی که در نوجوانی فرزند آن‌ها را کشته، ببخشند. اما این اظهارات چندی بعد از سوی دادسرای جنایی تهران رد شد.

خبرگزاری‌های ایران به نقل از اطلاعیه‌ای که از سوی روابط عمومی دادستانی تهران منتشر شده، با اعلام این خبر گزارش داده‌اند: «هنرمندان فوق با نیت نیکوکاری و احسان، اقدام به این امر نموده و در مجموع اقدامات منتسب به آنان، بزهی وجود ندارد.»

این در حالی است که سی‌ام مردادماه امسال، بازپرس جنایی تهران به استناد شکایت خانواده مقتول اعلام کرده بود که این هنرمندان قصد تلطیف احساسات عمومی نسبت به یک مجرم قاتل را داشته‌اند و باید پاسخ‌گوی اقدام اخیر خود باشند.

اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی، جوانی که اولیای دم مقتول خواهان اجرای قصاص وی هستند، تا کنون سه مرتبه از سوی آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه به تعویق افتاده است.

بهنود شجاعی این قتل را زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشت، مرتکب شده است.

اتحادیه اروپا و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه‌های اخیر با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای از مقامات ایران خواسته‌اند که حکم اعدام شجاعی لغو شود.

ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که برای کسانی که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده‌اند، حکم اعدام صادر می‌کند.


در همین رابطه:
عزت‌الله انتظامی: گفتند ما بی‌خودی این کار را کرده‌ایم
احضار انتظامی، پرستویی و پوراحمد به دادگاه
کفن‌پوشی برای اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی
پیشگامی هنرمندان برای نجات جان بهنود شجاعی
درخواست عزت‌الله انتطامی برای توقف اعدام یک جوان