رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۷

اتنقاد پوتین از اروپا

ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه کشورهای اروپایی را مطیع ایالات متحده دانست و از موضع‌گیری‌های دوگانه آنها انتقاد کرد.

آقای پوتین در گفتگو با شبکه تلویزیونی ‌آ.ار‌.د آلمان گفت: «غرب، اقدام روسیه در شناسایی آبخازیا و اوستیای جنوبی را محکوم می‌کند اما خود اخیرا با نقض مصوبات سازمان ملل، استقلال کوزوو را به رسمیت شناخت.»

وی با اشاره به این که قطعنامه 1244 سازمان ملل که بر تمامیت ارضی صربستان تاکید داشت از سوی اتحادیه اروپا نادیده گرفته شد، افزود: «اروپایی‌ها این قطعنامه را فراموش کردند چرا که کاخ سفید دستور را صادر کرده بود و همه چیز بر همان اساس انجام شد.»

گزارش خبرگزاری فرانسه نیز حاکی است که آقای پوتین از اعضاء اتحادیه اروپا خواست در نشست آتی خود بر سر مناقشه روسیه و گرجستان، «واقع‌گرایانه و بی‌طرفانه» عمل کنند و بدانند که روسیه نسبت به تحریم‌های احتمالی اروپا علیه مسکو بی‌تفاوت نخواهد بود.

پوتین در عین حال اظهار امیدواری کرد که در این نشست منطق حکمفرما باشد.

وی شایعه نزدیکی حمله روسیه به اوکراین را یک تحریک خواند و گفت که روسیه زمان زیادی است که استقلال اوکراین را به رسمیت شناخته است.

نخست‌وزیر روسیه ادامه داد که نیروهای این کشور، به محض فراهم شدن شرایط، از «منطقه حائل» در خاک گرجستان خارج شده و به اوستیای جنوبی در حفظ مرزهایش کمک خواهند کرد.

وی در عین حال از تمایل روسیه به حضور ناظران اتحادیه اروپا و شورای امنیت در منطقه مورد مناقشه با گرجستان خبر داد و گفت که مسکو بدنبال حضور طولانی مدت در این مناطق نیست.

برنارد کوشنر وزیرخارجه فرانسه پیش‌تر گفته بود که اتحادیه اروپا بدنبال تحریم روسیه است. این در حالی است که نیکولای سارکوزی رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا این ادعا را رد کرد.