رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۷

ایران سفر مقامات هسته‌ای روس را تائید کرد

مقامات ایران سفر قریب‌الوقوع رئیس جدید شرکت روسی سازنده نیروگاه اتمی بوشهر به ایران، به منظور بررسی‌ بیشتر درباره تکمیل و آغاز به کار این نیروگاه اتمی را تائید کردند.

لئونید رزنیکوف رئیس شرکت پیمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر (اتم استروی اکسپورت) است که گزارش‌ها از هفته گذشته تاکنون از سفر وی به ایران حکایت می‌کردند.

خبرگزاری نووستی روسیه گزارش کرده که سفر هیئت سازنده نیروگاه بوشهر فردا (یکشنبه) صورت خواهد گرفت و در این سفر مذاکراتی درباره چگونگی ادامه ساخت این نیروگاه میان طرفین ایرانی و روسی انجام خواهد شد.

به گزارش امروز شنبه خبرگزاری دولتی ایرنا، ریاست هیات ایرانی مذاکره ‌کننده را احمد فیاض‌بخش مدیر عامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و معاون سازمان انرژی اتمی به عهده خواهد داشت.

رزنیکوف پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس اتم استروی اکسپورت برای نخستین‌بار است که به ایران سفر می‌کند.

پیشتر الکساندر سادوفنیکوف سفیر روسیه در تهران اعلام کرده بود که با آغاز سال جدید میلادی، برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر، وارد شبکه برق ایران خواهد شد.

روسیه بیش از یک دهه است که سرگرم احداث نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران در جنوب این کشور (بوشهر) است.

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شده است.
حجم کل این قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که حدود ۸۵۰ میلیون دلار آن، قیمت رآکتور است.

تأخیرهای مکرر در تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر در سال‌های اخیر، این گمانه را تقویت کرده است که مسکو از این پروژه به منظور تحت فشار قرار دادن ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای اش استفاده می‌کند که کشورهای غربی ادعا می‌کنند هدف از آن تولید سلاح اتمی است.

این در حالی است که سفیر روسیه می‌گوید که علت تاخیر در روند ساخت و راه اندازی نیروگاه بوشهر «عدم همکاری مطلوب از سوی برخی کشورها است» که به گفته وی قرار بود برخی تجهیزات نیروگاه از سوی این کشورها تامین شود.

نظرهای خوانندگان

Iran hamishe ba sanaje paje ba keshvar haye sanatie in moshkel ra dashte ke anha mayel be pyshrafte keshvarhaye dar hal tosie nystand. negah konied dar mored rahahan darmorede zobahan

-- arjan ، Aug 31, 2008 در ساعت 02:04 PM