رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۷

ایران خواستار تغییر ساختار شورای امنیت شد

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، با انتقاد از عملکرد شورای امنیت این سازمان خواستار تغییر ساختار این نهاد جهانی شد.

واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران امروز پنجشنبه در گزارشی از نیویورک و به نقل از مهدی دانش یزدی که در مقر سازمان ملل سخن می‌گفت، اعلام کرد: «شیوه‌های کاری، ساختار و روند تصمیم گیری در شورای امنیت نیاز به اصلاحات بنیادین دارد.»

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران نیز بارها از مواضع و سیاست‌های شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرده است.

ایران در حالی از عملکرد این شورا انتقاد می‌کند که در نشست ماه گذشته اعضای جنبش عدم تعهد در تهران از نمایندگان آنها خواسته که از نامزدی جمهوری اسلامی برای عضویت در این شورا حمایت کنند.

آقای دانش یزدی در سخنان خود همچنین گفت که به دلیل مخالفت کشورهای عضو دائم شورای امنیت، اصلاحاتی که قابل توجه و مد نظر بوده تاکنون اعمال نشده است.

معاون نماینده جمهوری اسلامی در عین حال «نقائص فراوان در شیوه‌های کاری، روند تصمیم گیری و نیز ساختار شورای امنیت» را مهمترین عوامل کاهش «اعتماد بین‌المللی» به این شورا اعلام کرده است.

آقای دانش یزدی در ادامه سخنان خود با انتقاد از مواضع شورای امنیت در خصوص پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: «این شورا در سال‌های اخیر وارد حوزه‌هایی شده که اساسا ارتباطی به دامنه کاری آن ندارد.»

به گفته معاون نماینده ایران در سازمان ملل «اصلاح واقعی ساختار شورای امنیت تنها در صورت در نظر گرفتن کرسی‌های لازم برای کشورهای درحال توسعه و نیز با لحاظ داشتن حق بیش از ۱.۵ میلیارد مسلمان جهان ممکن خواهد بود.»

شورای امنیت (UNSC) یکی از ارکان سازمان ملل متحد است که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد.

این شورا پنج عضو دائم و ۱۰ عضو انتخابی دارد. ریاست شورای امنیت نوبتی است و مدت آن یک ماه است.

آمریکا، بریتانیا، چین و فرانسه و روسیه پنج عضو دائم شورای امنیت را تشکیل می‌دهند که از حق وتو برخوردارند؛ اما اعضای غیر دائم که به مدت دو سال برگزیده می‌شوند، برای انتخاب شدن، نیازمند کسب آرای دو سوم ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل متحد هستند.

ایران هیچ گاه پس از ۱۹۵۶ میلادی موفق نشده است تا یکی از ۱۰ کرسی موقت شورای امنیت، به عنوان اصلی‌ترین نهاد سازمان ملل را کسب کند.

وزیر امور خارجه ایران، ۱۴ تیرماه امسال در دیدار با نمایندگان ۵۷ کشور اسلامی از تمایل تهران برای عضویت در این شورا خبر داده بود.

ایران پیش از این در سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ میلادی در شورای امنیت به عنوان عضو غیر دائم حضور داشته است.


در همین رابطه:
انتقاد احمدی‌نژاد از نهادهای بین‌المللی
ایران نامزد عضویت در شورای امنیت شد
درخواست ایران برای عضویت در شورای امنیت