رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۷

تعلیق دائمی فعالیت نظامی سپاه مهدی

مقتدی صدر، رهبر سپاه مهدی در عراق، روز پنج‌شنبه از به تعلیق در آمدن دائمی فعالیت‌های نظامی سپاه مهدی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقتدی صدر در بیانیه‌ای که در شهر نجف صادر کرد گفت: «تعلیق فعالیت سپاه مهدی تا مدتی نامعلوم معتبر خواهد بود و هر کس که از این دستور پیروی نکند عضو این گروه نیست.»

وی افزود: «ما برنامه‌ای فرهنگی برای سپاه مهدی تنظیم کرده‌ایم و آن را المُمهدین (پشتیبانان مهدی) نامیده‌ایم و همه باید از آن پیروی کنند و هر کس با آن موافق نیست از سپاه اخراج می‌شود.»

مقتدی صدر که رهبر گروه شبه‌نظامی ۶۰ هزار نفری سپاه مهدی است در اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که اگر عهدنامه امنیتی طرح‌شده میان بغداد و واشنگتن، به عقب‌نشینی ارتش آمریکا بینجامد، گروه خود را منحل خواهد کرد.

آمریکا و دولت عراق هنوز در مورد این عهدنامه در حال مذاکره هستند. عهدنامه مذکور، سطح حضور نیروهای آمریکایی در عراق را پس از انقراض موعد مقرر سازمان ملل مشخص خواهد کرد.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق این هفته اعلام کرد که توافق شده تا پس از سال ۲۰۱۱ هیچ نیروی نظامی خارجی در عراق حضور نداشته‌باشد.

مقتدی صدر که احتمالاً در ایران به‌سر می‌برد دو خیزش نظامی علیه نیروهای ائتلافی آمریکا را در سال ۲۰۰۴ رهبری کرد و چندین بار سوگند خورده‌بود که تا زمان ترک خاک عراق از سوی آمریکا به نبرد ادامه خواهد داد.

سپاه مهدی که از سال ۲۰۰۳ و پس از حمله آمریکا به عراق تشکیل شده فعال‌ترین و مهم‌ترین گروه مسلح شیعی در عراق است. واشنگتن این گروه را متهم به کشتار هزاران سنی عراقی می‌کند.


در همین رابطه:
«نیروهای خارجی تا ۲۰۱۱ عراق را ترک می‌کنند»

نظرهای خوانندگان

پشتیبان المهدی یعنی جمهوری اسلامی دید گند کار در امده به جیره خوارش دستور عقب نشینی تاکتیکی داده است

-- بدون نام ، Aug 29, 2008 در ساعت 01:02 PM

این بهانه آمریکا و دوستانش هم از بین رفت ببینیم دیگه چه بهانه ای دارند
شک داریم آمریکاییها بخواهند به این راحتی از منابع زیرزمینی عراق بگذرند حتما جای پای خود را محکم میکنند بعد میروند

-- سعید ، Aug 30, 2008 در ساعت 01:02 PM