رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۷

«اقدامات قوه قضائیه، تحت الشعاع بیانیه‌های حقوق‌بشر است»

رئیس قوه قضائیه ایران، بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های سازمان‌های مدافع حقوق بشر در اعتراض به برخی اقدامات این قوه را عامل به حاشیه رفتن سایر فعالیت‌های «مثبت» آن اعلام کرده است.

خبرگزاری ایلنا امروز پنجشنبه به نقل از آقای شاهرودی که در جلسه بررسی برنامه سوم توسعه قضایی سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود که فعالیت‌های مثبت قوه قضائیه تحت شعاع «اقدامات دشمنان نظام» قرار گرفته است.

این مقام بلند پایه قضایی پرداختن به مسائلی هم‌چون «بگیر و ببندها»، «دستگیری‌ها»، «بیانیه‌های حقوق بشر»، «پرونده‌های منافقین» و یا «گروهک ترویستی پژاک» را مهمترین مسائلی می‌داند که از سوی «دشمنان» علیه قوه قضائیه علم شده‌اند.

اقدامات قوه قضائیه در موضوع اعدام‌ها و دستگیری فعالان مدنی که در سال‌های اخیر نیز افزایش داشته، همواره مورد اعتراض سازمان‌های مدافع حقوق بشر و کشورهای اروپایی بوده است.

این قوه که زیر نظر مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای و از سوی آیت‌الله شاهرودی اداره می‌شود در سال گذشته بیش از ۳۷۰ تن را اعدام کرده است.

براساس قوانین جزایی ایران که بر مبنای شریعت اسلام است همه ساله تعداد زیادی از مجرمانی که مرتکب قتل، دزدی مسلحانه، تجاوز، قاچاق مواد مخدر می‌شوند با صدور حکم اعدام جان خود را از دست می‌دهند.

جمهوری اسلامی همچنین یکی از معدود کشورهایی است که حکم اعدام برای کسانی که زیر ۱۸سال مرتکب قتل می‌شوند را به اجرا می‌گذارد.

طی دو هفته اخیر دو نوجوان که در سن ۱۵ سالگی مرتکب قتل شده بودند در زندان‌ شهر اصفهان و شیراز بدون اطلاع وکلای خود به دار آویخته شدند.

این اقدام از سوی سازمان‌های حقوق‌ بشر به شدت محکوم شده است.

نظرهای خوانندگان

جا دارد که از طریق سازمانهای قانونی پیگیری شود که چند دختر بالای 9 سال در طی 30 سال گذشته اعدام شده اند چون بزعم نظام اسلامی این کودکان بالغ بوده و مستوجب قصاص در صورت انجام عمل مستوجب اعدام میباشند و امکان اینکه در طی 30 سال گذشته در کشور 70 میلیونی برای حتی یک دختر بالای 9 سال بعمد یا بسهو عمل مستوجب اعدام اتفاق نیفتاده باشد وجود ندارد و در صورت این اتفاق امکان اینکه نظام از ان گذشته باشد هم وجود ندارد

-- حسن ، Aug 29, 2008 در ساعت 11:03 AM