رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۷

قدردانی از سرنشینان قایق‌های صلح غزه

مرید مک گوایر برنده جایزه صلح نوبل، با ارسال پیامی برای سرنشینان قایق‌های صلح غزه از اقدام شجاعانه آن‌ها برای شکستن محاصره دریایی این منطقه از سوی اسرائیل قدردانی کرد.

مرید در پیام خود خطاب به آنان نوشته است:« شما نشان دادید که وقتی مردم عادی به عدالت و حقیقت ایمان دارند چه کارهایی می توانند بکنند. شما خطر بزرگی را به جان خریدید و عملیات شما روز آزادی غزه را نزدیک تر خواهد ساخت.»

در بخش دیگری از پیام این فعال صلح جهانی آمده است: « من از سوی تمام مردم صلح طلب جهان از شما تشکر می کنم. خداوند به شما و مرده غزه برکت دهد.»

قایق‌های آزادی و غزه آزاد که حامل ۴۷ نفر از روزنامه‌نگاران و مردم صلح طلب از سراسر جهان بود، شنبه هفته جاری در ساحل غزه پهلو گرفت.

سرنشینان این قایق‌ها از سوی مردم این منطقه مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

این قایق‌ها با وجود هشدارهای دولت اسرائیل و پیام‌های تلفنی تهدید آمیز از سوی افراد ناشناس، حرکت خود به سمت ساحل غزه را از آب‌های یونان آغاز کرده بودند و سرانجام موفق شدند ماموریت خود را که شکستن محاصره دریایی غزه بود، با موفقیت به انجام رسانند.

اسرائیل از حکومت‌های قبرس و یونان خواسته بود که جلوی حرکت این قایق‌ها به سمت غزه را بگیرد اما هر دو حکومت قبرس و یونان اعلام کرده بودند که نمی‌توانند مانع از حرکت این قایق‌ها شوند چرا که آنها مرتکب هیچ عمل غیرقانونی نشده‌اند.

وسامه قاشو، یکی از سرنشینان فلسطینی این قایق‌ها گفته‌است که ۱۷ بار به او زنگ زده و پرسیده‌اند که چه موقع و چگونه دوست دارد بمیرد.

آنها همچنین به خانواده او در کرانه باختری زنگ زده و آنها را به مرگ تهدید کردند.

پیشتر وزیر امور خارجه اسرائیل نیز در واکنش به درخواست جنبش آزادسازی غزه برای پیوستنش به سرنشینان این قایق‌ها، در نامه‌ای از آنها خواسته بود که کمک‌های مردمی برای مردم غزه را به نیروهای اسرائیلی تحویل دهند تا آنها به ساکنان غزه برسانند.

با این حال گرتا برلین، رئیس جنبش آزادسازی غزه در پاسخ به این نامه وزارت خارجه اسرائیل، اعلام کرد که هدف این سفر بیشتر حمایت از حقوق بشر است تا صرفاً ارسال کمک‌های مردمی.

این قایق‌ها قرار است پنج‌شنبه هفته جاری به لارناکا بازگردند.