رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۷

رأی پارلمان و دومای روسیه به استقلال آبخازیا و اوستیا

در حالی که پارلمان روسیه با تصویب قطعنامه‌ای از دیمیتری مدودف رئیس‌جمهوری این کشور خواست استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی دو منطقه جدایی‌طلب گرجستان را به رسمیت بشناسد، دوما نیز با درخواست استقلال این مناطق موافقت کرد.

بی‌بی‌سی نیوز گزارش داد که شناسایی استقلال مناطق جدایی‌طلب گرجستان باید در شورای فدراسیون روسیه؛ دوما نیز به رأی گذاشته شود و رئیس‌جمهور هم با آن موافقت کند.

کارشناسان می‌گویند با این‌که رأی پارلمان روسیه و دوما، برای کرملین لازم‌الاجرا نیست اما قدرت چانه‌زنی آقای مدودف در مذاکره با غرب بر سر گرجستان را افزایش می‌دهد.

از زمان اعلام استقلال یک‌جانبه آبخازیا و اوستیای جنوبی در سال ۱۹۹۰، این دو منطقه همواره تحت حمایت‌های سیاسی و اقتصادی روسیه قرار داشته‌اند.

با این حال هیچ کشوری تاکنون اعلام استقلال این دو منطقه را به رسمیت نشناخته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها همه ۱۳۰ عضو پارلمان علیای روسیه (مجمع فدرال فدراسیون روسیه) امروز دوشنبه با به رسمیت شناختن استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی موافقت کردند.

رویترز نیز خبر داد سرگی میرونوف سخنگوی پارلمان علیای روسیه با اعلام این که مردم اوستیای جنوبی و آبخازیا برای دستیابی به استقلال محق هستند، افزود: «امروز دیگر آشکار است که پس از تهاجم گرجستان به آبخازیا و اوستیای جنوبی، روابط فی‌مابین به قبل بازنمی‌گردد.»

خبرگزاری فرانسه هم رأی مثبت امروز پارلمان روسیه را واکنشی به تهدید پارلمان اروپا به صدور بیانیه شدید‌اللحن علیه روسیه در صورت ادامه حضور در گرجستان عنوان کرد.

بر اساس این گزارش همان گونه که انتظار می‌رفت رای دومای دولتی روسیه (پارلمان سفلی) نیز به حمایت از استقلال مناطق‌جدایی طلب گرجستان مثبت باشد، همه اعضای این پارلمان درخواست اوستیای جنوبی و آبخازیا برای به‌رسمیت شناخته‌شدنشان را پذیرفتند.

بوریس گریزلوف رئیس دوما در جلسه اضطراری این پارلمان، از حضار خواست به احترام کشته‌شدگان مناطق جدایی‌طلب گرجستان، یک دقیقه بایستند و سکوت کنند.

سرگی باگاپش و ادوارد کاکویتی روسای‌جمهور آبخازیا و اوستیای جنوبی که در این جلسه حضور داشتند، با قدردانی از حمایت‌های روسیه، از نمایندگان دوما خواستند درخواست آنها برای به‌رسمیت شناخته‌شدن استقلالشان را بپذیرند.