رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۷

قربانیان و مجروحان سانحه هوایی در قرقیزستان

آخرین گزارش‌ها حاکی است، در سانحه سقوط یک هواپیمای مسافری در قرقیزستان که ۹۰ سرنشین به مقصد تهران داشت، ۶۸ نفر کشته و ۲۲ تن زخمی شده‌اند.

این هواپیما متعلق به شرکت خصوصی آیتک ایر قزاقستان و در اجاره شرکت هواپیمایی آسمان بوده است.

هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ شب گذشته ۱۰ دقیقه پس از ترک فرودگاه بیشکک دچار سانحه شد که تاکنون علت اصلی این حادثه به طور رسمی اعلام نشده است.


گزارش‌ها تاکنون از کشته شدن ۶۸ سرنشین این هواپیما خبر می‌دهند/AP

با این حال نماینده شرکت هواپیمایی «ای‌تک ایر» قرقیزستان اعلام کرده که «به هم خوردن سیستم کنترل فشار هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به این شرکت و در نتیجه افزایش شدید دما به همراه افت فشار در داخل، عامل سقوط آن بوده است.»

به گزارش امروز دوشنبه خبرگزاری‌های ایران، در این هواپیما ۵۴ تبعه ایرانی حضور داشته‌اند که ۴۴ تن از آنها کشته و ۱۰ نفر دیگر نجات یافته اند.

هویت مسافران ایرانی هواپیمای قرقیز

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت قرقیزستان، تابعیت مسافران این هواپیما را ۵۲ نفر ایرانی، ۲۴ نفر قرقیز، یک نفر ترک، دو نفر کانادایی، سه نفر قزاق و یک نفر چینی اعلام کرده است.

لینک‌های مرتبط در بالاترین

شرکت مذکور به دلیل فقدان استانداردهای ایمنی هواپیماها، در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار داشته و هواپیماهایش اجازه پرواز در آسمان کشورهای این اتحادیه را نداشته است.

به گفته منابع قرقیز، هفت خدمه این هواپیما در میان افرادی هستند که از این حادثه جان سالم به در برده‌اند.


مقصد هواپیمای قرقیز که در اجاره شرکت آسمان بود، تهران بوده‌است/AP

بنابر اعلام مقامات هوایی قرقیزستان، این بدترین حادثه هوایی از زمان شوروی سابق در آسیای مرکزی است.
براساس این گزارش، قسمتی از فرودگاه ماناس تحت کنترل نیروی هوایی ارتش امریکا قرار دارد.

آمریکا از این فرودگاه برای تجهیز ارتش خود در افغانستان استفاده می‌کند.

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده است:‌ «کاپیتان خانلری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، دستور تشکیل ستاد بررسی بیشتر موضوع را به منظور پاسخگویی به هموطنان، صادر کرده است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز «تحلیل واقعه سقوط این هواپیمای را منوط به دریافت جزئیات کامل از مبادی ذیربط دانسته است».

شرکت بویئنگ نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با کمک اداره امنیت حمل و نقل آمریکا (NTSB) در حال بررسی این حادثه است.

در همین حال نورلان سلیمانف، وزیر حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان هم امروز دوشنبه گفت که هیچ اقدام تروریستی در حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ هفتصد و سی و هفت در کار نبوده است.

خبرگزاری‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که بازیکنان تیم بسکتبال جوانان قرقیزستان که قرار بود در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کنند، مسافران این هواپیما بوده‌اند.

مسابقات بسکتبال قهرمانی جوانان آسیا از ۷ شهریورماه با شرکت ۱۶ تیم در تهران آغاز می‌شود.

در میان قربانیان نام محسن رسول اف هنرمند جوان ایرانی نیز دیده می شود.

وبلاگ محسن رسول اف

یادداشت نیک آهنگ کوثر در باره رسول اف


در همین رابطه:
سقوط هواپیمای شرکت آسمان در مسیر قرقیزستان به ایران

نظرهای خوانندگان

ba arezeh salam . Akhbareh sarasari telvizion Alman alan elam kard ke in havapima jozveh listeh siyah garar dasht yani be elateh eshkalateh fanni ejazeh parvaz be keshvarhayeh Europaii ra nadasht , Jane ensanha chegadr barayeh in ...ha biarzesh ast.

-- بدون نام ، Aug 25, 2008 در ساعت 12:41 PM

salam. tasliyat migam be aghaye rasol of moder amele banke eghtesade novin. omidvaram in sanehe faghat 1 sanehe bode bashe na 1 kare sazeman dehe shode.

-- نسرین ، Aug 29, 2008 در ساعت 12:41 PM