رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۷

شکایت رحیم مشایی از شایعه پردازان

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گزارش‌ها درباره استعفا و یا برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس این سازمان را رد و اعلام کرد که از تمام رسانه‌هایی که در این‌باره «دورغ‌ پردازی» کرده‌اند، شکایت خواهد شد.

هفته گذشته با افزایش انتقادها از مواضع رحیم مشایی در خصوص دوستی با مردم اسراییل، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که وی از سمت خود برکنار شده و مهدی هاشمی سرپرست سابق وزارت کشور، سرپرستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را عهده‌دار شده است.

روزنامه اعتماد‌ملی در شماره امروز شنبه خود نیز نوشته که قرار است که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکشنبه (فردا) استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کند.

این روزنامه همچنین اعلام کرده که مشایی نشست‌هایی را با مسعود زریبافان و مهدی هاشمی داشته که این ظن را تقویت می‌کند که یکی از این دو جانشین مشایی باشند.

خبرگزاری فارس امروز شنبه به نقل از مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که مشایی استعفا نداده و از «رسانه‌های دروغ پرداز شکایت» خواهد کرد.

خبرگزاری مهر نیز به نقل از عبدالرضا شیخ الاسلامی رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: ‌«تا جایی که بنده اطلاع دارم احتمال استعفا یا برکناری وی منتفی است.»

اصرار رحیم مشایی بر سخنان دوستی‌جویانه‌اش با مردم اسرائیل، با واکنش‌های تند روحانیون محافظه‌کار و نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی مواجه شده است.

برخی از این روحانیون و بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار از محمود احمدی‌نژاد خواستار برکناری وی شده‌اند، خواسته‌ای که تاکنون از سوی رئیس‌جمهوری بی‌پاسخ مانده است.

حسن غفوری‌فرد یک نماینده محافظه‌کار است که امروز شنبه رئیس‌جمهور را تهدید کرد که اگر مشایی برکنار نکند، ممکن است با سئوال نمایندگان به مجلس فراخوانده شود.

خبرگزاری ایسنا به نقل از آقای غفوری‌فرد افزود: «راه حل ساده این مشکل تصمیم جدی رئیس جمهور برای تعویض مشایی است، ما نمی‌خواهیم که این مسئله کش‌دار شود.»

رحیم مشایی یکی از نزدیکان فکری احمدی‌نژاد است.

نمایندگان مجلس هشتم معتقدند پس از انقلاب اسلامی در ایران، مشایی اولین مقام دولتی است که مردم اسرائیل را به رسمیت شناخته است.

آقای مشایی هفته پیش از این در واکنش به اعتراض‌ها به ابراز دوستی وی با مردم اسرائیل تأکید کرده که همچنان معتقد است مردم اسرائیل دوست مردم ایران هستند و وی هرگز از اظهاراتش پشیمان نیست و حاضر است ۱۰۰ ساعت با مخالفانش در اینباره مذاکره کند.

روابط ایران و اسرائیل از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ قطع شده است و جمهوری اسلامی، اسرائیل را فاقد مشروعیت می‌داند.