رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۷

فرمانده پلیس: جلوی بد‌حجابی قطعی را گرفتیم

اسماعیل احمدی‌مقدم رئیس‌ پلیس ایران می‌گوید در صورتی که طرح «امنیت اجتماعی» از سوی این نیروی انتظامی به اجرا در نمی‌آمد، بی‌حجابی در این کشور قطعی شده بود.

طرح «امنیت اجتماعی» مجموعه عملیات‌ پلیس از دوسال گذشته تاکنون در ایران است که طی آن هزاران دختر و پسر به علت رعایت نکردن پوشش‌ اسلامی دستگیر و به دادگاه‌های قضایی معرفی شده‌اند.

پلیس ایران علاوه بر این، ده‌ها آرایشگاه مردانه، مانتو‌فروشی‌ها و آتلیه‌های عکاسی را به دلیل آنچه ارائه خدماتی خلاف دستورات شرع اسلام نامیده می شود، طی دو سال گذشته پلمب کرده است.

خبرگزاری‌ها امروز شنبه به نقل از احمدی‌مقدم اعلام کرده‌اند که طرح امنیت اجتماعی از سوی پلیس ایران در میان مخالفت‌های شدید و تنها با حمایت صدا و سيما و قوه قضائيه به اجرا گذاشته شده است.

آقای احمدی‌مقدم اشاره‌ای به جزئیات این مخالفت‌ها نکرده، اما افزوده که «ده‌ها مقاله از سوي دشمن و خودي عليه اجرای اين طرح نوشته شده» است.

به گفته این مقام بلند‌پایه پلیس، با اجرای این طرح‌های امنیتی در دو سال گذشته، میزان جرایم در ایران به طور محسوسی کاهش داشته است.

براساس موازین شرعی در ایران، زنان ملزم به پوشاندن موهایشان و پوشیدن مانتوهای بلند و گشاد در اماکن عمومی از جمله دفاتری هستند که با آقایان همکارند.

پلیس گه‌گاه شرکت های خصوصی را به منظور اطمینان از رعایت این معیار کنترل می‌کند و در صورت لزوم دفاتر آنها را می‌بندد.

برخی از کافی‌شاپ‌ها نیز پس از آن‌که پلیس اعلام کرد فروشندگان یا مشتریان این مراکز معیارهای یاد شده را رعایت نکرده‌اند، بسته شده‌اند.

رستوران‌ها و اماکن عمومی دیگر اغلب پیام‌هایی را در مغازه هایشان نصب کرده‌اند که در آن‌ها از مشتریان خواسته شده حجاب اسلامی را رعایت کنند.

طرح مبارزه با بدحجابی در سال‌های گذشته با شروع فصل گرما و تابستان آغاز می‌شد و کمی پس از آن فروکش می‌کرد؛ اما اجرای این طرح از سال گذشته تاکنون پیوسته ادامه یافته و با زنانی که شلوارهای تنگ می‌پوشند و مردانی که موهایشان را به سبک غربی آرایش می‌کنند، برخورد می‌شود.

کسانی که معیارهای پوشش را رعایت نمی‌کنند، معمولاً اولین بار با تذکر نیروهای گشت ارشاد روبه‌رو می‌شوند و در برخی موارد نیز تا پاسگاه پلیس روانه خواهند شد. اما در صورت تکرار این تخلفات، آنها بازداشت و به دادگاه اعزام و مجبور به گذراندن کلاس‌های ارشاد می‌شوند.

نظرهای خوانندگان

inghadr bekeshand ta yek roozi in rismani ke be esme sharee Islam bafideand pare mishavad...

-- بدون نام ، Aug 23, 2008 در ساعت 10:18 AM

سالها بودی تو سنگ دل خراش
آزمون را یک زمانی خاک باش
طرح امنیتی که با فشار و تهدید مردم ایران صورت می گیرد نشان پیروزی نیست نشان از شکست جمهوری اسلامی ست که بعد از سی سال نمی تواند فرهنگ ارتجاعی خود را مقبول جامعه قرار دهد بلکه هنوز به زور و سر نیزه متوسل میشود . به قول معروف میتوان به سرنیزه مدتی تکیه کرد اما مثل جمهوری اسلامی که نه تکیه که بر روی آن نشسته است اما ......

-- فرهاد- فریاد ، Aug 23, 2008 در ساعت 10:18 AM

سردار زارعی چی‌ شد؟

-- خاطره‌ها ، Aug 23, 2008 در ساعت 10:18 AM