رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۷

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها، تبعیض‌ است

محمد بن‌همام رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا با تبعیض‌آمیز دانستن ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران، اعلام کرد در صورت برگزاری مسابقات AFC در ایران، «خانم‌ها حتماً باید اجازه ورود به ورزشگاه را داشته باشند.»

در جمهوری اسلامی ایران، حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی مردان ممنوع است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری محافظه‌کار ایران یک سال پس از روی کارآمدن در تیرماه سال 1384 وعده اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را داد، اما با مخالفت صریح گروهی از روحانیون در شهر قم نتوانست آن را به اجرا بگذارد و از تصمیم خود صرف نظر کرد.

روزنامه میانه‌روی اعتماد‌ملی که از سوی مهدی کروبی روحانی اصلاح‌طلب اداره می‌شود، امروز شنبه به نقل از بن همام نوشته است: «همه ما به عنوان عضوی از AFC و فیفا توافق کرده‌ایم که تبعیضی نخواهیم داشت، نه در جنسیت و نه در نژاد، نه در مذهب و نه در سیاست. این توافق در اساسنامه فدراسیون هم آمده است.»

آقای بن‌همام همچنین به خبرنگار این روزنامه در خصوص ممنویت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران گفته است:‌«به نظر ما این نشانه تبعیض است و من تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که اگر مسابقات AFC در ایران برگزار شود، خانم‌ها حتما باید اجازه ورود به ورزشگاه را داشته باشند.»

اظهارات رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران در حالی بیان می‌شود که احمد خاتمی روحانی محافظه‌کار و خطیب جمعه تهران در تیرماه سال‌جاری اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی مخالف اجرای چنین طرحی است.

آقای خاتمی مهم‌ترین عامل مخالفت روحانیون با حضور زنان در ورزشگاه‌ها را اهمیت رعایت حجاب و عفاف دانسته و گفته که نمی‌توان تضمینی بر رعایت آن در صورت حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی داد.

در سال‌های اخیر فعالان زن با اعتراض به چنین تصمیمی، خواستار آزاد شدن حضور زنان برای تماشای مسابقات ورزشی مردان شده‌اند.

روزنامه ورزشی ۹۰ نیز در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در گزارشی اعلام کرده بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا، به مسئولان فوتبال ایران هشدار داده است تا مقدمات حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کنند.

براساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال ۲۰۰۹ کشورهایی می‌توانند در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا نماینده داشته باشند که شرایط داخلی فوتبال آن‌ها با شرایط مورد نظر فیفا مطابقت داشته باشد.

با وجود ممنوعیت شرکت زنان برای تماشای فوتبال مردان، برخی مواقع دختران با تغییر چهره و پوشیدن لباس به سبک پسران، در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شوند.


در همین رابطه:
مخالفت مجدد با حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران
درخواست کنفدراسیون آسیا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها
پلیس ایران مانع ورود ۳۰۰ زن به ورزشگاه شد
بازداشت یک دختر ۱۶ ساله در ورزشگاه آبادان

نظرهای خوانندگان

با توجه باینکه مافیای فوتبال ایران از خود مقامات هستند هر کاری برای رونق فوتبال و پول سازی اش خواهند کرد .
به هر رو حضور خانها در ورزشگاهها را با فشار جهانی تبریک میگویم البته ناگفته نماند که خواست زنان ایرانی بود که فشار جهانی را ثمر داده است .
اسلام در مقابل این خواست کنفدراسیون آسیا به کجا می رود ؟

-- فرهاد- فریاد ، Aug 23, 2008 در ساعت 01:28 PM

علی زادسرجيرفتی
(از اين قسمت به بعد گفته نشد زيرا وقت تمام شده بود)
بنده خودم را عرض می‌كنم و از ساحت مبارك دیگر نمایندگان محترم پوزش می‌طلبم كه در حقیقت تداركات‌چی حوزه‌ی انتخابیه و التماس‌چی رفع مشكلاتی بوده‌ام كه هیچ ربطی به شغل قانون‌گذاری نداشته و ندارند، برای این‌كه روند جاری را اینگونهیافته‌ام و شركت فعال در طرح‌ها و لوایح را با عدم آنیكی دیده‌ام و تاكنون هم كسی دلیل آن‌را نپرسیده است و بر این تقصیر مؤاخذه‌ای هم صورت نگرفته است، بنابراین این مجلس را به عنوان ملجأ محرومان و ستم‌دیدگان و پی‌گیر امور روزمره‌ی مردم و بازوی كمكی مدیران اجرایی و خلاصه سنگ‌صبور كسانی كه دستشان به جایی بند نیست و صدایشان به گوش مقامی نمی‌رسد، قبول دارم و مفید می‌دانم، ولی به عنوان نهاد قانونگذاری به معنی صحیح كلمه، خیر. نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌بایست برای این مهم چاره‌ای اندیشه فرماید و چنانچه وجود این مجلس را برای آنچه كه گفتیم و به عنوان نهاد دموكراسی قابل عرضه به جهان ضروری می‌داند و مفید كه چنین است، نسبت به تأسیس مجلسی قانون‌گذار كه اعضای آن برجستگان و نخبگان رشته‌های مختلف علمی كه دارای تجارب طولانی اجرایی و مدیریتی نیز باشند و هیچ‌گونه دغدغه‌ای به غیر از تصویب قوانین سنجیده و گره‌گشا كه مانع باشند و جامع، نداشته باشند و ضمنا ار هر گونه مراجعه‌ی اجتماعی نیز منقطع باشند تا نهاد قانونگذاری از نقائص فعلی رهایییابد و جایگاه واقعی خود را بازیابد.
خدمت رئیس محترم مجلس و هیأت رئیسه‌ی محترم نیز متذكر می‌گردد كه قاطبه‌ی كاركنان مجلس شورای اسلامی از وضعیت خود ناراضی و از بی‌توجهی به مطالباتشان گله‌مند هستند. البته مطالب دیگری باز هم قابل ذكر است كه این زمان بگذار تا وقت دگر.(

-- رضا آقائی ، Aug 23, 2008 در ساعت 01:28 PM