رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۷

پيش روی قايق های صلح به سمت غزه

قايق‌های حامل ۴۷ نفر از طرفداران صلح، که برای شکستن محاصره اقتصادی غزه از يونان به سمت غزه حرکت می‌کنند، عليرغم مخالفت و تهديدات دولت اسرائيل، پس از عبور از آب‌های قبرس راهی کرانه‌های غزه شدند.

اسرائيل از حکومت‌های قبرس و يونان خواسته بود که جلوی حرکت اين قايق‌ها به سمت غزه را بگيرد اما هر دو حکومت قبرس و يونان اعلام کردند که نمی‌توانند مانع از حرکت اين قايق‌ها شوند چرا که آنها مرتکب هيچ عمل غيرقانونی نشده‌اند.


سرنشینان بر لباس‌های خود شعارهایی در حمایت از غزه درج کرده‌اند

از سوی ديگر دکتر بيل ويلسن نماينده پارلمان اسکاتلند نيز روز گذشته طی نامه‌های جداگانه به ران پروسور سفير اسرائيل در بريتانيا و ديويد ميلی‌بند وزير امور خارجه بريتانيا از آنها خواست تهديدهای تلفنی عليه مسافران اين قايق‌ها را محکوم کنند و تسهيلات لازم را برای سفر بی‌خطر آنها به غزه فراهم کنند.

آقای ويلسن گفت که از تلاش اين فعالان صلح برای افزايش آگاهی در مورد نتايج وخيم محاصره غزه و تأثيرات مخرب آن بر زندگی ساکنان اين منطقه حمايت می‌کند.

وی همچنين گفت که اگر اسرائيل به اين قايق‌ها اجازه عبور دهد، اين مسئله تأثير عميقی بر صلح و امنيت منطقه خواهد داشت.

سرنشينان اين قايق‌ها و اعضای جنبش آزادسازی غزه، از نخستين روزهای ماه اوت پيام‌های تلفنی تهديدآميزی به اين مضمون که قايق‌های آنان منفجر خواهد شد، از سوی افراد ناشناس دريافت کردند.

وسامه قاشو يکی از سرنشينان فلسطينی اين قايق‌ها گفته‌است که ۱۷ بار به او زنگ زده و پرسيده‌اند که چه موقع و چگونه دوست دارد بميرد.

آنها همچنين به خانواده او در کرانه باختری زنگ زده و آنها را به مرگ تهديد کردند.

وزير امور خارجه اسرائيل نيز در واکنش به درخواست جنبش آزادسازی غزه برای پيوستن او به سرنشينان اين قايق‌ها، در نامه‌ای از آنها خواست که کمک‌های مردمی برای مردم غزه را به نيروهای اسرائيلی تحويل دهند تا آنها به ساکنان غزه برسانند.


سرنشینان این قایق‌ها از وزیر خارجه اسرائیل خواسته‌اند تا آنان را همراهی کند

وزارت خارجه اسرائيل همچنين متذکر شد که اگر آنها نخواهند که اين کمک‌ها از طريق نيروهای اسرائيلی تحويل مردم غزه شود، در اين صورت هدف آنها سياسی و حمايت از «سازمان تروريستی حماس» تلقی خواهد شد.

با این حال گرتا برلين رئيس جنبش آزادسازی غزه در پاسخ به اين نامه وزارت خارجه اسرائيل، اعلام کرد که هدف اين سفر بيشتر حمايت از حقوق بشر است تا صرفاً ارسال کمک‌های مردمی.

وی گفت: «اهداف ما صراحتاً سياسی و به منظور شکستن محاصره غزه و پايان دادن به تحريم اقتصادی اسرائيل است.»

قايق‌های «آزادی» و «غزه آزاد»، روز گذشته آب‌های قبرس را ترک کرده و به سمت آب‌های غزه پيش می‌روند.