رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۷

هشدار ناتو به روسیه، در مورد مناقشه گرجستان

سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد تا زمانی‌که نیروهای روسیه در گرجستان هستند، نمی‌‌تواند روابط عادی خود را با مسکو از سر بگیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کاندولیزا رایس وزیر‌خارجه ایالات متحده و ۲۵ همتای دیگر وی در اجلاس ناتو، به روسیه در خصوص عقب‌نشینی فوری از گرجستان هشدار دادند.

وزرای‌خارجه کشورهای عضو ناتو پس از نشست خود در بیانیه‌ای اعلام کردند که «قادر به ادامه روابط عادی» خود با روسیه نیستند.

یاپ دو‌هوپ شفر دبیر کل ناتو نیز در اظهاراتی روسیه را متهم به بی‌احترامی به صلح دوجانبه و بازگرداندن نیروها به مواضع پیش از جنگ کرد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا قول داد که نیروهایش تا پایان هفته جاری از گرجستان عقب‌نشینی کنند.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری‌ها، هنوز هیچ نشانه‌ای از این عقب‌نشینی در میان گروه‌های نظامی روسیه دیده نمی‌شود.

در تحولی دیگر با وجود آنکه روسیه متهم به حمایت از جدایی‌طلبان اوستیای جنوبی است، جمهوری خودخوانده آبخازیا نیز امروز اعلام کرد که رسماً از روسیه می‌خواهد این منطقه را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

واکنش روسیه به هشدار ناتو
در همین حال سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه با متهم کردن ناتو به نقض بی‌طرفی در بحران قفقاز، گفت که اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در پی نجات «رژیم جنایتکار» گرجستان هستند.

وی افزود که روسیه به دنبال اشغال گرجستان و جدایی اوستیای جنوبی از خاک این کشور نیست.

به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، ناتو پیشتر خواستار خروج کامل نظامیان روسیه از شهر گرجی بزرگترین شهر گرجستان و هم مرز با اوستیای جنوبی بر اساس موافقتنامه آتش‌بس شده بود.

با این حال، ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن مخالفت با عقب‌نشینی کامل روسیه از گرجستان گفت که آبخازیا و اوستیای جنوبی دیگر تمایل ندارند، بخشی از گرجستان قلمداد شوند.


در همین رابطه:
اتهامات تازه گرجستان علیه روسیه
آغاز عقب‌نشینی نیروهای روسیه از گرجستان
«عقب‌نشینی روسیه از گرجستان، دوشنبه آغاز می‌شود»
روسیه آتش‌بس را امضا کرد
روسیه: آمریکا بین ما و گرجستان انتخاب کند
شکایت گرجستان از روسیه به دادگاه لاهه
دستور مدودف برای توقف عملیات نظامی در گرجستان