رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۷

شکایت شیرین عبادی از ایرنا

شیرین عبادی مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، به خاطر انتشار گزارش کذب درباره او و دخترش از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به دادگاه شکایت کرده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا، شانزدهم مردادماه به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده بود: «دختر شیرین عبادی حدود یک سال است که به عضویت فرقه ضاله بهائیت گرویده است.»

شیرین عبادی و دخترش نرگس توسلیان این ادعا را تکذیب کرده‌اند.

در جوابیه‌ای که خانم توسلیان هفته گذشته برای این خبرگزاری ارسال کرده بود، این گزارش‌ «خنده‌دار و خیال‌پردازانه» ارزیابی شده‌بود.

در همین حال روز گذشته (دوشنبه) در نشستی مطبوعاتی که کانون مدافعان حقوق بشر برگزار کرد، اعلام شد که خانم عبادی و دخترش در این مورد به دادسرا شکایت کرده‌اند.

دفاع از کانون مدافعان
در این نشست مطبوعاتی که با عنوان «اتهامات وارده» برگزار شد، خانم عبادی همچنین برخی گزارش‌ها درباره فعالیت‌های کانون مدافعان حقوق‌بشر که در رسانه‌های ایران منتشر شده است را رد کرد.

به گزارش وب‌سایت تغییر برای برابری خانم عبادی در این نشست مطبوعاتی به عنوان رئیس این کانون گفت: «كانون مدافعان حقوق بشر به وسیله چند تن از افراد همفكر حدود پنج سال و نیم پیش تأسیس شد كه وظیفه خود را دفاع رایگان از متهمان عقیدتی و سیاسی قرار داد.»

وی سپس به چند مورد از فعالیت‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی این کانون که مورد بهره‌برداری برخی رسانه‌ها برای درج خبر کذب و اتهام‌زنی قرار گرفته‌است، اشاره کرد.

او از جمله از اعلام موضع کانون در خصوص موارد نقض آشكار و مستمر حقوق بشر و برگزاری كنفرانس‌های مطبوعاتی ماهانه در این ارتباط و همچنین دعوت از دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل در یک كنفرانس حق دسترسی به آموزش، كه یك دانشجوی بهایی نیز میان آنان بود، نام برد.

وی بر همین اساس به یک خبر روزنامه كیهان كه در آن آمده بود، مركز بهائیت در اسرائیل از كانون مدافعان حقوق بشر و شیرین عبادی تشكر كرده و این را نشانه این موضوع دانسته كه آنان با اسرائیل همسو هستند، اشاره كرد.

بر اساس این گزارش، خانم عبادی در بخش دیگری از سخنان خود در این کنفرانس مطبوعاتی از اتهاماتی که به فعالان حقوق زنان وارد می‌شود به شدت انتقاد کرد.

این فعال حقوق زنان در سخنان خود به گزارشی که اخیراً خبرگزاری ایرنا منتشر و در آن فعالان حقوق زنان و فعالان كمپین یك میلیون امضا را متهم به مسائلی از قبیل فحشاپروری کرده، اشاره کرد.

شیرین عبادی همچنین به مسئله تهدید خود در آوریل گذشته پرداخت و گفت: «حالا دیگر با این اخباری که منتشر شده می‌دانیم كه نویسندگان تهدیدات قبلی از چه منبعی تغذیه فكری می‌كرده‌اند. به این ترتیب اگر كوچك‌ترین اتفاقی برای كانون مدافعان حقوق بشر یا برای تك‌تك اعضای این كانون پیش بیاید، می‌دانیم چه كسانی این كار را انجام داده‌‌اند.»

در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه کانون مدافعان حقوق بشر علاوه بر شیرین عبادی، احمد صدر حاج سید جوادی، خدیجه مقدم، ابراهیم یزدی، حسن یوسفی اشکوری، محمد سیف زاده، عبدالرضا تاجیک، عبدالفتاح سلطانی و تعدادی دیگر از فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر سخن گفتند و به طرح مواردی از اخبار کذب یا اتهامات بی‌اساس علیه خود و یا فعالیت های اجتماعی و مدنی در کشور، اشاره کردند.


در همین رابطه:
پاسخ فرزند شیرین عبادی به خبرسازی ایرنا
ایرنا شیرین عبادی را تهدید کرد
رد ادعای ایرنا از سوی شیرین عبادی

نظرهای خوانندگان

شیرین عبادی باچه انگیزه ای به دادگاه ارخبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)شکایت کرده است.؟شایدایشان براین باورست که دستگاه قضائی ایران یک قوه مستقل واستقلال رای دارد؟مگرایشان خبرندارند که قاضی بخشی که رای به نفع گنجی داد عاقبتش چه شد

-- ابراهیم ملکی ، Aug 19, 2008 در ساعت 10:42 AM

با سلام
متآسفانه کاری نمیشود کرد در کشور عزیز ما ایران قوانین بسیار ارزشمند وبسیار خوبی وجود دارد که دستخوش انگولکهای یک مشت افراد سوء استفاده جو میشود وکیفیت اصلی انرا خنثی میسازند واز اجرای واقعی ان ممانعت بعمل میاورند و نمیگذارند وارزش این متاع را از بین میبرند ونمیگذارند قانون واقعی اجرا شود واگر کسی مستلزم تنبه توبیخ ویا تشویق خقیقی است به مقام خود برسد .در هر صورت جائی که عقاب پر بریزد از پشهء لاغری چه خیزد وقتی شیرین دچار مشگل شود من وتو که دیگر ...............

-- مهوش تاجبخش سوئد ، Aug 21, 2008 در ساعت 10:42 AM