رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۷

احضار انتظامی، پرستویی و پوراحمد به دادگاه

خبرگزاری فارس اعلام کرد که دو بازیگر معروف و یک کارگردان سینمای ایران به‌خاطر تلاش برای نجات یک نوجوان در آستانه اعدام، به دادسرای امور جنائی تهران احضار شده‌اند.

عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی و کیومرث پوراحمد سه چهره مشهور سینمای ایران هستند که بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی تهران آنها را به دادگاه احضار کرده است.

به گزارش امروز سه‌شنبه خبرگزاری فارس، آقای شاملو علت احضار این هنرمندان را «ایجاد یک شماره حساب جمعی به قصد تلطیف احساسات عمومی برای یک مجرم و قاتل جانی» اعلام کرده است.

این احضاریه پس از آن صادر می شود که از سوی این سه نفر، جهت جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم برای تامین مبلغ خون‌بهای یک مقتول، حساب پس‌اندازی به شماره ۷۱۷۸۶۵ در بانک ملی ایران شعبه باغ فردوس تهران کد ۲۳۰ شده است.

آقای شاملو این اقدام هنرمندان را امری غیرقانونی اعلام کرده و گفت که «حکم مسدود شدن این حساب صادر شده است.»

در صورت تامین مبلغ خون‌بهای این مقتول که خانواده وی آن را شرط بخشش قاتل اعلام کرده‌اند، بهنود شجاعی که مرتکب این قتل شده از اعدام نجات خواهد یافت.

این در حالی است که این مقام قضائی گزارش‌ها در این مورد را رد کرده و می‌گوید: «خانواده مقتول در تمام مراحل رسیدگی به پرونده تقاضای اجرای حکم قصاص را داشته‌اند و حاضر به هیچ‌گونه گذشتی نیستند.»

محمود اولیایی‌فرد وکیل مدافع بهنود هفته گذشته به روزنامه کارگزاران گفته بود که خانواده مقتول در ازای دریافت خون‌بها حاضر شده‌اند تا بهنود شجاعی را ببخشند.

خبرگزاری فارس هم اعلام کرده بود که آقای انتظامی در کنسرت شهرام ناظری که هفته گذشته در کاخ نیاوران برگزار شد، از حاضران برای نجات بهنود شجاعی از اعدام، درخواست کمک نقدی کرده بود.

اجرای حکم اعدام شجاعی تاکنون سه مرتبه از سوی آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی به تعویق افتاده است.

اتحادیه اروپا و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه‌های اخیر با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای از مقامات ایران خواسته‌اند حکم اعدام شجاعی لغو شود.

ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که حکم اعدام برای کسانی که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب قتل شده‌اند، صادر و اجرا می‌کند.


در همین رابطه:
پیشگامی هنرمندان برای نجات جان بهنود شجاعی
درخواست عزت‌الله انتطامی برای توقف اعدام یک جوان

نظرهای خوانندگان

اخر زمان یعنی همین ؟ ادم برای نجات یک نفر باید حساب پس بدهد

-- بدون نام ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

خوب کمک کردن و خوب بودن جرمه دیگه . نباید انجام بدهند

-- مژده ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

این کار بر خلاف کدام ماده قانونی هست دقیقاً؟

-- سعید ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

براي سعيد عزيز متاسفم که براي اقدامات مقامات جمهوري اسلامي دنبال دليل قانوني مي گردد!

-- حقوقي ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

باید به این اقدام این سه هنرمند معزز خصوصا جناب آقای انتظامی دست مریزاد گفت. اما به نظر من باید یک نکته را هم پذیرفت و آن هم اینکه مساله اعدام در ایران به یک مساله بغرنج تبدیل شده . از طرف رسانه ها و سازمان های خارجی به ایران فشار آورده میشود. طوری علیه حکم اعدام بوق و کرنا و سر و صدا به راه می اندازند که انگار آنکه به قتل رسده خطا کرده نه آنکه به قتل رسانده! اگر جان آدمی عزیز و گرامی است چرا جان آنکه کشته شده گرامی و عزیز نباشد.؟ حکم اعدام اشد مجازات است و نباید به گونه ای رفتار شود که به جای اثر بازدارندگی اثری بر عکس داشته باشد. تا ، چند روز دیگر هرکه با کسی مساله ای داشت پیش خود بگوید میکشمش فوق فوقش امثال انتظامی ها برایم کمک جمع می کنند تا اعدام نشوم!!

-- nima ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

باید از این خاک رفت ، ديگر مال انسانها نیست ...

-- نادر ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

کار این هنرمندان قابل تقدیر است اما باید برای رفع این معزل کاری اساسی کرد که بقیه کسانی که با حکم اعدام روبرو هستند مخصوصا زیر هیجده ساله ه ا نیز از اعدام .که غیر انسانی است رهایی یابند

-- استیاک ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

راست می گویید. مرگ اصولا چیز بدی است و کشتن بدتر. من اما هنوز دلیل قانع کننده ای پیدا نکرده ام که چرا نباید آدمی که مرتکب قتل شده را به جزای عملش رساند. واقعا حذف حکم اعدام از قانون باعث خیال راحت تری برای جرم های مختلف نمی شود؟ به نظر من حکم اعدام می تواند مانع خوبی برای آنهایی که قصد قتل(برنامه ریزی شده ) دارند، بشود.

-- نازنین ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

در جمهوری اسلامی جان انسان ارزش ندارد.مهم این است که به هیچ عنوان به رایی که از سوی دادگاهی در این نظام صادر شده است خدشه ای وارد نیاید. حتی اگر اولیای دم بیایند و قسم بخورند که بابا ما از حق خود گذشتیم شک نکنید که آقایان خواهند گفت نه شما خیال می کنید گذشتید. همه چیز دست به دست همداده است تا آبرویی برای این نظام در سطح داخلی و خارجی نماند. به مقامات باید دست مریزاد گفت.

-- مهتاب ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

مسئولین نظام جهوری اسلامی از ابتدای شکل گیری آن، سیاست مبتنی بر حفظ قدرت و سیاست مبتنی بر حسادت را توامان پیش می برند. در یک چنین نظامی فرصت انجام کار نیک حتی برای موافقان آن نظام کم است. چون مسئولین خطر را فقط در این نمی بینند که افرادی بنیان و ساختار جهان را به گونه دیگری ببیند یا پیشنهاد کنند بلکه در این نیز می بینند که افرادی مستقل از حکومت به واسطه حسن نیت و سلیقه اشان در چشم عموم برجسته گردند و جامعه به مقایسه آن ها با این مسئولین بپردازد و عمل آن ها را محق تر و منصف تر برآورد کند.

-- سیاوش پرند ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

az hokumate iran che chiz be gheir az in mishawad enztezar dasht. zehi ta-asof baraye hame maa iraniha

-- jasmin ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

قاتل و جانی اين بچّه است يا خود نامردشون که دستشون به خون هزاران آدم بی گناه آلوده است؟!

-- بدون نام ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

خشونت موجود در جامعه در این سی سال قابل مقایسه با قبل نیست. رژیم اسلامی نه تنها قدمی در یافتن راه برای تخفیف خشونت بر نمیدارد، بلکه خود در زندان و خیابان آموزش خشونت و بکش بکش میدهد. خانواده ی مقتول هم در همین جامعه زندگی میکند و جدا از این دور نیست. تازه مگر گرفتن انتقام، عزیز از دست رفته را باز میگرداند؟ تنها چیزی که پس از این انتقام گیری میماند، دیر یا زود احساس آلودگی دست خانواده ی مقتول به خون یکنفر است. تازه پول خون هم هر آن میتواند یادآور احساس زندگیِ خود خواسته در خون عزیز خود را برانگیزد که خود جهنمی روانی است.

-- مریم.ص ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

پافشاری دادگاه برای اعدام بر خلاف قوانین حقوق بشر بخصوص مصوبه ی سال قبل سازمان ملل مبنی بر کاهش اعدام است .
در حالی که در قوانین خود جمهوری اسلامی اقدام برای تهیه ی دیه جرم محسوب نمی شود . در واقع رئیس دادگاه مجرم است و در این احضار غیر قانونی باید محاکمه شود . اگر قانونی باشد

-- فرهاد- فریاد ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

نازنین و نیما انگار شما هنوز از نظر ذهنی در قرون وسطی زندگی می کنین! آیا می دونین الان فقط 16 کشور جهان ادام درشون وجود داره؟ فک می کنین 180-190 کشور دیگه همه دارن زرت و زرت همدیگه رو می کشن؟ تجربه اروپا به طور عملی ثابت کرد که حذف اعدام در مجموع نه تنها اخلاقی تره بلکه از نظر کارکردی هم سطح خشونت جامعه و بالطبع میزان جنایت رو پایین می آره. قبول نداری برو آمار جنایت در ایران که اعدام هست رو با کشورهای اسکاندیناوی که اعدام توشون نیست مقایسه کن! تتازه بحث این مطلب درباره کودکانه...

-- بدون نام ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

جامعه مدني يعني اين!؟
دم از آزادي اجتماعي و فردي و حمايت مي زنند. اما اين طور سعي در اعدام يك انسان دارند.
آقايان اين طور با آبروي يك ملت بازي نكنيد! ايشان اين هنرمندان تمام آبروي ما هستند و اين طور برخورد مي شود. اين قاتل اگر از تخم و تركه خودشان بود هم آيا باز اصرار بر اعدام داشتند!؟ نه خير! آن زمان از بيت المال صرف جلب رضايت مي شد. به همين راحتي!

-- ماندگار ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM

ماندگار جان
کدوم جامعه مدنی؟ کدوم آزادی فردی و اجتماعی؟
اون دولت قبلی بود که از این حرفها می زد. تو این یکی که این چیزها اصلا بده
اخه
جیزه
توطئه است

-- بدون نام ، Aug 19, 2008 در ساعت 12:05 PM