رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۷

رئیس جمهور پاکستان استعفا کرد

پرویز مشرف رئیس جمهوری پاکستان در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم این کشور و با دفاع از کارنامه ۹ ساله خود، استعفا کرد.

آقای مشرف از طرف ائتلاف حاکم بر دولت این کشور ۴۸ ساعت مهلت داشت تا بین دو گزینه استعفا یا استیضاح یکی را انتخاب کند.


پرویز مشرف در حال اعلام کناره‌گیری از ریاست جمهوری پاکستان/AFP

در صورت کناره گیری نکردن وی، قرار بود مجلس این کشور سه‌شنبه هفته جاری براساس فهرستی از اتهاماتی که حزب مردم و حزب مسلم لیگ- شاخه نواز در تدارک آن بودند، روند استیضاح را آغاز کنند.

پرویز مشرف به کودتا علیه حکومت مردمی در ۹سال قبل، برکناری غیرقانونی قاضی کل کشور، اعلام وضعیت فوق‌العاده در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ متهم شده است.

وی از سال ۱۹۹۹ ریاست‌جمهوری پاکستان را برعهده داشت.

رئیس جمهور پاکستان در نطق تلویزیونی خود، طرح اتهامات از سوی مخالفان را رد کرد و کارنامه فعالیت خود را به سود منافع پاکستان دانست.

به گزارش رویترز، پرویز مشرف در حالی که چهره‌ای اندوهگین داشت خطاب به مردم پاکستان گفت که علیرغم دفاع از عملکرد ۹ ساله خود، براساس رایزنی با مشاوران و نزدیکان سیاسی خود تصمیم به استعفا گرفته است.

پرویز مشرف افزود: «استیضاح من به زیان کشور است. من هیچ چیز برای خودم نمی‌خواهم و علاقه‌ای برای ماندن در این شرایط ندارم. من آینده‌ام را به دست ملت پاکستان می‌سپارم و به خاطر منافع کشور کناره گیری می کنم. مردم در این باره قضاوت خواهند کرد.»


استقبال وکلای پاکستانی از استعفای مشرف/ AFP

وی در سخنرانی خود که بیش از یکساعت ادامه داشت، به تقسیم بندی فعالیت هایش در دوره ۹ ساله مسئولیت‌های خود پرداخت و از جمله به آزادی مطبوعات و انتخابات فوریه گذشته با شرکت همه احزاب و گروه ها اشاره کرد و آن را نشانه گسترش دمکراسی و از دست آوردهای حکومت خود دانست.

مشرف همچنین بر رشد اقتصادی، گسترش جاده‌ها و شبکه‌های ارتباطی و مخابرات و افزایش تولید برق، در مقایسه با دوران قبل از خود تاکید کرد.

در زمینه سیاست خارجی نیز، افزایش سرمایه گذاری و مطرح شدن پاکستان در عرصه بین‌المللی را به عنوان ارزش‌هایی برشمرد که پیش از او بسیار کمرنگ بوده است.

پرویز مشرف انگیزه مخالفان خود را، دنبال کردن منافع شخصی و گروهی و اندیشه نکردن به منافع ملی پاکستان معرفی کرد.

مشرف با استعفای خود از مقام ریاست‌جمهوری پاکستان اولین رییس‌جمهوری است که از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۴۷میلادی داوطلبانه از قدرت به کنار می‌رود.

در واکنش به خبر استعفای رییس جمهور پاکستان، آمریکا اعلام کرد که در نظر ندارد به مشرف پناهندگی سیاسی بدهد.

روزنامه داون چاپ پاکستان امروز دوشنبه این خبر را به نقل از کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا اعلام کرده است.

نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان و رهبر دومین حزب سیاسی بزرگ این کشور(مسلم لیگ شاخه نواز) به شدت از خلع مشرف از قدرت حمایت می‌کند.

برکناری مشرف به موافقت دو سوم اعضای سنا و پارلمان پاکستان نیاز دارد.


در همین رابطه:
تعیین ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته برای کناره‌گیری مشرف
«مشرف از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند»

نظرهای خوانندگان

با خروج مشرف از قدرت پاکستان پس از چندی عوارض آنرا خواهد دید ائتلاف حزب مردم با حزب مسلم لیک نوازشریف ناپایدار است تنش بین دو حزب در مدت کوتاهی بروز خواهد کرد . یکی از عوارض خروج پرویز مشرف از قدرت قدرت گیری بیشتر جریانات مذهبی و بخصوص طالبان منجر خواهد شد هم اکنون ارتش پاکستان وارد درگیری ها با طالبان است دچار ضعف خواهد شد . زمانی که چند هفته ی پیش سرداری به آمریکا رفت به آمریکائی ها اطمینان داده بود که پر قدرت در مقابل طالبان و تروریزم خواهد ایستاد اما با جوابهائی که داده بود نشان میداد که هیچ برنامه ی مشخصی برای مبارزه با تروریزم ندارد . خروج مشرف یعنی خروج ارتش از قدرت که لطمات زیادی به مبارزه اش با تروریزم خواهد زد .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 18, 2008 در ساعت 04:40 PM

یک وضع آشفته ای پیدا بکند پاکستان...
(در ضمن استعفا را نمی کنند ، می دهند)

-- بدون نام ، Aug 18, 2008 در ساعت 04:40 PM

I think Pakestan should be disarmed of any mass distruction weapon for some rasons as stated hereinunder:
1- Very poor and low both economicaly and culturaly
2- very unstable ountry
3- many religous fenatics
4- many uneducated people
5- High population
6- left over of the Brotish Empire
7- Place for terorist growth
8- A country without national pride

"I belive "if you dont get me wrong
Pakestan needs some one like Autotork in Turkey to servive and get rid of religon of any kind from peoples culture. another world religon has messed up this country like any other nation which have religon priority .

-- gorge ، Aug 19, 2008 در ساعت 04:40 PM

در خبر ها آمده بود که آقای پرویز مشرف استعفا داد و اول سرنوشت خودش را در اختیار مردم قرار داد ولی بعدا فکر کرد که مردم صلاحیت ندارند و به آمریکا مشرف شد! به قول معروف مال بد بیخ ریش صاحبش! نه اینکه دیکتاتورها اصلا هوش ندارند، بالاخره یک هوشی دارند که با بند و بسط به این مقام می رسند. آنچه که ندارند عقل است که تصور می کنند همین که سوار کار شدند دیگر نبایند پیاده شوند و حتی دیگران را هم به ترک خود سوار کنند. در بهترین حالت استدلال می کنند که مردم به آن ها احتیاج دارند و اگر نباشند دنیا کن فیکون می شود. آنقدر می مانند و می مانند تا یا کشته شوند و یا مجبور به فرار گردند. به ترتیب اسکندر میرزا، ایوب خان، آقا محمد خان، ضیا الحق و بالاخره پرویز آقا و اسم خودشان را هم می گذارند رئیس جمهور، در حالی که این رژیم ها جمهوری نیستند ، بلکه جمهوری های سلطنتی هستند. و نظایر آن در کشورهای خاورمیانه بسیار است ، همچون سوریه و آذربایجان و زمزمه اش به گوش می رسند که مصر هم، که همگی شش دانگ برخاسته از آرای ملت ها هستند؟! باز هم به عین و به عین الله عربستان سعودی و عمان و غیره که هیچ گونه ادعای جمهوریت و دموکراسی و از این قبیل ندارند و آمریکا هم با آن ها مهربان است. آمریکا چکار دارد که با کلمات بازی کند، با هر کس که منافع او را تامین کند مهربان است ، هر کس چه دیکتاتور و چه دموکرات همچون صدام و یا آلنده. هم دیکتاتور و هم دموکرات خوب و بد دارند و این با رفتار آن ها با قیم جهان مشخص می شود.
زمانی فکر می کردم این که می گویند مثلا نیروی هوایی شاهنشاهی و هر چیز دیگر شاهنشاهی و یا پادشاهی یعنی چه؟ ایران ایران است ، حالا اگر شاهنشاهی نبود آیا ایرانیتش از آن سلب می شود، یا عربستان سعودی بدون سعودی عربستان نمی شود. بعد دیدم که این حکمتی دارد و آن این که ایران برای شاهنشاه و شاهنشاهی و از نظر آن ها اگر شاهنشاه و یا سعود نبود بروند به جهنم. این شعار " چو ایران نباشد تن من مباد" مال فردوسی و امثال اوست و نه شاهان. شاهان میگویند " من که نباشم ایران هم مباد". حال و هوای آقا پرویز آقا و نظایر او نیز همین طور است. از نظر ایشان کشور و میهن معنی ندارد، آنچه که معنی دار است منافع شخصی حاصله از این سرزمین ها است.
برخی از این آقایان که کمی عقل شان می رسد و درک می کنند که مادام العمر این سفره گسترده نخواهد ماند سعی می کنند تا قبل از معلق شدن هر چه که به دستشان می رسد جمع کنند و به جای امنی ببرند ولی ظاهرا طمع چیزی است که تمامی ندارد و با خود می گویند: این را هم ببریم، آن را هم ببریم ولی زمانی می رسد که جز کفن چیزی برای بردن نمی برند.
ضمنا این نکته را نیز فراموش نکنیم که وقتی صحبت از آمریکا و یا غرب می شود نه همه مردم آن ها است. گروه های زیادی از مردم آمریکا و غرب هم اسیر دست هیات های حاکمه پول پرست و زورگو هستند که فقط به منافع خود می اندیشند و برایشان آمریکایی و غیره فرقی ندارد. به همین دلیل وقتی منافع آن ها ایجاب کند که به جای کارگران آمریکایی کارگران مثلا تایلندی را به کار گیرند شبهه به خود راه نمی دهند. در حقیقت هیات های حاکمه بیشتر کشور ها یک خصلت دارند و آمریکایی و تونسی و ترکیه ای ندارد و بقیه هم کمابیش یک خصلت . مگر نه این است که بسیاری از ایرانی ها به تابعیت آمریکا در آمده اند، در حالی که قبلا برای آن کشور خط و نشان می کشیدند. این ها به منافع خود می اندیشند که شاید دور از منطق هم نباشد. صحبت از آقا پرویز آقا به کجا کشید، آیا باید منتظر یک رئیس ستاد دیگر بود که منافع کشورش را در خطر دیده و تکلیف الهی خود دانسته که خطر کند و مردم پاکستان را از خطر برهاند.

-- دوراندیشناک ، Aug 19, 2008 در ساعت 04:40 PM