رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۷

قرارداد گاز ایران و ترکیه به امضاء نرسید

محمود احمدی‌نژاد، روز جمعه در ترکیه در خصوص عقد قرارداد گاز میان ایران و ترکیه ابراز امیدواری کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور ایران در نشست خبری پایان سفر دوروزه خود به استانبول در این باره گفت: «ما در زمینه گاز و برق به موافقت‌های مهمی رسیده‌ایم و انشاءالله هر چه زودتر این موافقت‌ها را تکمیل خواهیم کرد.»

محافل مختلف انتظار داشتند تا محمود احمدی‌نژاد و همتای ترکیه‌ای‌اش، عبدالله گل تفاهم‌نامه انتقال گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه را در این دیدار امضاء کنند. این تفاهم‌نامه مورد مخالفت شدید واشنگتن قرار دارد.

مطبوعات ترکیه روز جمعه علت به امضاء نرسیدن این قرارداد را «عدم موافقت در قیمت گاز» ذکر کردند.
محمود احمدی‌نژاد علت به امضاء نرسیدن این قرارداد را «زمان‌بر بودن این‌گونه قراردادها» عنوان کرد.

آنکارا سال گذشته موافقت‌نامه اولیه‌ای برای انتقال گاز ایران و ترکمنستان به اروپا با تهران امضاء کرد. این موافقت‌نامه شامل توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی توسط ترکیه نیز می‌شد.

این موافقت‌نامه بلافاصله مورد انتقاد ایالات متحده قرار گرفت. واشنگتن از هم‌پیمانان خود می‌خواهد تا ایران را برای کشاندن به سوی تمکین در امر برنامه هسته‌ای‌اش تحت فشار بگذارند.

ایران پس از روسیه یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌های گاز طبیعی ترکیه است. هم‌اینک گاز ایران از طریق لوله‌ای از تبریز به آنکارا صادر می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد در ساعات اولیه امروز دیداری نیز با بازرگانان ایرانی مقیم ترکیه داشت و در نماز جماعت مسجد کبود استانبول نیز شرکت کرد.
دیدار رئیس‌جمهور ایران از ترکیه مایه نارضایتی اسرائیل که از هم‌پیمانان منطقه‌ای ترکیه به‌شمار می‌آید شده‌است.

«اروپایی‌ها نادان‌اند که ترکیه را عضو نمی‌کنند»

محمود احمدی‌نژاد در بخشی از این نشست مطبوعاتی گفت: آمریکا و متحدانش نمی‌خواهند ایران و ترکیه به فن‌آوری‌های پیشرفته‌ای نظیر فن‌آوری هسته‌ای دست پیدا کنند.

رییس‌جمهور ایران همچنین دربارهٔ میانجی‌گری ترکیه برای ایران در پروندهٔ هسته‌ای گفت: منظور من از سخنانی که مطرح کردم، بحث میانجی‌گری نبود. این‌که ترکیه عضو اتحادیه اروپا بشود اتفاقی است که ما از آن خوشحال می‌شویم. این اتفاق هم برای ترکیه خوب است، هم برای اتحادیه اروپا؛ چرا که قبول نداریم ملت‌های منطقه با اروپایی‌ها در جدال باشند و امیدواریم روزی برسد که ملت‌ها در صلح و دوستی با هم باشند. عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اتفاقی است که به نفع کشورهای اروپایی است و آنها نادان هستند که اجازه نمی‌دهند چنین اتفاقی بیافتد. باید از ترکیه خواهش کنند که عضو اتحادیه شود. نگاه ما به این مساله راهبردی و استراتژیک است. ترکیه خاستگاه یک تمدن بزرگ است و هیچ‌کس نمی‌تواند او را حذف کند. ترکیه برای دنیا حرف دارد و اتحادیه اروپا و آمریکا نیز نمی‌توانند آن را در خود هضم کنند.

محمود احمدی‌نژاد قرار است عصر جمعه پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، آن کشور را به مقصد ایران ترک کند.