تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ممانعت از خروج ۱۲۸ نفر به خاطر بدحجابی از ایران

محمود بت‌شکن رئیس پلیس فرودگاه‌های ایران اعلام کرد که از خروج ۱۲۸ زن که پوشش آنها مطابق با قوانین شریعت در جمهوری اسلامی نبوده، جلوگیری کرده است.

این اقدام پلیس در راستای اجرای طرحی با عنوان «ارتقای امنیت اجتماعی» است که از دو سال پیش تاکنون در ایران به اجرا گذارده شده و طی آن هزاران دختر و پسر دستگیر و به دادگاه‌ها معرفی شده‌اند.
سردار بت‌شکن که امروز شنبه با وب سایت رسمی پلیس ایران گفتگو کرده، با اعلام این خبر افزوده است که «پلیس از سفر ۱۲۸ نفر به دلیل بد‌حجابی جلوگیری کرده و به۱۷۱هزار و ۱۵۱ نفر نیز تذکر داده است.»

به گفته این مقام پلیس، همچنین از شش هزار و ۷۹۹ نفر نیز تعهد کتبی گرفته شده است.
طرح برخورد با کسانی که پوشش‌ اسلامی را در ایران رعایت نمی‌کنند با انتقاد بسیاری از فعالان حقوق بشر مواجهه شده است.

سابق بر این آمار‌هایی از میزان دستگیری‌های صورت گرفته در خیابان‌های شهرهای ایران از سوی پلیس جمهوری اسلامی منتشر می‌شد، اما این برای نخستین بار است که گزارشی از فرودگاه‌های سراسر کشور در خصوص نتایج اجرای طرح «ارتقای امنیت اجتماعی» منتشر می‌شود.

سردار بت‌شکن که گزارشی از عملکرد پلیس فرودگاه‌های ایران ارائه داده، در عین حال گفته است که طی پنج ماه گذشته ۷۰ سارق و ۲۱۵ نفر در رابطه با قاچاق کالا دستگیر شده‌اند.
به گفته وی، فرودگاه‌های ایران یکی از «امن‌ترین» فرودگاه‌های جهان است.

رییس پلیس استان تهران در۱۲ خرداد ماه امسال نیزاعلام کرده بود که از ابتدای سال ۱۳۸۷ تا خرداد ماه، ۶۴۱۴نفر به اتهام ایجاد مزاحمت برای زنان، در استان تهران دستگیر شده‌اند.
بر اساس موازین شرعی، در ایران زنان ملزم به پوشاندن موهایشان و پوشیدن مانتوهای بلند و گشاد در اماکن عمومی از جمله در دفاتری هستند که با آقایان همکارند.

پلیس گه‌گاه شرکت‌های خصوصی را به منظور اطمینان از رعایت این موازین شرعی کنترل می‌کند و در صورت لزوم این دفاتر را می‌بندد.

برخی از کافی‌شاپ‌ها در ایران نیز پس از آن‌که پلیس اعلام کرد فروشندگان یا مشتریان این مراکز معیارهای گفته شده را رعایت نکرده‌اند، بسته شدند.

رستوران‌ها و اماکن عمومی دیگر در ایران، اغلب پیام‌هایی را در مغازه هایشان نصب کرده‌اند که در آن‌ها از مشتریان خواسته شده حجاب اسلامی را رعایت کنند.

طرح مبارزه با بدحجابی در سال‌های گذشته با شروع فصل گرما و تابستان آغاز می‌شد و کمی پس از آن فروکش می‌کرد؛ اما این طرح سال گذشته تا زمستان ادامه یافت و با زنانی که شلوارهای تنگ می‌پوشیدند و مردانی که موهایشان را به سبک غربی آرایش می‌کردند، برخورد شد.

کسانی که معیارهای پوشش اسلامی را رعایت نمی‌کنند، معمولاً در اولین بار با تذکر نیروهای گشت ارشاد روبه‌رو می‌شوند و در برخی موارد نیز تا پاسگاه پلیس روانه خواهند شد. اما در صورت تکرار این تخلفات آن‌ها بازداشت شده و به دادگاه فرستاده می‌شوند و مجبور به گذراندن کلاس‌های ارشاد هستند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)