تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

«باید‌های» طرح تحول اقتصادی
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «با حوصله تدبیر کنید» به اجرای شتاب‌زده طرح تحول اقتصادی از سوی دولت نهم واکنش نشان داده است.

این روزنامه د خصوص اجرای طرح‌های بزرگی هم‌چون تحول اقتصادی در کشور‌هایی مثل ایران می‌نویسد: «آفتی که کارهای بزرگی از این دست را تهدید می‌کند و باید از آن اجتناب کرد، شتاب‌زدگی و تعجیل و بررسی نشدن پیامدهای منفی و عدم تدبیر برای کنترل آنها است.»

با این مقدمه، کیهان خطاب به دولت‌مردان نهم می‌نویسد: «دولت باید بپذیرد که هنوز بدنه کارشناسی کشور، نمایندگان مجلس و مردم نسبت به این طرح و چگونگی اجرای آن به قدر کفایت توجیه نشده‌اند.»
این روزنامه در ادامه سرمقاله خود می‌پرسد: «آیا دولت برای آزاد کردن قیمت‌ها برنامه مشخص و حساب شده‌ای دارد؟ و آسیب‌های جانبی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ناشی از افزایش قیمت کالاها و خدمات را برآورد کرده است؟ آیا دولت به درستی محاسبه کرده است که با اجرای این برنامه از «چاله یارانه» درآمده در «چاه تورم» نیفتد؟ آیا دولت می‌داند به چه کسانی باید یارانه نقدی بدهد و به چه کسانی ندهد؟ آیا اطلاعات اقتصادی که از طریق خوداظهاری اشخاص جمع آوری شده می‌تواند مبنای علمی و عملی دقیق و قابل اتکایی برای تشخیص یارانه پذیران واقعی جامعه باشد؟»

کیهان در پایان توصیه می‌کند: «خوب است دولت محترم قبل از اجرای همه جانبه طرح تحول و فراگیری آن در سطح کلان جامعه، به اجرای آزمایشی این طرح در مدلی کوچکتر اقدام نماید.»

نگرانی از تغییرات احتمالی در پول ملی
روزنامه عصر اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «آسیب‌پذیری پول ملی» به گزارش‌ها در خصوص احتمال تغییرات در ارزش پولی کشور واکنش نشان داده است.

به نوشته سرمقاله‌ نویس این روزنامه «طی۱۰ سال اخیر رؤسای بانک مرکزی در حوزه سیاست‌های پولی با وجود شرح وظایف یکسان، عملکردهای متناقضی ازخود بروز داده‌اند و مقررات پولی به شدت در مقابل سلایق شخصی و افراد تأثیرپذیر شده است.»

این روزنامه اخباری نظیر «کاهش ۱۳۲۰ میلیارد تومانی سپرده‌های مردم در اردیبهشت امسال»، «برگزاری ستاد حذف صفرهای اسکناس»، «چاپ اسکناس در کشور ۲ برابر شد»، «بانک‌ها ۲ برابر منابع خود تسهیلات و وام پرداختند» را مهر تأییدی بر وضعیت نگران کننده پول ملی در ایران دانسته است.

به نوشته روزنامه مزبور «در حالیکه حوزه پولی ایجاب می‌کند که بالاترین مقامات قانونی کشور با رعایت حقوق شهروندی در مورد ارزش پول ملی و تصمیمات ویژه برای آن اظهارنظر کنند، این اخبار نشان می‌دهد که حتی یک فرد هم می‌تواند سیاست‌های پولی که جزء لاینفک دارائی‌ها وحقوق مردم است را تغییر دهد.»

روزنامه عصر اقتصاد در پایان سرمقاله خود برای رفع نگرانی در این خصوص توصیه می‌کند: «ساماندهی این معضل بسیار مهم در بازار پولی کشور باید از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام مجدداً از سرگرفته شود تا حوزه پولی تحت یک منشور واحد فعالیت و دوام پیدا کند.»

توصیه به وزارت خارجه ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «دو پرونده روی یک میز» توصیه‌هایی به مسئولان سیاست خارجی جمهوری اسلامی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرده است.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «در ۳۰ سال گذشته پس از انقلا‌ب اسلا‌می، موضوع ایران همواره یکی از کلیدی‌ترین محورهای ستادهای انتخاباتی درآمریکا ‌بوده است. چه کارتر، ریگان، بوش، کلینتون و جورج واکربوش همواره بر موضوع ایران تاکید و ابرام داشته‌اند.»

اعتماد ملی با این مقدمه نتیجه می‌گیرد که در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به خاطر برخی مسائل میان دو کشور «مساله مناسبات آمریکا و ایران و چگونگی سیاست‌های ایالا‌ت متحده در آینده با جمهوری اسلا‌می، از مساله‌ای حاشیه‌ای به یکی از کلیدی‌ترین محورهای انتخابات بدل شده است.»
با چنین استدلالی است ک روزنامه اعتماد ملی توصیه می‌کند: «دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلا‌می ایران باید متناسب با استراتژی‌های بین‌المللی اوباما و مک‌کین، سناریوهای مختلفی را آماده نماید. وزیر خارجه ایران باید دو پرونده همزمان را روی میز خود نگه دارد، تا در صورت پیروزی هر کدام از احزاب درگیر در رقابت انتخاباتی، نیازمند مطالعه اولیه و جمع‌بندی واگرایانه نباشیم.»

این روزنامه در پایان سرمقاله خود می‌نویسد: «دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلا‌می ایران باید متناسب با استراتژی‌های بین‌المللی اوباما و مک‌کین، سناریوهای مختلفی را آماده نماید. وزیر خارجه ایران باید دو پرونده همزمان را روی میز خود نگه دارد، تا در صورت پیروزی هر کدام از احزاب درگیر در رقابت انتخاباتی، نیازمند مطالعه اولیه و جمع‌بندی واگرایانه نباشیم.»

نظرهای خوانندگان

تلويزيون بايد عذر خواهي كند

موضوع :

سه شنبه شب (ديشب) تلويزيون كه كاملا" حكومتي و بيانگر ديدگاه نظام جمهوري اسلامي است برنامه اي نشان داد و ظاهرا" مدتي نمايش مي دهد به نام "شوك". اين برنامه به ناهنجاريهاي رفتاري و پوشش برخي از مردم در ايران به ويژه جوانان مي پردازد. در اين برنامه علايم و نشان هايي ديده مي شوند كه تهيه كنندگان برنامه آنها را شيطاني، بي معنا و مبتذل اعلام مي دارند. اين در صورتي است كه در بين اين نشان ها "فروهر" و "صليب" هم ديده مي شوند. اولي از نشان هاي ايران باستان و مورد احترام هموطنان زرتشي است و دومي هم ناگفته پيداست، سمبل مسيحيت كه يك ميليارد پيرو دارد.

حالا خدا وكيلي اگر اين رفتار را يك تلويزيون خصوصي در گوشه اي از دنيا انجام داده بود. مثلا" آرم الله يا هلال ماه را به تمسخر گرفته بود. ما مسلمان تظاهرات به پا نمي كرديم و نمايندگي هاي آنان را در كشورهاي مسلمان مورد اذيت و آذار قرار نمي داده و پرچم ملي آنان را به آتش نمي كشيديم؟



-- رضا آقائی ، Aug 30, 2008 در ساعت 08:42 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)