تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ممانعت از برگزاری بیستمین سالگرد اعدام‌های ۶۷

مراسم بیستیمن سالگرد اعدام زندانیان سیاسی تابستان ۶۷، تحت تدابیر شدید امنیتی لغو شد.

به گزارش خبرنگار رادیو زمانه از ساعات اولیه بامداد نیروهای ضد شورش با همراهی عوامل لباس شخصی با حضور گسترده خود در قبرستان خاوران تهران، مانع از برپایی مراسم بیستمین سالگرد اعدام زندانیان سیاسی شدند.

این گزارش حاکی است عوامل ضد شورش نیروی انتظامی با پوشش گسترده حد فاصل سه راه افسریه تا ورودی قبرستان خاوران و استقرار نرده‌های آهنی در ورودی فرعی قبرستان در بزرگراه امام رضا، مانع از توقف خودروها و پیاده‌ها می‌شد.


قبرستان خاوران محل دفن دسته جمعی شماری از اعدامی‌های سال ۶۷/عکس آرشیوی است

گروه‌های مستقر در ورودی قبرستان خاوران، از خانواده‌ها می‌خواستند محل را ترک کنند، در غیر اینصورت خودرو ایشان توقیف، پلاک آن اخذ و راکبین بازداشت می‌شوند.

یک مأمور مستقر در ورودی قبرستان به خبرنگار زمانه گفت: «امروز وضعیت ویژه اعلام شده و در صورت توقف و اصرار بر ورود به قبرستان، دستور داریم با خشونت تمام شما را بازداشت کنیم.»

تدابیر امنیتی به گونه‌ای بود که حتی ارامنه نیز اجازه پیدا نمی‌کردند وارد قبرستان خود که در جنب قبرستان اعدام شدگان است، شوند.

بر اساس این گزارش به بسیاری از خانواده‌های اعدام‌شدگان تابستان ۶۷ از روزهای قبل اعلام شده بود که بر مزار عزیزان خود حاضر نشوند، در غیر اینصورت با ایشان برخورد می‌شود.

با این حال و علیرغم این تهدید برخی از خانواده‌ها با در دست داشتن دسته گل به قبرستان خاوران مراجعه و با مشاهده وضعیت و ممانعت مأموران محل را ترک می‌کردند.

یکی از مادران اعدام‌شدگان که با ممانعت مأموران مواجه شد، به خبرنگار زمانه گفت: «چرا دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی از برپایی یک مراسم ساده در این قبرستان دور افتاده آنهم از سوی خانواده های ایشان اینقدر واهمه دارد؟»

وی افزود: «فرزندان ما را بیگناه کشتند، بدون حضور ما دفن کردند حالا بعد از بیست سال هم به ما اجازه نمی‌دهند گلی بر مزار ایشان بگذاریم و مراسمی برپا کنیم، این است رأفت اسلامی که پس از سی سال از انقلاب برای ما باقی مانده است؟»

هفته قبل دستگاه‌های امنیتی دو نفر از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلبی که به نظر می‌رسید در برپایی این مراسم دخالت دارند را احضار و ایشان را از دست زدن به این اقدامات برحذر داشته بودند.


در همین رابطه:
محکومیت اعدام‌های ۶۷ از سوی عفو بین‌الملل
تصاویری از مراسم سال گذشته در خاوران

نظرهای خوانندگان


این هم نشانه دیگری است از ترس نظام حتا از انسانهای که خود به نامردی جان آنها را با بی رحمی تمام گرفت . به امید روزی که تک تک با نیان این جنایت تاریخی را در دادگاه های جنایتکاران علیه بشریت ببینیم .


-- MM ، Aug 29, 2008 در ساعت 04:01 PM

پای زشت ومستحجن طاووس بظاهر زیبا با بال و پرهای خوش رنگ عوام فریبش هر روز بیشتر دارد نمایان می شود.

-- بدون نام ، Aug 29, 2008 در ساعت 04:01 PM

sharm baad! sharm baad!

-- بدون نام ، Aug 29, 2008 در ساعت 04:01 PM

گیرم که در باورتان به خاک نشسته ام

و ساقه های جوانم از ضربه های تبرهایتان زخم دار است

با ریشه چه می کنید؟

گیرم که بر سر این باغ بنشسته در کمین پرنده اید!

پروازرا علامت ممنوع میزنید!

با جوجه های نشسته در آشیان چه می کنید؟

گیرم که می زنید!

گیرم که میبرید!

گیرم که می کشید!

با رویش ناگزیر جوانه چه میکنید؟

-- Arash ، Aug 29, 2008 در ساعت 04:01 PM

شرم بر کسانی که در صدد اصلاح (ترمیم) این نظامند.

-- بدون نام ، Aug 30, 2008 در ساعت 04:01 PM

چرا همه نرفتن به جاي درگيري و بحث كه باعث كتك خوردن و شكسته شدن شيشه‌هاي ماشين‌ها شد، بگن كه خوب بياين ما را دستگير كنيد
اينا فوقش 100 نفر را به جرم اينكه مي‌خواستن برن قبرستان دستگير مي‌كردن
فكر كنم بايد از روش هاي نافرماني مدني استفاده كرد

-- ك. ، Aug 30, 2008 در ساعت 04:01 PM

برای اینکه مردم ایران از کم وکیف این جنایت هولناک که در زندانهای کشوردرسال67به وقوع پیوست مطلع شوند چه خوب بودسایت زمانه قسمتهایی ازخاطرات آیت الله منتظری رادرهمین رابطه می آورد.

-- ابراهیم ملکی ، Aug 30, 2008 در ساعت 04:01 PM

بیست سال از کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ گذشت. این جنایت هولناک هرگز از تاریخ و پرونده سیاه و خون ریز جمهوری اسلامی پاک نخواهد شد. بیست سال از قصابی فرزندان مردم گذشت، نه تنها مقامات این نظام هیچ اعترافی به این کشتار و اعدام ها نکرده اند بلکه از مراسم سالگرد و حضور بازماندگان این عزیزان و حشت دارند و از آن جلوگیری کردند.

نه زمستان سخت، نه تلاش جمهوری اسلامی می تواند سنگ قبر این فرزندان مردم را به زیر بکشد. با هم یاد تمام این جان باختگان راه آزادی را را گرامی می داریم و مطمئن هستم گذشت این سالها تنها یک عبور ساده نبود، که تجربه و نگاه نو و انسان نو برای دمکراسی و عدالت است.

-- هادی ، Aug 30, 2008 در ساعت 04:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)